fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כדור הקסם של המאמאנט

3500 אמהות נדבקו בחיידק כדור הרשת: מאמאנט שכבר מזמן הפך למעצמה של נשים התומכות זו בזו חברתית, רגשית וגם עסקית בכל רחבי הארץ. סיפורה של ליגה קצת אחרת
מאמאנט
"נשים למען נשים שסוחפות את כל המשפחה". אמהות משחקות (צילום: יעל בנבניסטי)

לפני כחצי שנה איבדה מזל אלפסי, בת 43 מקרית אתא, את בנה האמצעי, ילד שהיה חולה באפילפסיה ולא התעורר משנתו. "כמה שהיה לי קשה, המאמאנט היה המרגיע שלי. לא היו לי כוחות וזה הוציא אותי מזה", מספרת אלפסי שכבר יותר משנה לוקחת חלק בקבוצת מאמאנט -ליגת הכדורשת לאמהות. אלפסי הגיעה למאמאנט לגמרי במקרה. חברה שכנעה אותה להגיע לאימון. למרות שהיא מעידה על עצמה שאין כל קשר בינה לבין ספורט, מאז הביקור הראשון היא שם.

"משמעות הספורט פתאום מראה לי תוצאות, קודם כל חיצוניות ומעבר לזה ההרגשה הפנימית. זו קבוצה מגובשת של אמהות, אנחנו נפגשות, מתאמנות, צוחקות וזו חוויה, זה דבר מדהים", היא אומרת ומוסיפה שהגיבוש בין האמהות בליגה בקרית אתא הצליח לתמוך בה בשעותיה הקשות לאחר שבנה נפטר. "האמהות היו שם בשבילי, כל הבנות היו סביבי, הגיעו אלי ותמכו בי, עזרו לי מכל הבחינות. היה לי קשה לצאת מהאבל, אבל ברגעים הקשים המאמאנט הרחיק אותי מהמחשבות וזה עוזר".

מאמאנט
"נשים למען נשים שסוחפות את כל המשפחה". אמהות משחקות (צילום: יעל בנבניסטי)

גם בני הבית של אלפסי קיבלו לא מעט תמיכה מהמאמאנט. היום בתה הצעירה בת התשע מגיעה לעודד במשחקים ועכשיו היא מתעניינת במשחק הכדורעף. "חלק מהרעיון של ההשקעה במאמאנט בקרית אתא הוא כדי שנכניס לילדים את המודעות לספורט בכלל והכדורעף בכלל. אלון אלפייה עושה המון למען הכדורעף בקרית אתא ומטפל גם בכדורשת ובמאמאנט", אומרת אלפסי. כיום בליגה בקרית אתא יש שמונה קבוצות המשחקות ביניהן. "לי זה ממש שינה את החיים. לא הייתי מחוברת בכלל לספורט, לפחות לא מאז שהתחתנתי, והיום אני הולכת למשחקים של כדורעף,כי המאמנת שלנו שיחקה בקבוצה והגענו לעודד אותה והתחברנו למשחק".

מכיתה לכיתה
ליגת המאמאנט שבה האמהות לוקחות את הכדור לידיים, נוסד לפני כשמונה שנים במרכז הארץ. בשנה האחרונה חלה התעוררות ארצית וערים שונות מצטרפות לליגה שלא מפסיקה לסחוף אחריה עוד ועוד נשים. מדובר בליגת אמהות המשחקות כדורשת, המונה היום כ-3500 שחקניות בכל רחבי הארץ, יותר מליגת כדורסל הנשים.

מלבד התמיכה הרגשית והעיסוק בספורט, יש ערך מוסף. האמהות משחקות בבתי הספר שבהם לומדים ילדיהם, דבר שמחבר אותן אל בית הספר שאותו הן מייצגות. כמו כן הליגה שמה לה למטרה להנחיל את תרבות הספורט בקרב אמהות ודרכן להשפיע על הילדים והמשפחות, אך לא רק. המאמאנט פיתחה יתרונות שונים מלבד הספורט גם במישור החברתי, החינוכי והקהילתי.

זה התחיל מעפרה אברמוביץ, מייסדת הליגה, שהביאה את הרעיון לכפר סבא ומשם לכל הארץ והיא המנוע הדוחף את הבנות, מגיעה איתן לפגישות עם ראשי הרשויות, מארגנת קורסי מאמנים ושופטים ובעיקר יוצרת את האווירה. "בחור בשם חיים בורוסקי הביא את המשחק לכפר סבא וניסה להקים ליגה של אמהות, אבל זה לא צלח", היא מספרת, "נשארנו חוג של כמה אמהות ששיחקו להנאתן בימי ראשון. החלטתי שאם זה עושה לי טוב והבנות שלי רואות אותי משחקת, אז למה לא לפתוח ליגה לאמהות? הלכתי לראש העירייה וביקשתי ממנו, כי דגם של מאמאנט הוא אמהות לפי בתי ספר, מה שגורם לשוויון לכולם, זה מוריד את העוקץ התחרותי כי כך לכולם יש נקודת פתיחה שווה. הסלוגן הוא שכל אמא יכולה ואנחנו פונים למסה של אמהות כדי שכולן יוכלו לבוא ולשחק".

כדי לצרף כמה שיותר אמהות, אברמוביץ נכנסה לבתי ספר, לכיתות, לישיבות מנהלים, הסבירה על המשחק וחשיבות העיסוק בספורט. "אמהות שמגיעות למגרשומרגישות שהן כבדות, צריכות להיכנס לכושר ומתחילות להתאמן", היא אומרת, "הילדים רואים את האמהות וזה משפיע, זה סוחף. בכל מקום בו יש ליגת מאמאנט, מספר הילדים העוסקים בספורט צמח. מה בסך הכל אנחנו מחפשות? גאוות קהילה, זו חגיגה שלמה".

אחרי שרצה מכיתה לכיתה וממנהלת למנהלת, הצליחה אברמוביץ לגייס 110 אמהות. אחרי שלוש שנים הרגישה שאפשר לפרוס כנפיים ולצאת מתחומי כפר סבא, ואזהחלו לקום ליגות נוספות ברעננה, עמק חפר, רמת גן, אשדוד. היום יש כבר ליגה כמעט בכל יישוב בארץ.

מלבד העניין הספורטיבי, מסבירה אברמוביץ, ישנו גם העניין הקהילתי שנבע באופן ישיר מפעילות המאמאנט. "זה מה שמחזיק את האמהות, הקשר של אחרי האימונים מחזיק את הקבוצה כקבוצה", היא אומרת, "ברגע שזה יישובי, יש את ההישארות הזו כל הזמן וזה חלק מהתפיסה של המאמנט, יש לזה בסיס מכנה משותף"

מאמאנט
mama1 גם קשרים עסקיים. מאמאנט (צילום: יעל בנבניסטי)

המפץ הגדול
אז אותה יוזמה מקומית חלפו שמונה שנים, וביום שלישי השבוע התקיים אירוע השיא: השקת הליגה. העיתוי נבחר לא מעט מפני שבמכבי שירותי בריאות החליטו להעניק חסות על הליגה, מתוך רצון להטמעת אורח חיים בריא. "מכבי פועלת כל העת לקידום בריאות החברים, עידוד פעילות גופנית היא בהחלט חלק מכך, ולכן החבירה לעמותת מאמאנט הינה צעד נוסף בכיוון זה", מסביר עופר משולם, מנהל השיווק במכבי שירותי בריאות. "לצד שירותים חשובים כמו סדנאות לתזונהנכונה ואימוץ אורח חיים בריא, ימי בריאות מרוכזים ועוד, החבירה למאמאנט מאפשרת לנו לחבור לציבור במגרשו הביתי, בזמנו המשפחתי הפנוי, ובכך אנו מנגישים את הבריאות והספורט עבורו באמצעות כיף והנאה".

מי שאחראי לחיבור בין הליגה לבין מכבי שירותי בריאות הוא אלון בן דוד, ספורטאי שגדל בקרית חיים. ברזומה של בן דוד תפקידים כמו מנכ"ל מרכז הגולף בקיסריה והמאמץ האולימפי של הספורט בישראל. כשפרש מהספורט לפני עשר שנים, הוא קיבל פנילעזור לספורטאים האולימפיים הנכים, ופתח סוכנות שמייצגת ספורטאים ומחברת עסקים לספורט. לפני שנה וחצי התייצבה אצלו אברמוביץ וביקשה את עזרתו. בן דוד מיד הבין: מדובר בענף ספורט אדיר לאמהות, שמתפתח בתאוצת שיא ללא עזרת המדינה או כל גוף גדול ורשמי. "למדתי את הנושא וראיתי את הפוטנציאל גדול. הבנתי שצריך לעזור", אומר בן דוד, "הגעתי למסקנה שאני חייב גוף גדול שייתן את חסותו ומיד חשבתי שצריך או את מכבי או הכללית, כי צריך לשייך את זה לאורח חיים בריא. הממשלה הכריזה לפני כשנתיים על אורח חיים בריא ולכן הצלחתי לגייס את מכבי שירותי בריאות".

עברו לכתבה המורחבת בגיליון סוף השבוע  של "הד קריות"

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות