fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"הקריות הן האזור הכי מזוהם וחולה בארץ"

זמן קצר אחרי שמשרד הבריאות חשף את שיעור תחלואת הסרטן באזור, קיימה הקואליציה לבריאות הציבור מסיבת עיתונים שגילתה תמונה מדאיגה: לא כל החומרים המזהמים נמדדים וחמור מכך -ברחוב דגניה בקרית חיים, למרות הזיהום הרב, כבר שנה לא פועלת תחנת ניטור. בעקבות פניית "הד הקריות" מבטיח המשרד להגנת הסביבה: "תקום תחנת ניטור בבית הספר רגבים בקרית חיים"
מפה: מראה שהקריות מקבלות זיהום גם מאזור עכו וגם ממפרץ חיפה (קרדיט: חלי הירש/ קואליציה לבריאות הציבור)

מחר ב"הד הקריות": 

כשבועיים לאחר שמשרד הבריאות פרסם את נתוני תחלואת הסרטן שחשפו כי חיפה מובילה בשיעור התחלואה ברחבי הארץ, קיימה הקואליציה לבריאות הציבור מסיבת עיתונאים, בה נחשף כי תחנות הניטור בנפות עכו וחיפה אינן מנטרות חומרים רבים שנפלטים מתעשייה מזהמת. מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור, ליאורה אמיתי, יחד עם עשרות מתנדבים ופעילים הפיקו דוח המתייחס לחצי שנה הראשונה של שנת 2014. הדוח מתמקד בנושא ניטור האוויר בתחנות הניטור באזור מפרץ חיפה. בנוסף, הציג פרופ' מיקי אבירם מהפקולטה לרפואה בטכניון ורמב"ם כי נבדק ונמצא שיש קשר בין זיהום אוויר למחלות טרשת עורקים וכלי דם.

אמיתי: "אין ספק שמדובר במלחמה על העובדות, ומתוך דאגה לחייהם של תושבים במפרץ חיפה מול גורמים בעלי כוח רב, ראשי רשויות ביניהם עיריית חיפה ומשרדי ממשלה. כל הזמן טוענים שאנו משקרים. במלחמה נהרגים אלפי אנשים כל שנה והאינטרס לא לחשוף את העובדות, עם משפטים כמו: 'פעם היה זיהום אוויר, עכשיו לא, או שהזיהום השכיח הוא מתחבורה'. מדינת ישראל היא האשמה עיקרית, יש פה רמות גבוהות של זיהום תעשייתי וממשיכות לעלות רמות התחלואה ולא רק של סרטן, גם מחלות כלי דם, שבץ מוחי ואסטמה. זו תמונת מצב חולה של נפות חיפה ועכו, בהן חיים מיליון תושבים".

במהלך מסיבת העיתונאים הציגה אמיתי את הכתבה שפורסמה ב"הד הקריותב-24.10, תחת הכותרת "ילדים מדברים על סרטן כאילו זה שפעת". בכתבה הובאו דבריו של פרופ' אלדד דן, מנהל בנק הדם מבית החולים רמב"ם, שחשף כי רבע מחולי הלוקמיה בארץ הם מאזור חיפה והקריות.

צאו לרחובות
אחד הנתונים המרעישים והמדאיגים ביותר הוא שתחנת הניטור ברחוב דגניה בקרית חיים אינה פועלת כלל מינואר 2014. קרית חיים נמצאת בלב התעשייה המזהמת. בכל הארץ פועלות 146 תחנות ניטור, מהן 26 תחנות בחיפה. תחנת כרמל צרפתי, שוק תלפיות ותחנת קרית חיים אינן פועלות. בתחנת קרית אתא נמדדים רק חמישה פרמטרים של זיהום אוויר ולא נוטר CO (פחמן חד-חמצני) במשך 181 ימים.

מהמצגת שהוצגה במסיבת העיתונאים עולה כי "באזור חיפה לא מנוטרים כיום, לא בתחנות הניטור הרציף ולא בשיטות ניטור אחרות, חומרים מסוכנים רבים, בהם פחמימנים ארומטיים רב טבעתיים, עופרת, בנזן, טולואן, מתכות כבדות, אמוניה והרשימה עוד ארוכה. וזאת על אף שמדובר בחומרים מסוכנים, חלקם מסרטנים, ועל אף העובדה שעל פי נתוני המשרד להגנת הסביבה נמצאו ריכוזים העולים על ערך היעד בחלק גדול מהמזהמים הנ"ל בחיפה. כמו כן, מדובר בחומרים שמקובל לנטר בתחנות ניטור בעולם, בין אם בניטור רציף, יומי או תקופתי קבוע אחר". עוד נחשף כי "רוב התחנות אינן פועלות באופן רצוף ואינן מנטרות את כל החומרים בכל התקופה, אלא מפסיקות לפעול מספר ימים שמשתנה ממזהם למזהם ומתחנה לתחנה".

אחד המזהמים הם חלקיקים נשימים PM2.5, שעל פי הדוח של הקואליציה לבריאות הציבור, בקריות אתא, ביאליק, בנימין וטבעון נרשמו חריגות גבוהות שלו. אמיתי: "מי שאשם זו עיריית חיפה שצריכה להקים תחנת ניטור. לעיריית חיפה לא אכפת מתחלואה עודפת של תושבי קרית חיים ומן הסתם נוח לה לא להראות רמות גבוהות של זיהום אוויר ורמות גבוהות של תחלואה. בקרית אתא יש ניטור, אבל הוא מאוד חסר. יש רשימה ארוכה של חומרים מסרטנים לאדם, חומרים שפוגעים וגורמים למחלות ויודעים שהם נפלטים לסביבה. בפועל הם נפלטו ולא רואים אותם בתחנות הניטור. אומרים שהאוויר לא מזוהם. הקריות, גם על סמך רמות התחלואה העודפת וגם על סמך הנתונים שלנו גם מאזור עכו וגם מחיפה, הקריות הן האזור הכי מזוהם וחולה בארץ".

מפה: מראה שהקריות מקבלות זיהום גם מאזור עכו וגם ממפרץ חיפה (קרדיט: חלי הירש/ קואליציה לבריאות הציבור)

אתם מתכוונים להיפגש עם ראשי הערים?

ליאורה אמיתי
מלחמה על העובדות. ליאורה אמיתי (צילום: רותם כבסה)

"אנחנו מתכוונים להיפגש עם יונה יהב ויעקב פרץ. ראש עיריית קרית ביאליק אלי דוקורסקי הוא הראשון שנפגש איתנו וגם ראש עיריית נשר אבי בינמו. נבחרי הציבור צריכים לעצור את החמרת התחלואה, זה בידיים שלהם. נבחרתם להגן על התושבים, צאו לרחובות נגד ההשתקה: אני מצפה שתהיה כאן היערכות משותפת של כל ערי המפרץ מול מגמות השתקה. הממשלה מתכננת שמפרץ חיפה יהיה האזור תעשייתי הגדול ביותר ולא רואים כמעט אכיפה. מי שאמור לקחת את האחריות הם קודם ראשי הערים באזור. ערי הקריות חוטפים את הזיהום הכי גבוה. נתוני התחלואה באזור הקריות הם הכי גבוהים בעולם בסטייה מהממוצע הארצי. הקריות הן המקום הכי מזוהם בארץ, כיוון שהזיהום מגיע גם מנפת עכו ומנפה חיפה".

למה לא מודדים?
אמיתי הציגה במסיבת העיתונאים את התמונה שהוצגה על ירידה בזיהום אוויר, כמו, למשל, ביום כיפור והטענה כי מרבית הזיהום הוא מתחבורה, אך למעשה התברר כי כל התעשייה הפטרוכימית עבדה בכל יום כיפור והמפעלים המשיכו לפלוט חומרים: "החריגות בתקנים שהוצגו בכל תחנה ניטור נראים בבירור כי למדינה יש אינטרס שלא למדוד את מרבית החומרים המזהמים שנפלטים מהתעשייה במפרץ חיפה".

לאחר מכן הציג פרופ' מיקי אבירם, תמונה מדאיגה לא פחות: "יש השפעה של זיהום אוויר על מחלות לב וכלי דם. פחמן חד-חמצני (CO) הוא מרכיב מרכזי בזיהום אויר וגם במפעלים מזהמים. זהו המחקר הראשון המתאר את מנגנוני השפעת ה-CO על האצת התפתחות טרשת העורקים וביטוייה במחלות לב וכלי דם. במחקר זה נבדקה השפעת ה-CO על צבירת שומני הדם בתאי דופן העורק, שכן תהליך זה הוא הגורם העיקרי להתפתחות טרשת העורקים וביטוייה בהתקף לב או בשבץ מוחין. ממצאים אלו מדגישים את הצורך בהורדת העקה של זיהום אוויר, וזאת במטרה להוריד את התחלואה והתמותה ממחלות לב וכלי דם".

"תקום תחנת ניטור בבית הספר רגבים בקרית חיים"

המשרד להגנת הסביבה: "התחנה הקבועה בקרית חיים הפסיקה לפעול בגלל בעיות ביורוקרטיות של הנהלת בית הספר. התחנה תועתק לבית הספר רגבים. היתר בנייה התקבל לפני כשבוע. נעשים מאמצים להחזיר את התחנה לפעולה". 

מאיגוד ערים להגנת הסביבה אזור מפרץ חיפה נמסר בתגובה: "האיגוד מבצע ניטור רציף של המזהמים עבורם קיימות שיטות וטכנולוגיות ניטור רציף מוכחות, על פי שיטות ותקני ציוד המאושרים באירופה ובארצות הברית. תחנות הניטור הרציפות של האיגוד בחיפה מודדות את המזהמים העיקריים הנפלטים מהתעשייה והתחבורה, כפי שנמדדים גם בתחנות של איגודי ערים אחרים בארץ. 

יודגש כי המזהמים המנוטרים כיום על ידי האיגוד הינם המזהמים העיקריים הנובעים מפעילות המפעלים. בנוסף לניטור רציף, האיגוד מבצע ניטור של מתכות בחלקיקים באוויר באמצעות ציוד דיגום לא רציף על גבי פילטרים, שנשלחים לאנליזה כימיות במעבדה חיצונית. בסך הכל האיגוד מנטר 14 מזהמים באופן רציף, ו-8 מזהמים נוספים באופן לא רציף.

"באשר לתחנת הניטור בקרית חיים: תחנת הניטור שפעלה בבית הספר דגניה הפסיקה את פעילותה לפני כשנתיים, זאת בשל התנגדות מצד הנהלת בית הספר. האיגוד מצוי לקראת סופו של תהליך מורכב לאיתור מקום חלופי להקמת תחנה, תהליך המבוצע בסיוע עיריית חיפה. עד שנושא זה יושלם, מפעיל האיגוד תחנת ניטור ניידת. כמו כן, תחנת הניטור בשוק תלפיות הפסיקה פעילותה לפני כשנה לאחר קריסת הבניין בו היתה מצויה. מאז נבחן מקום חלופי להקמת תחנה.

ראש עיריית חיפה יונה יהב
ראש עיריית חיפה יונה יהב (צילום צבי רוגר, עיריית חיפה)

יונה יהב: "מדם ליבי אני כותב"
 תגובתו של ראש עיריית חיפה כלשונה: "נתחיל מהסוף, מעולם לא הופסק הניטור בקרית חיים אלא התבצע במשך השנתיים האחרונות ע"י תחנת ניטור ניידת, מהמשוכללות בשוק ואנו חושפים אותה כאן, שכן ישנה התעלמות מכוונת מכל מיני בעלי אינטרס אשר מצהירים שאין ניטור בקריית חיים, יחד עם זאת, לא נטריד אתכם עם מלחמות היהודים. אכן, כפי שעיתונאית הד הקריות רותם כבסה מציינת, תחנת הניטור שפעלה בביה"ס דגניה הפסיקה את פעילותה לפני כשנתיים, בשל התנגדות מצד הנהלת ביה"ס. התנגדות שלא הייתה מקובלת לעניות דעתינו.

"לאחר עבודה מקיפה, אנו גאים לחשוף בהד הקריות את היתר הבנייה המחודש ואת הפתרון הכפוי על הבית ספר לגבי תחנת ניטור חדשה. עד שנושא זה יושלם, ימשיכו העירייה והאיגוד להפעיל את תחנת הניטור הניידת לשם מעקב רציף אחר איכות האוויר במקום. כמו כן, אנו מקבלים את הטענה לגבי נראות הנתונים ומבטיחים לתקן את יכולת הנגישות לתחנה ספציפית זו. מאחר ותחנה זו איננה חלק ממערך הניטור הקבוע, נתוני הניטור לא מופיעים באתר האינטרנט אך מגיעים למערכות האיגוד לצורך ביצוע מעקב באזור אך אני קובע שהם ימסרו לכל דורש. 

"לגבי תחנת הניטור בשוק תלפיות, אשר הפסיקה פעילותה לפני כשנה לאחר קריסת הבניין בו הייתה מצויה. מאז נבחן מקום חלופי להקמת תחנת ניטור חדשה והנושא מצוי בתהליך אישורים וקבלת היתר בנייה להקמתה. הנושא בתיאום מול המשרד להגנת הסביבה שאף ציין לא אחת כי אין חובה בריבוי התחנות שמפעיל האיגוד וכי פריסת הניטור הקיימת עולה על התקנים המקובלים בעולם.

בנימה אישית חשוב לי לציין, האזור שלנו הוא מהמנוטרים בעולם כולו.  ארגונים כאלה ואחרים מנסים לצייר תמונה של "אנחנו" ו "אתם". אני קובע שתמונה זו אינה קיימת. לראייה, כאשר מבקשים מידע על פעילות החיזבאללה פונים לצה"ל ולמשרד הביטחון. כאשר מבקשים מידע על פשיעה, פונים לביטחון הפנים ולמשטרה. רק שמדובר בהגנת הסביבה פונים אך ורק לעיריית חיפה ולעומד בראשה. במקום לעזור ולרתום את הריבון במדינת ישראל. המהלך הזה מדיף ריח רע מאוד. ריח של פעילות פוליטית שמעמידה בספק פעילות מבורכת וקדושה של ארגונים אחרים.
"אנחנו, ילדינו ובני בנינו, כולם גרים כאן ונושמים את אותו האוויר. אנחנו יכולים להסתמך רק על נתוני המשרד להגנת הסביבה המציינים את השיפור הענק שחל באזור, גם עקב פעולות יזומות של חלק מהמפעלים למען האמת. קל מאוד לתקוע חץ לצייר מסביבו מטרה אך עד שמישהו יוכיח שנתוני המשרד להגנת הסביבה אינם נכונים אין ביכולתינו להסתמך על תחושות בטן.
"לגבי המאבקים, נציין שעיריית חיפה והעומד בראשה בודדה בחזית. נגד מפעל תש"ן, נגד מיכל האמוניה, אין אף משרד ממשלתי או ארגון סביבתי שעוזר לנו במאבק ואנו קוראים לכל בעל אינטרס פוליטי באשר הוא, לשמור את האנרגיות למאבקים שאנו מנהלים כבודדים בחזית ולראשי הרשויות האחרות שלעתים נאלמים דום. ביחד נצליח לשפר את איכות חיינו.  אנו קוראים למשרדי הממשלה כגון הבריאות או הגנת הסביבה לחדול להיות פרשני סטטיסטיקות לענייני איכות אוויר ולהגיד לנו כריבון איך הם מתכוונים לפעול במקביל לעירייה היחידה הפועלת בנושא".

"מגמה ירוקה" נגד התרחבות בזן
השבוע הפגינו פעילים מול עיריית חיפה נגד התוכנית להרחיב את בזן פי 3. הפעילים קראו לשרי הגנת הסביבה והבריאות להתערב בנושא פעילי ארגון "מגמה ירוקה" יחד עם סטודנטים ותושבים מודאגים הפגינו מול עיריית חיפה בדרישה לעצור את מימוש התוכניות להתרחבות בזן. הפעילים הגיעו לישיבת מועצת העיר שדנה, בין השאר, בזיהום האוויר הכבד והגברת פליטת גזי החממה בחיפה.

בשנת 2012 החליטו בתי הזיקוק על תוכנית התרחבות פי 3 מהשטח עליהם עומדים בתי הזיקוק היום. כמו כן נוספה תוכנית להקמת נמל חדש, בזמן שהמקימים עצמם הודו כי אין בו צורך והסיבה העיקרית נעוצה במלחמות פוליטיות עם ועד עובדי הנמל הישן. בחודש דצמבר יתקיים דיון מכריע במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנוגע לערר שהגיש ארגון מגמה ירוקה, יחד עם קואליציית ארגוני הסביבה, על החלטת הוועדה המחוזית בנושא הרחבת בזן.

מארגון מגמה ירוקה נמסר: "מהנתונים שיש בידי הארגון, זיהום האוויר במטרופולין חיפה גובה 184 קורבנות כל שנה, רובם ילדים. אנו, פעילי מגמה ירוקה ותושבי חיפה קוראים לשר להגנת הסביבה עמיר פרץ ושרת הבריאות יעל גרמן להגיב על תוכנית ההתרחבות, ורואים בחוסר תגובתם של השרים עד כה, סיכון תושבי חיפה והסביבה".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות