fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התסריט המוצלח של אלוהים

מעניין כמה אנשים בסמי עופר האמינו בדקה ה-16 שהפועל חיפה תנצח את הפועל פתח תקווה. חניכיו של טל בנין כבשו בחמשת המשחקים הקודמים אפס שערים, אז במשחק העונה, בשיא הלחץ, הם יבקיעו שלושה שערים? נשמע כמו סיפור בדיוני/ אסף רביץ
חגיגה מאופקת. יואב כץ וטל בנין
יואב כץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

כולנו יודעים שזה קרה, הרבה בזכות חילוף נכון של בנין, הברקה של שני שחקנים, טעות של קאלה, ומזל. הפועל חיפה הרוויחה הכי הרבה מומנטום שניתן להרוויח במשחק בודד לקראת שני המשחקים האחרונים של העונה

אנשים מאמינים טוענים שהתסריט כבר כתוב, שהכל קבוע מראש. אלוהים כבר הוכיח בכמה הזדמנויות שהוא תסריטאי מוצלח, וכשלוקחים בחשבון את חוש הדרמה הידוע שלו המסקנה המתבקשת היא שהמהפך של הפועל חיפה בשבת יתברר כבעל משמעות במאבקי ההישרדות.

תסריטאי מוצלח לא מבזבז סיפור כזה על קבוצה שבסוף תרד, נכון?
אך לא צריך להאמין באל עם חוש דרמה כדי להאמין בסיכויי ההישרדות של האדומים. כי הנצחון בשבת מפעיל מיד את החלקים המיסטיים גם בתוך נפש האדם, אלה שאנחנו מנסים להסביר בעזרת מילים כמו מומנטום, אופי ומוטיבציה. הפועל חיפה הרוויחה הכי הרבה מומנטום שניתן להרוויח במשחק בודד לקראת שני המשחקים האחרונים של העונה.

אחרי כל כך הרבה נסיונות של המערכת להזיז משהו אצל השחקנים, קיבלנו פעם נוספת הוכחה לכך שיש רק תרופה אחת בדוקה למשבר. לא משחקי באולינג, לאשירים על איברי חישה של יונקים ממשפחת החתוליים, אפילו לא טקסי וודו לפתקים. מה שהוציא את האדומים מהמשבר זו הרמה אחת מוצלחת ונגיחה אחת מדויקת לפינה הקרובה, בדיוק בדקה הנכונה.

השחקנים הטכניים עשו את ההבדל

כדי למצוא את התרופה הזאת, אין ברירה אלא לשחק עם שחקנים שמסוגלים לקרב את הקבוצה אל המטרה. לכן צדק טל בנין שבחר לעלות במשחק הזה עם כל השחקנים הטכניים שלו וכל אלה שמסוגלים לבצע פעולה יצירתית. ההגבהה של טוסיין ריקטס לחמדי סליחי, במהלך של השער המצמק, התאפשרה בזכות היכולת של אור אוסטווינד והישאם כיוואן להגיע מרחבה לרחבה תוך כמה שניות. אוסטווינד קיבל כדור מהשוער, עצר, השתחרר ומצא את כיוואן הפנוי. כיוואן נע עם הכדור קדימה ואז מצא את ריקטס באגף בכדור לא פשוט.

שניהם יכולים לעצבן, שניהם מאבדים הרבה כדורים, כיוואן איבד כדור רק מהלך אחד לפני זה שהוציא את האורחים למתפרצת, אבל הם בין היחידים בקבוצה שמסוגלים ליצור את מצבי ההבקעה המיוחלים. לכן הם חייבים להיות בהרכב גם בשני המשחקים הבאים. בנין לא יוכל להסתפק יותר בשחקנים שרצים, מתאמצים ומנסים, אבל לא מסוגלים לתת את הפס המדויק בשליש של היריבה.

כמובן, לקאמבק המרשים תרמה יריבה עם סף שבירה נמוך, אפילו יותר מזה של האדומים, ותרם שוער שכבר השאיר את הפועל חיפה בליגה יותר מפעם אחת. מבחינתו ומבחינת הפועל פתח תקווה, חבל שקאלה דרשלר לא פרש בסוף העונה שעברה, הטעות שהובילה לשוויון של הפועל חיפה בשבת הייתה האחרונה בשרשרת יוצאת דופן של טעויות השנה, אפילו בסטנדרטים של השוער הקפריזי הזה. אצל שוערים קשה יותר לזהות את הזמן הנכון להפסיק, אבל מגיע שלב בו מהירות התגובה ורמת הריכוז כבר לא אותו הדבר.

המהלך שהציל לבנין את העונה

המהלך שאולי הציל את העונה מבחינת בנין היה החילוף בדקה ה-15, בו הכניס את אוסטווינד במקום עומר ורד. אמנם ורד פתח את המשחק רע בהגנה על עומרי אלטמן, אבל החילוף לא היה קשור ישירות אליו אלא היה הודאה של בנין בטעות לגבי המערך איתו עלה.

ההרכב המקורי של בנין היה של 4:4:2 קלאסי, עם שני חלוצים, ריקטס וכיוואן כשני שחקני כנף ושני שחקנים במרכז השדה: רועי שוקרני וקובי דג'אני. זה מערך שאם לא יודעים לתפקד בתוכו יכול להוביל לדלילות במרכז השדה באופן שקשה מאוד להתגבר עליו. זה היה מערך התקפי מאוד וניתן להבין את בנין שחשב קודם כל התקפה במשחק בו חייבים לנצח, אבל זו הייתה טעות קריטית משתי סיבות עיקריות.

הראשונה היא שהפועל חיפה לא שיחקה השנה בשום שלב במערך של 4:4:2 קלאסי, מה שהוביל לכך שאף אחד מהשחקנים ההתקפיים לא ידע איך ומתי לתמוך במרכז השדה. הבעיה השנייה הייתה שבנין השתמש בריקטס כקיצוני ימני שצמוד לקו ובכיוואן כקיצוני שמאלי שלא ידוע בניידות ובמשמעת הטקטית שלו, וגם אחד משני שחקני מרכז השדה היה דג'אני האיטי (ניהול המשחק שלו בשני המשחקים האחרונים היה טוב מאוד ולכן חשוב שיישאר בהרכב, אבל הוא לא בנוי להיות אחד משני שחקני מרכז שדה בודדים). התוצאה הייתה שפתח תקווה השתלטה לחלוטין על מרכז השדה, ניצלה את המחסור בשחקנים באמצע כדי ליצור מצבי הבקעה והייתה יכולה להבקיע גם יותר משער אחד.

כאשר אוסטווינד נכנס וריקטס זז לעמדת המגן, שחקן נוסף הצטרף למרכז השדה. אמנם על הנייר אוסטווינד כאילו שיחק באגף ימין, אבל בפועל הוא היה הרבה יותר באמצע ופתח את הקו לעליות של ריקטס כמגן, שמאחת מהן הגיע השער המצמק. ההרכב מהדקה ה-15 היה הרבה יותר מאוזן ונכון, וגם הרבה יותר טכני.

לא באולינג, רק נגיחה למקום הנכון בזמן הנכון. חמדי סליחי  צילומים: אדריאן הרבשטיין
לא באולינג, רק נגיחה למקום הנכון בזמן הנכון. חמדי סליחי (צילומים: אדריאן הרבשטיין)

 מבחן בגרות לכדורגל הישראלי

לקראת שני המחזורים האחרונים, החשש בהפועל חיפה הוא שיריבות שסיימו את העונה לא יתאמצו מספיק מול אשדוד ועכו, שאחת מהן חייבת להפסיד נקודות כדי להשאיר לאדומים סיכוי להישאר. בעוד שהחשש שנתניה תעלה עם הנוער מוצדק, משאר הקבוצות בהחלט ניתן לצפות שיעשו את המאמץ לנצח. הטענות לגבי חוסר ספורטיביות בכדורגל הישראלי בסיטואציות כאלה מוגזמות.

רק השבוע סכנין השיגה תיקו מול אשדוד. במחזור האחרון בשנה שעברה, שלוש הקבוצות שמתמודדות עכשיו על הירידה היו השלוש ששיחקו נגד הקבוצות שנלחמו אז על הירידה. אשדוד עשתה תיקו מול בני יהודה והורידה אותה, הפועל חיפה ועכו בהחלט התאמצו מול מכבי פ"ת ורמת השרון והפסידו רק בזמן הפציעות.

חגיגה מאופקת. יואב כץ וטל בנין
חגיגה מאופקת. יואב כץ וטל בנין (צילום: אדריאן הרבשטיין)

הפועל פ"ת לא איבדה תקווה ותתאמץ באשדוד, סכנין מעוניינת במענקי המקום השביעי ותנסה להשיג נקודות במחזור האחרון בעכו, הפועל ת"א לא תבזה את עצמה מול הקהל הביתי במחזור האחרון מול אשדוד. האפשרות שעכו ואשדוד ישיגו את מלוא הנקודות קיימת, אבל הסיכוי שלפחות אחת תאבד נקודות בהחלט קיים וממש לא זניח, בעיקר אשדוד הלחוצה שמזמן לא ניצחה משחק. השאלה היא אם הפועל חיפה תיעזר בגלי המומנטום ותשיג את שש הנקודות שלה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות