fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"דוח משרד הבריאות על נתוני התחלואה במפרץ חיפה מעלה את סיכוייה לתביעה ייצוגית"

סערה רבתי סביב דוח משרד הבריאות החושף כי יותר ילדים חולים בסרטן בחיפה. איכות השלטון בקריאה למבקר המדינה לבדוק את התנהלות רשויות השלטון בסוגיית הזיהום במפרץ חיפה. דוקורסקי דורש תוכנית לאומית להורדת אחוזי התחלואה בסרטן
צילום: חיים נתיב

בעקבות פרסום חוות הדעת של משרד הבריאות לפיה ישנו קשר ישיר בין הזיהום במפרץ חיפה לבין שכיחות התחלואה של תושבי האזור, פנתה היום (יום רביעי') התנועה לאיכות השלטון למבקר המדינה בבקשה לבדוק האם וכיצד פעלו רשויות השלטון השונות, על מנת להבטיח הגנה על בריאות תושבי הסביבה, על ידי הפחתת זיהום האויר במפרץ חיפה. המסקנה העיקרית שעולה מהדו"ח היא כי מחצית ממקרי בסרטן בילדים בנפת חיפה בין השנים 1998 ו-2007, הם בגלל חשיפה לזיהום האוויר באזור

צילום: חיים נתיב

אמש  (שלישי) פורסם כי משרד הבריאות הגיש חוות דעת לממונה הארצית על עררים באגף מוסדות תכנון ארציים במשרד הפנים, לפיה ישנו קשר ישיר בין הזיהום במפרץ חיפה לבין שכיחות התחלואה של תושבי האזור. חוות הדעת האמורה, יחד עם נתונים שפורסמו לפני כמחצית השנה, הינה בבחינת סנונית ראשונה בהכרה רשמית מטעם מדינת ישראל בהשלכות זיהום האוויר במפרץ חיפה על בריאות התושבים. גופים שונים, בינלאומיים ומקומיים, מצביעים משך שנים ארוכות על הקשר בין התחלואה המקומית לבין זיהום האוויר ששורר בה, ואולם המדינה נמנעה מלהכיר באופן רשמי בהשפעה זו, עד לאחרונה. כן לא נראה המדינה פעלה באופן נחרץ על מנת להפחית הזיהום במפרץ חיפה. לראייה, באוגוסט 2012 החליט משרד הבריאות לחזור בו מכוונתו להכריז על אזור חיפה כ"אזור נפגע זיהום אוויר". הדו"ח דובר ועלה במסגרת דיון בערר שהוגש לוועדת התכנון והבנייה נגד פרויקט "קרקעות הצפון", פרויקט שמעורר התנגדויות רבות עקב מטרתו שהיא העתקה וריכוז חוות מיכלי הדלק שבאזור המפרץ.

לפי נתוני הדו"ח, שבדק בנוגע לילדים בגילאי 14-0, מתוך 60 מקרי סרטן שנבחנו, כ-30 מקורם בתחלואה עודפת במרחב חיפה, בגלל זיהום האוויר באיזור. לדברי פרופ' איתמר גרוטו, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, החתום על המסמך, בהתייחס לכלל סוגי הסרטן, יחס הסיכונים באזור חיפה היה גבוה ב-16 אחוז, בהשוואה לממוצע הכלל ארצי, כשבעבור סרטן הריאות בפרט, יחס הסיכונים היה גבוה ב-29 אחוז בנפת חיפה, בהשוואה לממוצע הארצי. כמו כן,  מתוך 4,860 מקרי סרטן מסיק פרופסור גרוטו כי  "ניתן להעריך שכ-780 מקרי סרטן הם כתוצאה מחשיפה לזיהום האוויר". החוקרים ‏הדגישו ‏שלא ‏ניתן ‏לייחס ‏את ‏ההבדלים ‏שנמצאו ‏לשיעורי ה‏עישון, משום שלפי סקרי הלמ"ס, שיעור המעשנים המתגוררים  באזור חיפה, לא גבוה יותר משאר אזורי הארץ.

הפגנה נגד התעשייה הפטרוכימית
הורגים אותנו. המפגינים יצאו לצמתים

לפיכך, התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה לבדוק האם וכיצד פעלו רשויות השלטון השונות, בין אם בשלטון המרכזי ובין אם בשלטון המקומי, על מנת להבטיח הגנה על בריאות תושבי הסביבה, על ידי הפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה. התנועה מבקשת גם לבחון מדוע ממשיכים ומתעקשים משרדי הממשלה לפרסם נתונים המעודכנים לשנת 2007, ולא כאלו הנוגעים לתקופה האחרונה. לעניין זה מציינת התנועה כי לפי הפרסומים, רק בשבועות האחרונים החל איגוד הערים חיפה לאיכות סביבה, אוניברסיטת חיפה ומשרד הבריאות לערוך סקר אפידמיולוגי במפרץ חיפה, על מנת לעמוד על הקשר בין הזיהום והתחלואה. ככל שלא נערך סקר דומה בין השנים 2008-2015, המדובר בכשל מערכתי ראשון במעלה, שיסכל על מתן פתרון מהיר – כנדרש וכמתחייב – לבעיית התחלואה באזור.

תביעה ייצוגית תשנה את המצב
 עורכת הדין ענת קאופמן מומחית בדיני נזיקין  מסבירה כי הדוח מעלה את סיכוייה של תביעה ייצוגית של תושבי האזור להתקבל ולחייב את הגורמים האחראיים לפצות את התובעים. לדברי עו"ד קאופמן תביעה בסכום כספי גבוה ופגיעה בכיסם של המפעלים המזהמים, עשויה להביא סוף סוף את הגורמים המעורבים בעניין לבצע את השינויים הנדרשים כדי להסיר את הסיכון הבריאותי לחיי מאות האלפים המתגוררים באזור.

עו"ד ענת קאופמן מסבירה כי מדובר בתביעה בגין מפגע סביבתי שנגרם על ידי מפעלים פרטיים, כגון חשיפה לזיהום אויר ומפגע בריאותי. הגורמים האפשריים לתביעה הם: הרשויות המקומיות, המדינה על משרדיה השונים כגון משרד הכלכלה, המשרד להגנת הסביבה, משרד הפנים וכמובן המפעלים המזהמים. עילות התביעה האפשריות הן: עוולת הרשלנות, הפרת חובה חקוקה, מטרד לציבור (במקרה המתאים), מטרד ליחיד וכיוצא בזה.

לדבריה מדובר בתיקים לא פשוטים אך לא בלתי אפשריים. כך למשל נדחתה תביעה שהוגשה נגד המועצה המקומית רמת חובב, לאחר שלא עלה בידי התובעים להוכיח קיומו של קשר סיבתי עובדתי בין מחלותיהם לבין חשיפה לזיהום אשר מקורו באתר רמת חובב. אך עם זאת התקבלה תביעה ייצוגית נגד חברת כרמל כימיקלים בע"מ בשל מפגעי ריח וסיכון בריאותי. שם דובר בפסק דין שניתן בתובענה ייצוגית של תושבי עתלית המתגוררים בסמוך למפעל המייצר חומרים פלסטיים, שרפים ודבקים, בגין נזקים הנגרמים מפליטת חומר בשם פורמלדהיד מהמפעל שגורם למפגעי ריח וסיכון בריאותי

יצוין כי במקרים מסוימים אף ניתן להגיש תביעה ייצוגית בעילה של פגיעה באוטונומיה (עוגמת נפש בגלל שלילת היכולת לבחור) גם ללא הוכחת נזק, וכבר היו תקדימים לכך, למשל בפרשת תנובה בענין הסיליקון בחלב. שם נקבעה הקביעה העקרונית כי התובע לא נדרש להוכיח שהחשיפה גרמה או תגרום לו נזק כדי להצדיק מתן פיצוי בגין פגיעה באוטונומיה, ודי בזה שקיים ספק באשר להשפעות ארוכות הטווח של החשיפה לחומר. בית המשפט קבע כי אין בפגיעה באוטונומיה הכרוכה בחשיפה לחומר שהשפעותיו לא ברורות, משום זוטי דברים. לקביעות אלה חשיבות רבה באשר לתביעות בגין חשיפה לזיהומים, שכן כאמור, קשה ביותר לתובעים בתביעות כאלה להוכיח כי הזיהום גרם להם נזק גוף, וכל שהם יכולים להוכיח במרבית המקרים הוא שקיים יסוד לחשש שהחשיפה תוליד נזק גוף כזה. הקביעה העקרונית בעניין תנובה מהווה תקדים ומאפשרת הגשת תביעה במצבים כאלה בגין פגיעה באוטונומיה למי שנחשפו בעל כורחם לחומר שהשפעותיו לא ברורות, לקבל פיצוי בגין הפגיעה באוטונומיה שלהם, גם אם לא לקו ולא ילקו בשום נזק גוף.

דרושה תוכנית לאומית להורדת תחלואת הסרטן
ראש עיריית קרית ביאליק אלי דוקורסקי נבהל גם הוא מהדו"ח וביום רביעי האחרון בשעות הבוקר, כתב מכתב למנכ"ל משרד הבריאות פרופסור ארנון אפק בבקשה לקדם תכנית לאומית להורדת תחלואת הסרטן במטרופולין חיפה וביקש לכנס באופן דחוף את ראשי הרשויות ולעדכן אותם בנתוני התחלואה.

"לדאבוני גילינו דרך התקשורת, ציפיתי שמשרד הבריאות יהיה זה שיציג את הנתונים. מדובר בנתונים מדאיגים שצריכים להטריד כל אחד ואחד המתגוררים כאן באזור, ועוד מדובר בנתונים שנכונים לשנת 2007, לפני כשמונה שנים. בשש השנים שאני מכהן כראש עיריית קריית ביאליק, לא הייתה פעם אחת שמשרד הבריאות זימן אותי, הציג בפני נתונים, ישב איתי כראש רשות והציע איך צריך לטפל בנתוני התחלואה. אני מבקש שעכשיו, תהיה פעולה רצינית בנושא הזה . שיתחילו לעשות מעשה".

אני מאשים

ראש עיריית חיפה יונה יהב: משרדי הממשלה שתפקידם להגן על תושבי הצפון הפקירו והכשילו כל ניסיון של הרשויות בנפה לשים סוף למפגעים. חשוב לזכור כי הכלים נמצאים בידי הממשלה ולא בידי העיריות. לאורך כל הדרך הנתונים מוסתרים מראשי הרשויות, מעכו ועד חדרה – והמשרד להגנת הסביבה מסרב לחלוק אתנו את רשימת המפעלים המזהמים ולחשוף את רמת הזיהום של כל אחד מהם. יש לשים קץ לאימפוטנטיות של הגופים המוסמכים, העוסקים לצערנו בפרשנות וניתוח טבלאות במקום להילחם על בריאותם של תושבי הקריות, טבעון, עכו וחדרה. באופן מדהים ומקומם לומדים תמיד ראשי הערים את הנתונים מכלי התקשורת, ולא מפקידי הממשלה. פעם זה משרד הבריאות שמעביר את הנתונים לעיתונאים ופעם זה המשרד להגנת הסביבה. אני מציע להם שיעסקו יותר בשמירה על הבריאות והסביבה, ופחות במרדף אחר הכותרות. למרות שאני ראש העיר חיפה יש בכוונתי להילחם בעבור כל הנפה ויישובי המפרץ, ולהמשיך לפעול ככל אשר יש בידי לסגירת מתקנים ומפעלים מזהמים.

השתתפה בהכנת הכתבה נטע פלג

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות