fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

האם בעזה, התינוק ברמב"ם

היום שבו יוצאת יולדת מבית החולים עם הרך הנולד אל ביתה, הוא יום מאושר. זהו רגע שמסמן התרגשות ותקוות הכרוכות בהתחלה חדשה. במקרה של א', בת 29 מעזה, היא נאלצה לשוב אל ביתה שמעבר לגבול, ולהותיר את בנה הקטן מאחוריה בבית חולים ישראלי. הסיבה? הפעוט, שנולד כפג בביה"ח בחיפה, סובל מבעיה לבבית וזקוק לטיפול רפואי צמוד
תינוקות מעזה שנולדו ברמב"ם
יולדת והתאומים לפני צאתה בחזרה לעזה (צילום: פיוטר פליטר)

לפני כשבועיים וחצי הגיעה א' מעזה לרמב"ם, כשהיא נושאת את ברחמה את ילדה השלישי והריונה מוגדר בסיכון. מצב בו יולדת מגיעה מעזה לבית חולים ישראלי הוא די נדיר, ושמור למקרים בהם ישנו חשש לחייה של היולדת או העובר, כפי שהיה במקרה של א'. 

היולדת העזתית סבלה ממחלת ה-Rh. מחלה זו מתארת מצב שבו לאם ולעובר יש סוגי דם שונים (שלילי וחיובי בהתאמה) ומערכת החיסון של האם, עלולה לפרק את תאי הדם של העובר. לדבריו של פרופ' עידו שולט, מנהל רפואת האם והעובר ברמב"ם, מדובר במחלה נפוצה ובעזרת טיפול נכון, ניתן אף למנוע אותה: "במצב שבו הבעיה לא מאותרת ומטופלת בזמן, נשקפת לעובר סכנה של פגיעה באיברים חיוניים, ואפילו מוות", מסביר פרופ' שולט, "אולם כיום הרפואה מאפשרת טיפול אפקטיבי בבעיה באחוזים מאוד גבוהים עוד לפני ההיריון, או בשלבים הראשונים של ההיריון, באמצעות טיפול תרופתי מיוחד, או עירויי דם תוך רחמיים".

במקרה של א', הבעיה לא אותרה ולא טופלה בזמן, והיא הגיעה לבית החולים בחיפה, במצב קשה כאשר לה ולתינוקה נשקפת סכנה. יומיים לאחר הגעתה לבית החולים, ילדה א' את בנה, כשהיא בשבוע ה-33 בלבד להריונה. בנה של א', נולד במצב של פגות, כשהוא סובל ממום בליבו.

תינוקות מעזה שנולדו ברמב"ם
יולדת והתאומים לפני צאתה בחזרה לעזה (צילום: פיוטר פליטר)

ליולדת יש שני ילדים נוספים, הממתינים לה בעזה וזקוקים לה, וכך לפני כשבוע וחצי, שבה האם לביתה, כשהיא משאירה את הרך הנולד לטיפולו של הצוות הרפואי ברמב"ם. הפעוט מיועד להישאר בביה"ח במשך השבועות הקרובים, לצורך טיפול רפואי והשגחה. "זה מצב לא פשוט", מסביר יזיד פאלח, מי שאחראי על תיאום הטיפול במטופלים פלסטינים ברמב"ם, "הדבר הכי טבעי לאם הוא להיות קרובה לתינוק שרק נולד לה, ואילו במקרה הזה, היא שם והוא כאן. אנחנו עושים כל מה שאפשר כדי לעדן אותה ולגרום לה להרגיש הכי קרוב שאפשר, בהתחשב בנסיבות".

לפני מספר ימים עבר הפג ניתוח לתיקון המום הלבבי איתו נולד: "כמו בכל התינוקות, הפעוט נולד עם צינור עורקני פתוח, מצב בו המעבר בין שני העורקים הגדולים נותר פתוח מחוץ ללב", אומר דר' צבי אדלר, רופא בכיר במחלקת כירורגית לב, ומי שניתח את הפעוט, "בגיל כמה ימים, הצינור נסגר אצל מרבית התינוקות, אולם בקרב פגים נפוץ מצב שבו הצינור אינו נסגר ויש צורך בהתערבות ניתוחית על מנת לסגור אותו". הניתוח עבר בהצלחה, מצבו של הפעוט מוגדר טוב והוא מתאושש ומתחזק. עד שתוכל האם לשוב לרמב"ם ולקחת את בנה לביתה, היא מתעדכנת טלפונית מידי יום, אודות מצבו.

הגיעה אחת, חזרו שלושה

ברמב"ם כמעט לא מטפלים ביולדות המגיעות מעזה או הרשות, להוציא מקרים המסכנים את חייהן, זאת כיוון שמרבית התרחישים הרפואיים הקשורים בלידה, מקבלים מענה רפואי הולם בבתי החולים הפלסטינים. באופן די נדיר, באותו השבוע שבו הגיעה א' אל רמב"ם, טופלה בביה"ח החיפאי יולדת נוספת מעזה, אף היא בהיריון המוגדר בסיכון ובמצב המאיים על חייה.

לפני כשלושה שבועות, הובהלה ח', בת 35 מעזה, אז בחודש תשיעי להריונה, לרמב"ם, כשמצבה מוגדר קשה. ח', אשר נשאה ברחמה זוג תאומים, סבלה מבעיות של קרישיות חסר מאוד קשה (מצב בו דימומים פנימיים אינם מופסקים, בשל פגם בתהליך קרישת הדם), שלא טופלו במהלך הריונה. לקראת מועד הלידה החל מצבה להידרדר, והיא נזקקה לטיפול תרופתי ומיומנויות טיפוליות שאינן קיימות בביה"ח בו טופלה בעזה. כשהגיעה ח' לרמב"ם, היא הוכנסה לחדר הניתוח, שם בוצע ניתוח קיסרי להצלת שני עובריה. בתום הניתוח, מצבה של ח' עדיין הוגדר קשה, והיא הועברה למחלקה לטיפול נמרץ, שם שהתה שישה ימים.

יומיים אחרי  ניתוח החירום, התעוררה ח' וביקשה לראות את ילדיה הבכורים, בן ובת, שנולדו בריאים ובמשקל של כ-2.3 ק"ג כל אחד מהם. מכיוון שח' לא יכלה לקום ממיטת האשפוז, דאג הצוות הרפואי לצלם עבורה את הפעוטות ולהציג בפניה את תמונות ילדיה בכל יום שהייתה מרותקת למיטתה. לאחר שבוע במחלקה לט.נ, התאחדה האם עם ילדיה לראשונה, במחלקת היולדות.

"אני עוד זוכרת, שכשיצאתי מעזה לישראל, הרופאים אמרו שהמצב שלי מאוד קשה", משחזרת ח', "במשך היומיים הראשונים, לפני שהתעוררתי ויצרתי קשר עם המשפחה, הם חשבו שלא שרדתי. הם היו בטוחים שאני מתה. עד שאני ראיתי את הילדים, לא הבנתי בעצמי מה קורה. רק כשראיתי את שניהם, הבנתי שאפשר להירגע ושהכל נגמר טוב".

עבור ח', לידת התאומים היא בבחינת נחמה גדולה. כמי שהרתה בגיל מאוחר, וחוותה היריון שכמעט עלה לה בחייה, זו תהיה ככל הנראה הפעם האחרונה שהיא תוכל להביא ילדים לעולם. לפני כמה ימים, שבועיים וחצי לאחר שהגיעה לרמב"ם כשהיא מתנדנדת בין החיים למוות, ח' נפרדה מבית החולים החיפאי, ויצאה בחזרה אל עזה, כשהיא מלווה בשני צאצאיה הקטנים. "כל המשפחה מחכה לנו", אמרה ח' במעמד הפרידה, "כולם רוצים כבר להכיר אותם ולחבק אותם. זה היום הכי מאושר בחיי".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות