fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

איך ניצל תושב קרית אתא משבץ מוחי?

אשר בוזגלו, קונדיטור בבסיס חיל האוויר מקרית אתא, הפך לאחרונה לחלק מהסטטיסטיקה המפתיעה, שפוגעת בעיקר בצעירים. תגובה מהירה של הסובבים אותו הצילה את חייו וכך ניצל משבץ מוחי
ד"ר אמסלם, אשר בוזגלו ורעייתו עדה
ד"ר אמסלם, אשר בוזגלו ורעייתו עדה (צילום: דוברות רמב"ם)

אשר בוזגלו, בן 49 מגבעת רם, קרית אתא, יצא לפני כשבוע וחצי, לעבודתו כמידי יום. בוזגלו עובד כקונדיטור באחד מבסיסי חיל האוויר. מספר שעות לאחר שהגיע למקום עבודתו, הרגיש בוזגלו שיתוק ביד ורגל שמאל, שלוו בהפרעת דיבור קשה. מי שמודע למשמעות הסימפטומים הללו, ידע מיד שמדובר באינדיקציה ברורה לתחילתו של שבץ מוחי, מצב שבו כל דקה שעוברת חשובה ויכולה לקבוע הבדל בין חיים למוות.

ד"ר אמסלם, אשר בוזגלו ורעייתו עדה
ד"ר אמסלם, אשר בוזגלו ורעייתו עדה (צילום: דוברות רמב"ם)

חבריו של בוזגלו לעבודה, הגיבו במהירות ותוך שעה מתחילת הסימפטומים הוא הגיע למיון רמב"ם, שם הוא עבר מסלול אבחון מהיר אשר פותח בבית החולים במטרה לאתר במהירות וביעילות מטופלים הסובלים משבץ מוחי. לאחר 25 דקות מרגע הגעתו של בוזגלו לבית החולים, כבר התקבלה תמונת מצב והחלטה טיפולית – העורק שמוביל למוחו של בוזגלו חסום, וכדי להציל את רקמת המוח ואת חייו, יש לבצע צנתור מוח בהקדם.

בבדיקות הסי.טי שבוצעו, נראה כי נוצר קרע בעורק התרדמה, אשר מוביל אל המוח. הגוף, שפועל בחכמה לתקן מצב מסכן חיים מצד אחד, מייצר למעשה מצב מסכן חיים מסוג אחר – אותו מנגנון גורם להיווצרות קריש דם מקומי שעלול, בחלק מהמקרים, לחסום את העורק ולגרום לתסחיפים אל המוח, כפי שאירע במקרה של בוזגלו.

לדברי ד"ר יעקב אמסלם, מנהל יחידת נוירו-רדיולוגיה פולשנית ברמב"ם ומי שניתח את בוזגלו, מדובר בתופעה שפוגעת בעיקר בצעירים, בני חמישים ומטה: "לפי נתונים שפורסמו בשנה האחרונה בספרות המקצועית, 10 אחוז מאירועי השבץ האיסכמי מתרחשים אצל בני 50 ומטה, כאשר ב-25 אחוז מהמקרים מדובר בקרע בעורק הצוואר שעולה למוח".

הסיבות לקרע בעורק התרדמה יכולות להיות מגוונות, ויכולות לנבוע מאירועי טראומה כגון תאונת דרכים ונפילה, כמו גם קרע ספונטני שקורה עקב התעטשות, תנועות לא נכונות של הצוואר, פעילות ספורטיבית וכו'. בחמש השנים האחרונות טופלו ברמב"ם שנים עשר חולי שבץ מוחי כתוצאה מכך, מלבד אשר בוזגלו.

בחדר הצנתורים, ביצע ד"ר אמסלם, אחד ממצנתרי המוח הבודדים בארץ והיחיד בצפון, פתיחה של העורק החסום, דרך עורק המפשעה. ביום חמישי האחרון, בוזגלו שוחרר לביתו ומצבו מוגדר טוב מאוד.
עבור עדה בוזגלו, רעייתו של אשר, וארבעת ילדיהם, מדובר בלא פחות מנס: "אני לא מכירה אף אחד שסבל משבץ מוחי, ואם זה היה קורה בבית, לא בטוח שהייתי מקשרת בין הדברים", אומרת עדה, "כל הנסיבות פעלו לטובתנו, הערנות של החבר'ה בבסיס, ההעברה המהירה לרמב"ם, המשפחה והחברים שהתגייסו, הטיפול הרפואי שהוא קיבל כאן".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות