fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

השריפה בחוף שמן: עלייה חדה בזיהום אוויר

זיהום אוויר פי 25 נרשם היום סמוך לחוף שמן וריכוז גבוה של של חומר מסוג טולואן
שריפת פסולת בחוף שמן (צילום: כיבוי אש מחוז חוף)
שריפת פסולת בחוף שמן (צילום: כיבוי אש מחוז חוף)
שריפת פסולת בחוף שמן (צילום: כיבוי אש מחוז חוף)
שריפת פסולת בחוף שמן (צילום: כיבוי אש מחוז חוף)

בשעות הבוקר המוקדמות (רביעי) פרצה שריפת פסולת גדולה בחוף שמן בחיפה. העשן, שנראה מרחוק, הביא לעשרות קריאות במוקד שירותי הכבאות. למקום השריפה הגיע צוות לוחמי אש, בראשותו של יצחק סוויסה ולאחריו הגיעו עוד ארבעה צוותים שפעלו במקום. לאחר של מאמצי כיבוי השריפה, הצליחו הכבאים לתחום את השריפה ולמנוע את החשש כי תתפשט. דובר שירותי הכבאות להב/מ אורי צ'ובוטרו, אמר מהשטח, כי יש צורך בכלי צמ"ה, על מנת לפרק את ערימות פסולת המתכת הבוערות, מה שייקח מספר שעות.

תוך שהכבאים מנסים להשתלט על השריפה, הגיע למקום צוות ניטור והערכת סיכונים של המשרד להגנת הסביבה, במטרה לבצע ניטור למזהמים באוויר. ממצאי הניטור העלו רמות גבוהות של פליטת מזהמים אורגניים בטווח של כ~150 מטרים מהשריפה ובהתאם לכיוון הרוח. גם איגוד ערים חיפה הודיע לציבור להימנע מלהגיע לאזור השריפה. עם היוודע ממצאי הניטור, הודיעו כוחות ההצלה לבעלי העסקים הסמוכים לשריפה, להתפנות מהמקום באופן זמני.

בעל המתחם, שהגיע למקום, הלין בפני שירותי הכבאות כי מדובר בהצתה, אולם להב/מ צ'ובוטרו מסר בתגובה: "מי שמביע השערה כזו הרי שהיא איננה מבוססת. מי שקובע את הסיבה לשריפה הוא חוקר דליקות וחקירה כזו טרם החלה, כך שמוקדם מדי לקבוע מה גרם לשריפה.

מאיגוד ערים חיפה נמסר בתגובה בתום השריפה: "בעקבות שריפת פסולת ונחושת, בוצע מעקב שוטף של איגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה, אחר נתוני ניטור האוויר. בתחנת הניטור הקרובה למקום בנווה יוסף נרשמה בשעה 07:00 עלייה חדה בחלקיקים נשימים, עד 57 מיקרוגרם למטר מעוקב, בממוצע חצי שעתי. התקן לפי ממוצע יממתי של 24 שעות הינו 150 מיקרוגרם למטר מעוקב, בעוד והערכים היממתיים שנמדדו בשעה זו עמדו על 22 בלבד.

בתחנת הניטור התחבורתית הממוקמת ברחוב העצמאות נרשמה בשעה 07:30 עליה של חלקיקים זעירים נשימים שהגיעו עד 94 מיקרוגרם למטר מעוקב בממוצע חצי שעתי, בעוד ובשעות אלו לרוב הערכים עומדים על מיקרוגרם למטר מעוקב 30. ריכוז החלקיקים עלה לזמן קצר, לא השפיע על איכות האוויר הכללית ושב לרמות נמוכות התואמות את תנאי המקום ומזג האוויר. לא נרשמה חריגה מהתקנים, לאור כיוון הרוח לים ופיזור העשן הגבוה, מעל לריכוזי האוכלוסייה. איגוד ערים ממשיך לעקוב אחר מצב איכות האוויר".

מהקואליציה לבריאות הציבור נמסר בתגובה: "הקואליציה מקבלת כבר שנים רבות פניות מתושבים בכלל ובעיקר מתושבי אזור העיר התחתית הדר ונווה שאנן המתלוננים על ריחות קשים, מחנק וקשיי נשימה ותלונות קבועות על ריח פלסטיק וגומי שרוף. עובדי הנמל, מדווחים לנו כבר לפחות שמונה שנים על שריפות כבלים פיראטיות, שמתבצעות על ידי גורמים עבריינים ואין מושיע.

"התופעה מוכרת היטב למשטרה ולמשרד להגנת הסביבה, כיוון שהצתות הפיראטיות מתרחשות שם באופן תדיר. הפעם ההצתה יצאה מכלל שליטה והפכה לשריפה אבל המחדל הזה נמשך כבר שנים. הגיע הזמן שרשויות האכיפה יטפלו במחדל הזה, כי הוא גורם לזיהום אוויר חמור. בדקנו את נתוני ניטור מהבוקר בתחנות הניטור של איגוד ערים חיפה  נראית עלייה בריכוז טולואן באוויר מהשעה 3 לפנות בוקר עד השעה 6 בבוקר, כששיאו מגיע בשעה 4:30  –  פי 25 מהמנוטר בשעות שקדמו לעלייה".

"טולואן הידוע גם כמתיל בנזן הוא חומר כימי ארומטי, נוזל בטמפרטורת החדר, בעל השפעה על מערכת העצבים. בחשיפה לכמויות נמוכות של טולואן יכולים להופיע הסימפטומים האלה: עייפות, חולשה, בלבול, תחושת שִכרות, איבוד זיכרון, בחילה, חוסר תיאבון, איבוד שמיעה וראייה, ופגיעה בתפקוד הכלייתי סימפטומים אלה בדרך כלל חולפים מעצמם כאשר החשיפה לטולואן נפסקת שאיפת אדי הטולואן עשויה להיות קטלנית ועד מהרה מגיעה לריכוז מרבי בדם", כך נמסר מהקואליציה לבריאות הציבור".

בהכנת הכתבה השתתפה: רותם כבסה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות