fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

רק בנצרת עילית, רחוב ע"ש מפקד משטרה בעודו בחיים

הרחובות בנצרת עילית נקראו במרוצת השנים על שם פרחים, עצים, הרים ואיתני טבע. לרגל ט"ו בשבט יצאנו לבדוק מדוע נקרא רחוב על שמו של מפקד המחוז במשטרה לשעבר יעקב גנות
יעקב גנות
יעקב גנות (צילום: מוני בן יקיר)

מכל האישים החשובים והמשפיעים במדינת ישראל,  איך דווקא מפקד מחוז הצפון במשטרת ישראל ניצב יעקב גנות זכה, לרחוב על שמו בנצרת עילית בעודו בחיים.  את הרחוב "'קיבל" יעקב גנות  בתקופת כהונתו של ראש עיריית נצרת עילית מנחם אריאב. רחוב גנות הוקם לפני כ- 20 שנה, בתקופת הבנייה המאסיבית בנצרת עילית. תעלומת השם מסקרנת במיוחד לא רק בגלל שלא נהוג להנציח אישים בעודם בחיים, אלא גם בגלל שכל הרחובות בנצרת עילית קרויים בשמות פרחים, עצים, נופים ואתרים בטבע. העירייה מקפידה מאוד על עקרון זה, ובמהלך השנים, בכל פעם שעלה רעיון לקרוא רחוב על שם ראש ממשלה או אישיות בכירה שהלכה לעולמה, העירייה דחתה את הבקשה.

יעקב גנות
יעקב גנות (צילום: מוני בן יקיר)

עיון במפת העיר נתקל ברחובות רבים שנושאים שמות של פרחים ועצים כגון: נרקיסים, נורית, דליה, לולב, אלומה, אגוז, הדר, הדסים, יסמין כרכום וכד', או על שם הרים: חרמון, תבור, עצמון. במפה לא ניתן למצוא רחוב שנושא שם של אישיות כלשהי למעט כאמור רחוב גנות, שהוא חריג בנוף. "יש בעיר שדרה על שם יצחק רבין וכיכר מרכזית הקרויה על שם ראש העירייה הראשון מרדכי אלון. שמות של אישים ידועים כמו משה שרת, יגאל אלון ומנחם בגין מונצחים במוסדות חינוך", סיפר גורם בכיר בעירייה.

אז מה גרם למועצת העיר דאז לקרוא רחוב על שמו של יעקב גנות? התושבים היותר וותיקים בנצרת עילית זוכרים כי גנות היה תושב העיר במשך שנים רבות, ושימש כקצין במשטרה. כמו כן שמו הוזכר לא פעם כמי שעשוי לרשת את מקומו של אריאב, כאשר ראש העיר המיתולוגי לשעבר יפרוש מתפקידו. "בתקופה ההיא לא הוקמה  ועדת שמות ולא היו קריטריונים. אם העירייה רצתה לצ'פר מישהו היא פשוט נתנה לו בית ספר או כל מוסד ציבורי אחר שנושא את שמו. בדרך כלל השיקול היה פוליטי. לא במקרה שמות מוסדות ציבור בעיר קרויים על שם משה שרת, יגאל אלון, פנחס לבון", אומר עובד ותיק בעירייה.

רחוב גנות בנצרת עילית
רחוב גנות בנצרת עילית (צילום: יצחק סולומון)

השבוע, כשפנינו לגנות לקבל את תגובתו, הוא בכלל לא הופתע. "נכון, הרחוב קרוי על שמי", אמר והסביר: "באותה התקופה שימשתי כסגן מפקד המחוז במשטרה, מנחם אריאב ביקש ממני לקדם הקמת תחנת משטרה בנצרת עילית, אני רצתי, לחצתי, השגתי את כל האישורים, קיבלנו תקנים מהמטה הארצי והקמנו את תחנת המשטרה בנצרת עילית. יום אחד מנחם התקשר אלי והודיע שקרא רחוב על שמי. הודיתי לו מאוד. נכון שזה לא שגרתי שקוראים רחוב על שמו של אדם חי, אבל הנה זה קרה".

תושבי רחוב גנות עצמם הופתעו לגלות השבוע על שם מי קרוי הרחוב בו הם מתגוררים. "הייתי בטוח שגנות זה מהמילה גינה, כי כל הרחובות כאן נושאים שמות של פרחים ועצים", סיפר אחד התושבים ברחוב. אין לי מושג מי זה יעקב גנות ולמה הרחוב שלי קרוי על שמו. האמת היא ששמעתי פעם את השם, אבל אני לא יודע מה התפקיד שלו".

יעקב גנות מכר לפני שנים רבות את ביתו בנצרת עילית, עזב את העיר ומתגורר בעשור האחרון בחיפה. בתפקידיו הציבוריים כיהן כמנכ"ל המשרד לביטחון פנים ומנכ"ל משרד התחבורה. כיום הוא משמש מנכ"ל רשות שדות התעופה. "גנות עזב את נצרת עילית, אבל הוא איש ראוי וחשוב שתרם רבות בתפקידיו הציבוריים", אומר גורם פוליטי בעיר.

גם בעיריית נצרת עילית התקשו להסביר השבוע את התעלומה.  מהעירייה נמסר בתגובה: "מדובר בהחלטה שנתקבלה לפני שנים רבות. ברשומות העירייה לא מצאנו מסמכים שמתעדים את הליך קבלת ההחלטה והנימוקים אשר נלוו לה. יעקב גנות הוא איש בעל הישגים רבים שתרם רבות למדינת ישראל".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות