fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"עסקים בצפון יגיעו לקריסה בשל נזקי צוק איתן"

הנהלת לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון התכנסה לישיבת חירום, אמש, בעקבות המצב ותבעה להכריז על מבצע צוק איתן כמלחמה. בעלי עסקים דיווחו על ירידה של 40 אחוז בהכנסות
מבצע צוק איתן (צילום דו"צ)
מבצע צוק איתן (צילום דו"צ)

 

ד"ר גד שפר
ד"ר גד שפר (צילום: יח"צ)

עסקים בצפון הארץ ניזוקו בעקבות  מבצע צוק איתן, כך מדווחת לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון שערכה משאל בין חבריה לגבי מצב העסקים בזמן מבצע "צוק איתן" עד להפסקת האש. מהתשובות לשאלון עולה כי מדובר בהרבה עסקים בירידה של עשרות אחוזים בהיקף המכירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. רוב הדיווחים הם על ירידה של 25% – 35%, אבל יש גם דיווחים על 40% ויותר.

חברים, שיש להם פרויקטים בדרום, לא יכלו להגיע אליהם עקב ירי הרקטות. לקוחות סגרו את העסקים, עובדים חיוניים גויסו בצו 8, נהגים מהצפון חששו לנסוע עם סחורות לאזורי המתיחות, חלו עיכובים באספקת סחורות. ליועצי הלשכה פנו קבלנים צפוניים שעובדים בדרום, ורבים מהם לא יוכלו לקבל שום פיצוי. חברות המספקות מוצרים לצפון דיווחו על הפסקת הזמנות בענפים רבים כמו אספקת מוצרים דנטליים לרופאי שיניים – במצב לחימה אנשים נמנעו מללכת לטיפולי שיניים.

עסקים דיווחו על נזקים של מאות אלפי שקלים. במפעל, העובד עבור קבלני בניין, הנזק עד עתה מוערך בין חצי מיליון למיליון ₪. חברות תיירות, הארחה וחברות העוסקות בכנסים מעריכים את הירידה בעסקים ב-70 – 80 אחוזים.

הנהלת לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון התכנסה אמש לישיבת חירום מיוחדת שבה דנה בנזקים של העסקים בצפון. בישיבה עלו חששות כבדים שעסקים יקרסו עקב הנזקים הכבדים. חברי ההנהלה תבעו להכריז על "צוק איתן" כמלחמה ולא כמבצע, הכרזה שתאפשר לפצות על נזקים עקיפים גם מפעלים הנמצאים בצפון.

"הפגיעה בעסקים אינה נעצרת בגבולות טווח הרקטות, עסקים שיש להם קשרים מסחריים עם הדרום ועם המרכז נפגעים, עובדים חשובים להתנהלות העסק מגויסים בכל הארץ. צריך לחשוב איך לפצות עסקים אלה" אומר נשיא הלשכה, ד"ר גד שפר, "מדברים על חסינות העורף. אי אפשר להפקיר את העורף לשאת לבד בנזקי המלחמה. חייבים להגיע להסדרי פיצויים הוגנים לעסקים שנפגעו בכל הארץ".

בישיבת הנהלת לשכת המסחר עלתה גם התביעה לבטל מייד את העלאות הארנונה לעסקים החל מיולי ולבטל את כל העלאות החריגות לשנה כולה, כפי שעשתה לאחרונה עיריית תל אביב, כדי להקל את מצבם של העסקים. "אין מדובר רק בעזרה לעסקים שנפגעו. אם עסקים יקרסו, תיפגע גם גביית המיסים וכל המשק ייגרר למיתון כבד", התריעה הנהלת לשכת המסחר.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות