fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הצד האחר של מחלת פרקינסון

מירי בלאופלד עם הקלפים שהכינה מיצירות של חולי פרקינסון . צילום: דוברות כללית
מירי בלאופלד עם הקלפים שהכינה מיצירות של חולי פרקינסון . צילום: דוברות כללית

יוזמה מקורית של מנהלת הסיעוד במרפאה הנוירולוגית בזבולון עושה שימוש טיפולי ביצירתיות המתפתחת בקרב חולי פרקינסון כתופעת לוואי לטיפול התרופתי. יצירות אומנות של חולי פרקינסון מונצחים על קלפים המשמשים קבוצות תמיכה בחולים ובמטפלים.

צוות הנוירולוגיה של כללית בזבולון מסביר כי מחלת פרקינסון היא מחלה כרונית הנובעת מנוון מתקדם של התאים מיצרי דופמין, שהינו מתווך כימי חשוב במערכת האחראית לוויסות ולתכנון תנועה. הפגיעה שנגרמת בתפקוד מערכת זו עקב המחסור בדופמין מתבטאת בתסמינים האופייניים למחלת הפרקינסון, לרבות איטיות בתנועה, הפרעות בהליכה, נוקשות בשרירים ורעד בגפיים. המחלה תוקפת אנשים בגילאים שונים, מאמצע שנות ה-30 ועד לשנות ה-80 לחייהם, כשהגיל העולמי הממוצע הוא 50.

מירי בלאופלד עם הקלפים שהכינה מיצירות של חולי פרקינסון . צילום: דוברות כללית
מירי בלאופלד עם הקלפים שהכינה מיצירות של חולי פרקינסון . צילום: דוברות כללית

כאחוז מהאוכלוסייה העולמית מעל גיל 60 חולה במחלת פרקינסון, בשכיחות דומה בנשים ובגברים, אך גבוהה מעט בגברים. הסתבר שמטופלים אשר מקבלים תרופות המגבירות פעילות דופמין במוח, שהן התרופות המקובלות לטיפול במחלת פרקינסון, פיתחו נטייה לעסוק בציור, פיסול ושירה.

בשיטה שפותחה על ידי מירי בלאופלד מכללית בחיפה, נעשה שימוש בתופעת לוואי חיובית זו לטיפול התרופתי בחולי הפרקינסון. מעניין לציין שכ-90 אחוז מהחולים שהחלו ליצור בעקבות הטיפול, מעולם לא ציירו קודם מחלתם. מדובר באתגר גדול, בשל הרעד הקשה ממנו סובלים חולי הפרקינסון והם לומדים טכניקה המותאמת למצבם. בלאופלד אשר משך שנים רבות טיפלה בחולי הפרקינסון במחלקה הנוירולוגית של כללית בקרית בריאות זבולון, יזמה מהלך מקורי שבו רתמה את תופעת הלוואי המפתיעה לשירות המטופלים. הרעיון היה שיצירות האומנות של המטופלים יופיעו על גבי קלפי הטיפול בעזרתם מנחים קבוצות התמיכה בחולים ובמטפלים העיקריים. לאחר שקיבלה את הסכמתם, היא עברה בין בתיהם של המטופלים ודאגה להנציח את היצירות שלאחר מכן שימשו להכנת הקלפים.

הקלפים עם יצירותיהם של החולים הוטמעו בסדנאות תמיכה למטופלים ומטפלים העיקריים שנערכות בזבולון מזה יותר משני עשורים. לקלפים אלה יתרון משמעותי על פני קלפי טיפול אחרים, כי יש בהם ביטוי אותנטי לתחושות החולים ובחשיפת משתתפי הקבוצה ליצירותיהם של חולים אחרים יש העצמה של החולים אשר מציינים כי הם מסייעים להם לתקשר עם האחרים בקבוצה ועם הסובבים אותם טוב יותר. החולים שהשתתפו בסדנאות הביעו רצון להשתתף בחוגי יצירה שונים וכרבע מהם דיווחו על עיסוק ביצירה, כתיבה, ציור שירה ועוד שמסייעים להם מאד בהתמודדות עם מצבם.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות