fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תלמיד מקרית אתא הניח על פסי הרכבת בפולין מכתב של ניצולת שואה

ברקן מרוז, תלמיד כיתה י"ב בישיבה התיכונית הניח על פסי הרכבת בפולין מכתב שנכתב ע"י ניצולת שואה בה הוא מטפל ובכך הגשים את חלומה
המכתב על פסי הרכבת (צילום: עצמי)

משלחת של כ-100 תלמידים מכיתות י"ב ביחד עם 5 מורים מלווים, יצאה בשבוע שעבר למסע לפולין בעקבות השואה. התלמידים יצאו למסע לאחר תהליך הכנה ארוך במסגרתו ביקרו  בלוחמי הגיטאות, ביד ושם והשתתפו בסדנאות ובהרצאות של ניצולי שואה. ההכנה התמקדה הן בצד העיוני והן בצד הרגשי והחברתי.

המסע כלל ביקור  בגטאות ומחנות השמדה: טרבלינקה, מידנק, אושוויץ-בירקנאו.  התלמידים נפגשו  עם ניצולי שואה אשר סיפרו לבני הנוער עדויות ממקור ראשון וכן סיירו בבתי כנסת ובתי קברות של הקהילה היהודית בפולין. בביקורם  באושווויץ-בירקנאו צעדו התלמידים בדרך שבה הלכו אל מותם במשרפות ובתאי הגזים יהודי פולין ולדבריהם, חשו תחושה של גאווה וחוזק לחזור את המקום כעם וכאזרחי מדינה חזקה ודמוקרטית.

בין משתתפי המשלחת נמנה גם ברקן מרוז, תלמיד כיתה י"ב בישיבה התיכונית לאומנויות ומדעים בקרית אתא, המתנדב באופן קבוע בבית אבות בעיר. במסגרת התנדבותו יצר קשר עם מטופלת, ניצולת שואה, בשם חנה בסן המתגוררת במקום.

לקראת נסיעתו עם משלחת הישיבה לפולין, ביקשה ממנו חנה להניח על מסילת הרכבת בפולין את מכתבה. במכתבה כתבה "אני חנה בסן – ניצחתי" והסבירה כי עבורה זוהי סגירת מעגל אחרונה.

ברקן צילם את מכתבה על מסילת הרכבת שעליה עשו את דרכם האחרונה מאות אלפי יהודים ועם חזרתו העניק לחנה את הצילום. לדבריו, התמונה מספרת את כל סיפורו של המסע לפולין, ובמידה רבה את הסיפור של כולנו.

מסע בני נוער לפולין הוא מן האירועים המרכזיים במערכת החינוך בישראל סביב הוראת השואה. המסעות לפולין הפכו לאחת התופעות החשובות בעיצובו של זיכרון השואה בסוף המאה ה-20. המסעות עצמם מהווים חוויה עמוקה לבני הנוער המשתתפים בהם, כאשר המטרה המרכזית היא חיזוק השייכות הלאומית והזיקה להיסטוריה ולמורשת.

המכתב על פסי הרכבת (צילום: עצמי)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות