fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפגנת הצפון: 300 תושבים הפגינו נגד זיהום האוויר במפרץ חיפה

המפגינים דורשים לעצור את תוכנית הרחבת בתי הזיקוק עד שתיפתח ועדת חקירה. חמישה מפגינים נעצרו על הפרות סדר וניסיון לחסום את ציר התנועה
מחאה נגד בז"ן.
גולדמן במחאה נגד בז"ן (צילום: הילה מלמד)

כ- 300 תושבי חיפה והצפון הפגינו הערב מול קניון לב המפרץ במחאה על זיהום האוויר מהמפעלים  במפרץ חיפה.  את ההפגנה יזמו פעילי איכות סביבה מתוך מטרה לקרוא להתעוררות  ציבורית ולקרוא למשרדי ממשלה ולמשרד להגנת הסביבה לאכוף את החוק.  המפגינים הרימו שלטים גדולים עם הכיתוב "המפרץ בוער" וכנגד מפעל בז"ן. בעקבות האירועים האחרונים הוחלט לקיים הפגנה רבת משתתפים. חמישה מפגינים נעצרו על הפרות סדר וניסיון לחסום את ציר התנועה.

בשבועות האחרונים אירעו מספר שריפות ותקלות במתחם המפעלים הפטרוכימיים הכוללים את בתי הזיקוק. תושבים רבים במטרופולין חיפה התלוננו בעקבות השריפות על צריבות, הקאות, כאבי ראש וסימפטומים אחרים של שאיפת חומרים מסוכנים. בנשר, קרית אתא, טבעון, כפר חסידים ובשכונות המזרחיות של חיפה ניתן היה להריח ריחות רעים מאוד. דיווחי התושבים על תופעות אלו עלו מדרגה בשבוע האחרון, בו במשך מספר ימים רצופים התחוללה שריפה בצמוד למתקן טיהור השפכים שליד בז"ן, וכן התבצעה פליטה מואצת של  גז אטילן  באמצעות הארובה הבוערת של בתי הזיקוק.

online poll by Opinion Stage

הפגנת הצפון נגד זיהום אוויר
הפגנת הצפון נגד זיהום אוויר (צילום: אפרת פראנק)
הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה
הפגנה נגד זיהום אוויר במפרץ חיפה (צילומים: הילה מלמד)
מפגינים דורשים בדיקה יסודית. הפגנת הצפון
מפגינים דורשים בדיקה יסודית. הפגנת הצפון

מארגני ההפגנה מסרו:  "הפגנה  היא נגד הזיהומים והחומרים המסוכנים במפרץ חיפה. תושבי מטרופולין חיפה דורשים – סוף להפקרות בחיי אדם, די לזיהום של לבז"ן, לא לעוד חולי סרטן.בגלל ריבוי השריפות במתחם המפעלים הפטרוכימיים בשבועות האחרונים, בגלל שנמאס לנו לנשום אוויר מסריח ומזוהם כי אנחנו מכירים יותר מדי חולי סרטן ואסטמה. התחושה היא שעיריית חיפה מתנערת מתפקידה ומפקירה את בריאותנו. החומרים המסוכנים במפרץ הם חבית חומר נפץ כי הבנו שהגיע הזמן לעשות עם זה משהו ולשים לזה סוף כי אם אנחנו לא נעשה עם זה משהו, אף אחד לא יעשה החלטנו לצאת במלחמת חורמה נגד הזיהום והמזהמים באזור מפרץ חיפה, ובראש ובראשונה נגד תוכניות ההרחבה של בז"ן, התעשיות המזהמות והנמל המזרחי.

"אנו, תושבי הקריות, נשר, חיפה, טבעון, רכסים ושאר יישובי מטרופולין חיפה, יוצאים להפגין ביום שני הקרוב, בצומת קניון לב המפרץ הצמוד למפעלים הפטרוכימיים. קצנו בתחלואה הנלווית לזיהום הכבד השורר ביישובינו. קצנו בריחות הרעים, באחוזי הסרטן הגבוהים, בשיעורי האסטמה הגבוהים בארץ בקרב ילדים.

מחאה נגד בז"ן.
מחאה נגד בז"ן.

המפגינים הציבו דרישות: עצירה מיידית ומוחלטת של תוכניות הפיתוח התעשיתיות במפרץ חיפה, (הרחבת בתי הזיקוק לנפט פי 3, הנמל המזרחי) עד שתתבצע חקירה מקפת של אירועי החודשים האחרונים, ויקבעו מדדים וסטנדרטים ברורים שיבלמו את הפגיעה המתמשכת בתושבי האזור ובבריאותם. הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאיתור ומיצוי הדין עם האחראים והאשמים בזיהומי האוויר והמים החמורים באזור מטרופולין חיפה. אנו דורשים מממשלת ישראל ומהשר לאיכות הסביבה לדאוג להטלת קנסות כבדים על המפעלים המזהמים ושלילת רשיון העסק שלהם, עד שינקטו כל האמצעים למניעת זיהום נוסף.  אנו תובעים ניטור מלא על ידי המדינה (ולא על ידי המפעלים!) של כל הרעלנים המוכרים הנפלטים לאוויר ולמים באזור המפעלים הפטרוכימיים. הוצאת מצבורי החומרים המסוכנים מאזור מפרץ חיפה, ובראשם מיכל האמוניה, שהוא סכנה בטיחותית ובטחונית כאחד".

מבז"ן נמסר בתגובה: "קבוצת בזן מחויבת לטפח מדיניות אקטיבית של צמצום השפעתה על הסביבה, כחלק מפעילותה השוטפת. החל משנת 2007, המועד בו עברה החברה מבעלות ממשלתית לבעלות הנוכחית, בוצעו השקעות בסך של מאות מיליוני שקלים בשיפור איכות הסביבה, דבר שהביא לשיפור דרמטי באיכות האוויר בחיפה והצפון, זאת באמצעות עשרות פרויקטים בתחום איכות הסביבה שביצעה ומבצעת החברה, ויישומן של הטכנולוגיות הסביבתיות המתקדמות ביותר. הקבוצה פועלת בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה והרשויות ובכפוף לכל הנהלים וההוראות. כמו-כן, פועלת על סמך ההיתרים בחוק ובהתאם לתקנים הבטיחותיים המחמירים בעולם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות