fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אחרי שעה של דום לב, צעירה בת 25 חזרה לחיים

לפני כחודש וחצי הגיעה אלנה פישברג לרמב"ם אחרי תאונה קשה. רגע לפני שהיא השתחררה מבית החולים היא התמוטטה וקיבלה דום לב. כנגד כל הסיכויים, הצליח הצוות הרפואי להחזירה לחיים
אלנה פישברג ופרופ' משנה גיל בולוטין
אלנה פישברג ופרופ' משנה גיל בולוטין (צילום: פיוטר פליטר)

בגיל 25, לאלנה פישברג, סטודנטית להיסטוריה ואנגלית מחיפה, יש הבנה ברורה שאלת המזל עומדת לצידה. בתוך חודש וחצי היא הספיקה להסתכל למוות בעיניים פעמיים, ולחזור לחיים. לפני כחודש וחצי פישברג היתה מעורבת בתאונת דרכים קשה, כאשר התנגשה עם רכבה באוטובוס. כתוצאה מכך, סבלה הצעירה מפגיעה רב מערכתית והובהלה לרמב"ם, שם שהתה במשך יומיים במחלקה לטיפול נמרץ ומשחלה הטבה במצבה, הועברה לאשפוז במחלקה האורתופדית. את התאונה הקשה הזו פישברג שרדה, ולפני כשבוע וחצי התכוננה לצאת מרמב"ם לשיקום. ממש כשהיא מתכוננת ליציאתה מבית החולים, החלה הצעירה לחוש ברע כשהיא סובלת מקוצר נשימה פתאומי. מצבה של פישברג התדרדר במהירות, והיא התמוטטה במחלקה כתוצאה מדום לב.

צוות המחלקה הזעיק צוות החייאה שהחל לטפל בצעירה במהירות. ד"ר ירון בר-לביא וד"ר עמי מאיו מהמחלקה לטיפול נמרץ, התחילו בביצוע החייאה בפישברג, בזמן שד"ר מיכאל קפליוביץ, מטיפול נמרץ לב, מבצע בדיקת אקו לב, במטרה להבין את סיבת התמוטטותה של הצעירה. מהבדיקות עלתה הערכה כי קרישי דם גדולים חסמו את זרימת הדם היוצאת מליבה של פישברג, מה שהוביל לדום לב. על מנת לאמת את ההערכה יש לבצע בדיקות נוספות, אולם בשלב זה, הצעירה היתה ללא דופק כבר דקות ארוכות והזמן דוחק.

בשלב זה הגיע למקום צוות המחלקה לניתוחי לב, אשר הוזעק זמן קצר קודם לכן. הרופאים, בראשם מנהל מחלקת ניתוחי לב, פרופ' משנה גיל בולוטין, מבצעים הערכה נוספת ומחליטים, כנגד כל הסיכויים, על ניתוח חירום ללא בדיקות נוספות. המטרה: לנסות להוציא את קרישי הדם שחוסמים את הלב ולהציל את חייה של הצעירה.

אלנה פישברג ופרופ' משנה גיל בולוטין
אלנה פישברג ופרופ' משנה גיל בולוטין (צילום: פיוטר פליטר)

תוך כדי החייאה רצופה, במחלקה, במסדרון ובמעלית, פישברג מובהלת לחדר הניתוח. צוותים נוספים מצטרפים למשימה הכמעט בלתי אפשרית, כאשר שלושה רופאים  מעסים את ליבה ברוטציה במשך יותר משעה. עם הגעתה לחדר הניתוח, חוברה פישברג למכונת לב-ריאה, כאשר פרופ' משנה בולוטין, יחד עם רופאי המחלקה, ד"ר קארי תיתינן וד"ר זיו בקרמן, פותחים החזה ואת העורק הריאתי של הצעירה, ושולפים ממנו מספר קרישי דם גדולים. במהלך הניתוח, שארך כשעתיים, המשיכו הרופאים לעסות את ליבה של פישברג ולהנשים אותה, תחת פיקוחו של ד"ר אבישי זיסר, מנהל היחידה להרדמה, לב חזה. עם סיום הניתוח, החל ליבה של פישברג להתאושש.

"כמעט לא דיברנו בינינו", משחזר פרופ' משנה בולוטין את הדרמה בחדר הניתוח, "הסנכרון היה מדהים וכולנו עבדנו כמו תזמורת, כדי לבצע את מה שנראה כמעט בלתי אפשרי. כאשר ראינו שליבה של הצעירה מתאושש, שמחנו כולנו, אך באופטימיות זהירה. הסיכוי שמישהו יתאושש בצורה מלאה מאירוע כזה הוא מזערי. בדרך כלל, אחרי 45 דקות מפסיקים החייאה ומכריזים על מוות. אלנה היתה בהחייאה למעלה משעה. לא ידענו אילו השלכות נוירולוגיות יהיו לזה".

מחדר הניתוח, עברה פישברג אל המחלקה לטיפול נמרץ ניתוחי לב, שם היתה יומיים כשגופה מקורר- טיפול שמטרתו לצמצם נזק מוחי ולסייע בהתאוששות הגוף מהטראומה שעבר. להפתעת הצוות הרפואי, כאשר אלנה התעוררה במחלקה היא לא סבלה מנזק נוירולוגי כלל!

את הימים הבאים העבירה פישברג במחלקה לניתוחי לב, תחת פיקוחו של הצוות הרפואי והסיעודי במחלקה. ביום ה' האחרון, היא עזבה על רגליה את רמב"ם ויצאה לשיקום. אלנה, מי שעמדה במוקד הדרמה הרפואית הזו, לא זוכרת הרבה ממה שעבר עליה בשבוע האחרון. את פרטי האירוע היא קיבלה מצוות המחלקה והוריה. "אני עוד מנסה להתאושש מנזקי התאונה, ולעכל את מה שעבר עלי בחודש וחצי האחרונים", אמרה אלנה, "אני מאוד שמחה שהצוות הרפואי הציל את חיי ושאני כאן, אבל עוד אין לי מושג מאיפה להתחיל, כדי להבין את מה שחוויתי".

"כל הנסיבות פעלו לטובתה", מסביר פרופ' משנה בולוטין, "העובדה שהיא בחורה צעירה, העובדה שזה קרה בבית החולים, העובדה שהתחילו את ההחייאה מהר מאוד, והעובדה שהצוות הרפואי קיבל את ההחלטות הנכונות במהירות. לא כל יום אנחנו זוכים להיות חלק מסיטואציה כל כך דרמטית, עם סוף טוב".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות