fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יונה יהב הוציא צו סגירה למפעלים מזהמים במפרץ חיפה

הבוקר שלחה עיריית חיפה משאיות זבל שחסמו את הכניסה למפעלים. יהב:"מתקפה על כשני מיליון תושבים ממדינת ישראל. מדינת ישראל לא יכולה להפקיר את בריאותם של תושבי המפרץ"
משאיות העירייה מגיעות לחסום הכניסה למפעלים (צילום: עיריית חיפה)
משאיות העירייה מגיעות לחסום הכניסה למפעלים (צילום: עיריית חיפה)
יונה יהב חותם על הצו (צילום: צבי רוגר)
תחילתו של מאבק? יונה יהב חותם על הצו (צילום: צבי רוגר)

ראש עירית חיפה יונה יהב חותם על הצווים המבטלים את רישיון העסק של המפעלים המזהמים במפרץ חיפה: חיפה כימיקלים, בתי זיקוק, כרמל אולפינים וגדיב. בשעות הבוקר נשלחו למפעלים במפרץ חיפה משאיות זבל של העירייה וסמו את הכניסה.
יהב :"עד שלא נדע בוודאות את הנתונים האמיתיים מגורמי ממשלה רישמיים לא נאפשר פעילות של דלקים וכימיקלים במפרץ חיפה", הסביר, "ממשלת ישראל הכריזה לפני מספר ימים מלחמה על תושבי שליש ממדינת ישראל שהם תושבי הישובים הבאים: חדרה, קיסריה, זיכרון יעקב, בנימינה, יישובי חוף כרמל, חיפה, חמשת הקריות, טבעון ועכו. הכותרות שמפרסמים בימים האחרונים משרדי הממשלה הם מתקפה על כשני מיליון תושבים ממדינת ישראל. מדינת ישראל לא יכולה להפקיר את בריאותם של תושבי המפרץ ולהתנהל כאילו "הכל בסדר".

בידי נמצאים היום מסמכים רשמיים של מדינת ישראל מהעת האחרונה. בכמה מהם כותבים הגורמים המקצועיים כי התחלואה בסרטן אצל צעירים בחיפה היא מהנמוכות בין הערים הגדולות, וכי קיימת מגמת שיפור יוצאת דופן באיכות האוויר – ובמסמכים האחרונים קיימת סכנה ממשית לחיי הילדים. עיריית חיפה מתנהלת מזה שנים על פי נתונים שמפרסמים הגורמים המקצועיים בממשלה. אם הנתונים האחרונים נכונים, אנו דורשים להפסיק לאלתר את כל הפעולות של המפעלים המזהמים במטרופולין חיפה-קריות. במידה והנתונים שהוצגו לאחרונה אינם נכונים שיגיעו לכאן ללא דיחוי נציגי הממשלה, יתייצבו ויבהירו מדוע זרוּ חרדה בציבור.

הוריתי על הקמת מטה חירום בלשכתי. עד שממשלת ישראל תדע להבטיח את בריאותם של תושבי מטרופולין חיפה-קריות, אלה הצעדים המידיים שאנו נוקטים: משאיות העירייה חסמו את הכניסות למתחם בז"ן ומסוף הכימיקלים ולחוות המיכלים של תש"ן. החל מרגע זה לא תהיה כניסת מכליות למפעלים ותימנע אספקת דלקים ואמוניה למשק הישראלי.

במקביל, אנו מוציאים צווי סגירה מידיים לכל המפעלים – ומגישים עתירה להקפאת כל התכניות במתחם הנקרא "קרקעות הצפון" המיועדות לחוות הגז, למיכלי הנפט של תש"ן ולמתחם בז"ן. לא ניתן לדחוף למטרופולין חיפה עוד תשתיות מזהמות. זו רק ההתחלה. אני יכול לומר רק כי הפעולות הבאות תהיינה דרמטיות למשק הישראלי  מבחינתי כש"יש ספק" – "אין ספק" – אנחנו עם הילדים. הוכחנו בעבר: במלחמה ובניהול משברים אנו יודעים לתפקד ולהנהיג. נגמרו המשחקים – סדר היום של הנהלת העיר בוטל ואנו נעסוק רק בזה  אנו דורשים מממשלת ישראל לדעת לאלתר מה הם נתוני האמת. הילדים שלנו לא יהיו בני ערובה. בכל הנוגע לבריאותם – במלחמה כמו במלחמה כל האמצעים כשרים".

משאיות הזבל חוסמות את הכניסה למפעלים במפרץ חיפה
משאיות הזבל חוסמות את הכניסה למפעלים במפרץ חיפה

באיגוד ערים לאיכות סביבה בחיפה, עסקים כרגיל
 איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה, מציג תמונת מצב של איכות אוויר שמצויה במגמת שיפור ואינה נופלת מערים מרכזיות אחרות בארץ.איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה מנטר 22 מזהמים אשר הינם הרלוונטיים ביותר בהקשר לפליטתם מהפעילות התעשייתית והתחבורתית באזור מפרץ חיפה. דוגמא למגמות שיפור איכות האוויר: SO2: ירידה של כ-92% מפליטות מבז"ן ותחנת הכוח חיפה, בין השנים 1985-2011, ירידה של כ- 98% בריכוז החומר באיכות האוויר הכללית, בין השנים 1985-2010.  NOx: מגמת ירידה בשיעור של כ- 80%, בין השנים 200-2011. (שיפור בפליטות מכלי רכב, פעילויות יזומות בתעשייה להורדת הפליטות) חלקיקים (שריפת דלקים, בתי זיקוק, דודי קיטור תעשייתיים, מנועי דיזל של רכבים, ייצור אבקות, דשנים וכו', בנוסף לאובך טבעי): ירידה של כ-90% בין השנים 2000-2011, בחלקיקים שמקורם אינו טבעי. שיפור בפליטות חומרים אורגנים נדיפים (VOC) 2004-2013).

העיריות צריכות להוביל את הציבור
ח"כ דב חנין, יו"ר ועדת המשנה לתכנון וסביבה במפרץ חיפה, הגיב הבוקר להחלטת ראש עיריית חיפה לחסום את הכניסה למפעלים המזהמים ולהוציא להם צווי סגירה: "חשוב שהעיריות יפעילו את כוחן נגד התעשיות המזהמות. הרשויות המקומיות, הנבחרות על ידי ציבור התושבים, חייבות לייצג אותו באומץ ולא להיכנע ללחצים של בעלי ההון. חסימת הכניסות וצווי הסגירה הם צעד נכון וצריך להשלים אותן בהתנגדות נחרצת של העירייה לכל התכניות להרחבת הזיהומים במפרץ. אני קורא לכל העיריות באזור המפרץ לאחד כוחות עם תושבי האזור במאבק נחוש נגד הממשלה הממשיכה להפקיר את חיי התושבים באזור. אני קורא לחברי הכנסת מכל הקשת הפוליטית להצטרף למאבק. הגיע הזמן למדיניות שתעדיף את חיי התושבים ובריאותם על רווחי בעלי ההון".

מבזן נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות מובילה קבוצת בזן מדיניות לשיפור היבטי איכות הסביבה בפעילותה. הקבוצה השקיעה מעל מיליארד שקלים בשמירה על הסביבה בדגש על צמצום הפליטות ממתקניה, תוך רכישת הטכנולוגיות המתקדמות ביותר שהינם מהמתקדמים בעולם המערבי. קבוצת בזן עומדת בכל ההוראות של הרשויות, תוך יישום התקנים הסביבתיים המחמירים המוכתבים על ידן. כיום מדדי ניטור אוויר שנמדדו על-ידי גופים אובייקטיבים, בהם איגוד ערים והמשרד להגנת הסביבה, מעידים על שיפור דרמטי במדדי הפליטות של הקבוצה".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות