מאת: רינת בין
יעקב (שם בדוי), בעלים ומנכ"ל של מפעל יצרני בתחום התכשיטנות, יזם צעיר עם חזון גדול, רכש לפני מספר שנים מפעל ייצור קטן שבשעתו ייצר קולקציית תכשיטים מצומצמת. עקב ניהול כושל המפעל קרס והפסיד הרבה כסף. יעקב החליט לרכוש את המפעל ולצאת לדרך חדשה. הוא החליט להוביל ולהצמיח את המפעל, ולאחר מספר שנים הגיעה ההצלחה – יעקב ומפעלו הפכו לאחד מיצרני התכשיטים המובילים בשוק המקומי. המפעל קלט עוד עובדים והכפיל את המחזור הכספי, אך שורת הרווח לא התרוממה. יש מכירות, אך לאן הכסף הולך?
בבדיקה שערכנו גילינו כי למפעל מספר קטן של לקוחות ולקוח אחד גדול שמחזיק בנתח גדול מהיקף המכירות. המשמעות: השליטה נמצאת אצל אותו לקוח ואם הוא יקרוב, המפעל ייסגר. הפתרון: להרחיב את המכירות ללקוחות אחרים בשוק המקומי ולפתח את השוק בחו"ל.
ענף התכשיטים בארץ מגיע לרוויה מהר מאוד, לכן פיתוח שוק חדש למוצרים קיימים מרחיב את האופק של העסק ונותן נפח עסקי גדול יותר. לשם כך ערכנו ובנינו תוכנית עסקית אשר מתווה את שלבי השיווק והניהול של המפעל לשלוש השנים הבאות.
התוכנית ממוקדת מטרה עם יעדים ומשימות עסקיות לכל מחלקה ויצירת תהליכי עבודה יעילים יותר. המפעל הועבר לרצפת יצור עם תהליכי יצור, שרשרת אספקה אריזה ושילוח. נבנה פס ייצור עוקב, עץ מוצר, תהליך של אספקה והחזרת מוצרים. העסק הפך להיות ברור ויעיל יותר. נמנעו ואותרו מוקדי בזבוז רבים והמשאבים העומדים לרשות העסק נוצלו באופן מיטבי. התוצאה של תוכנית עסקית מכוונת היא הוצאות משתנות וקבועות נמוכות יותר והרווח לכל יחידת מוצר עלתה משמעותית.
© הכותבת היא יועצת עסקית בכירה, הבעלים של "מעבר לאופק יעוץ עסקי ופיתוח שיווקי", rinatbin3@gmail.com