fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קרית ביאליק: התלמידים פיתחו גיטרה ללימוד נגינה לאוטיסטים

תלמידי חטיבת ביניים 'דפנה' מקריית ביאליק פיתחו גיטרה הנראית אותנטית, אבל מותאמת ללימוד נגינה עבור ילדים אוטיסטים, המאפשרת נגינה ללא מיתרים ובאמצעות מקשים המדמים אקורד שלם.
תלמידי הפרויקט יחד עם חבריהם מהכיתה התקשורתית והגיטרה (צילום: עיריית קרית ביאליק)
תלמידי הפרויקט יחד עם חבריהם מהכיתה התקשורתית והגיטרה (צילום: עיריית קרית ביאליק)

הרעיון לפיתוח הגיטרה, נולד במסגרת פרויקט יזמות "גם אני יכול" להמצאה מדעית – טכנולוגית בו השתתפו התלמידים. הפרויקט נועד לעזור לאנשים בעלי מוגבלויות להתמודד עם הקשיים והבעיות בחיי היום -יום. התלמידים , בני 14 משכבת ח' של חטיבת הביניים דפנה, החליטו לעזור לחבריהם לספסל הלימודים, לילדים אוטיסטים מהכיתות התקשורתיות הלומדות בבית הספר.

לצורך כך נכנסו הילדים לכיתות התקשורתיות, הכירו מקרוב את הילדים האוטיסטיים, את מוריהם ואת המטפלים שלהם, למדו על קשיי הלימוד והתקשורת איתם הם מתמודדים. אופק ביטון, החברה בפרויקט מסרה: "אנו לומדים בבית הספר בו משולבים תלמידי PDD תקשורתיים על קשת האוטיזם, למרות שאנו רואים אותם בהפסקות, הם משתתפים איתנו באירועים בית ספרים ,אך עד שהתחלנו לעסוק בפרויקט "גם אני יכול " לא באמת הכרנו אותם מקרוב ולא יצרנו איתם קשר מעמיק".

תלמידי הפרויקט יחד עם חבריהם מהכיתה התקשורתית והגיטרה (צילום: עיריית קרית ביאליק)
תלמידי הפרויקט יחד עם חבריהם מהכיתה התקשורתית והגיטרה והמנהלת רעיה טובול (צילום: עיריית קרית ביאליק)

יניב שוורצבורד הוסיף: "החלטנו פה אחד: "עניי עירך קודמים". אנו רוצים לעזור ולתת פתרונות ומענה לחברינו לספסל הלימודים . הסתבר שאחת הדרכים היעילות להשיג מטרות לימודיות היא לתת לילדים תקשורתיים טיפול באמצעות מוזיקה והחלטנו להרים את הכפפה". עוז קליגר הדגיש: "בחרנו ליצור מוצר שיראה ככלי מוזיקלי מושלם, אך מבחינת השימוש בו יהיה קל למשתמש עם בעיות קוגניטיביות או מוטוריות."

מתוך עבודת החקר שערכו הסתבר שהמוצרים הקיימים בשוק לא מספקים את הסחורה: או שהם מסובכים מדי לשימוש או שהם לא נראים ככלי מוזיקלי רגיל. נתנאל אסייג: "לנו היה חשוב במיוחד ליצור מוצר שיראה ככלי מוזיקלי, כי אנו רוצים להעלות את ביטחונם העצמי של ילדים אלו לאפשר להם לנגן ואף להופיע באירועים חברתיים בבית הספר".

 

למוצר קראו התלמידים "גילטרה" כי הוא מהווה גילוי, שמחה וגם שם של אחד הילדים עבורם פיתחנו את המוצר – גלעד.

 

המוצר הוא תחליף לגיטרה רגילה הפועל בשילוב תוכנה מיוחדת שנכתבה לצורך כך. על צוואר הגיטרה מותקנות אלקטרודות דמויות כפתורים שכל אחת מהן מסמלת אקורד מסוים. האלקטרודה הנוספת משמשת לשינוי סולם האקורדים. במקום מיתרים השתמשו התלמידים בלוחות פריטה תחתיהם נמצאים חיישני מגע המזהים את מגע האדם ומעבירים את האותות לתוכנת המחשב. כל האקורדים הוקלטו מראש וכרגע קיימים 192 קבצים שונים הבנויים מ 24 אקורדים , כאשר לכל אקורד יש גירסה במז'ור ובמינור כדי להימנע מצליל רובוטי. גמלאי רפא"ל אבי לוי הנחה את התלמידים בתהליך פיתוח המוצר.

 

גלעד שעבורו פותח המוצר כבר "חידש" את הגיטרה והופיע בחגיגות ל"ג בעומר מול החברים לכיתה והוריהם .

לילך לויטנוס ציינה: " מבחינתנו , הפרויקט היה חוויה מיוחדת מבחינה רגשית, חברתית וערכית . למדנו להכיר את השונה , האחר ולהעריך את מה שיש לנו – מה שעד היום , קיבלנו כמובן מאליו".

ראש העיר, אלי דוקורסקי , ציין כי הוא גאה מאוד ביוזמת בני הנוער שהחליטו לעזור לחבריהם לבית הספר

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות