fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יש סיבה לאופטימיות

2016 היא שנה טובה עבור שחקנים חיצוניים לחדור לשוק הצפון אמריקאי. זוהי הזדמנות מעולה עבור בעלי עסקים ישראליים המתלבטים לגבי עשיית עסקים מעבר לים, ואלו צריכים להכות בברזל בעודו חם
צילום: פוטוליה

מאת: אבי אלברט

תחזיות רבות מנבאות שחורות עבור הכלכלה האמריקאית, בין היתר בשל דוח נתוני התעסוקה המדווח על תוספת של 160 אלף משרות בלבד ואי שינוי בשיעור האבטלה, לצד ירידה בייצוא הישראלי בשנה האחרונה בכל התחומים, מלבד ההיי-טק. אך גידול של 3.1 אחוז בהיקף המכירות הקמעוניות והתחזקות הדולר בעולם, מצביעים על מגמה חיובית וגדילה של השוק המאפשרת הזדמנות כלכלית כדאית להשתלבות במשק.

אבי אלברט (צילום: יח"צ)
אבי אלברט (צילום: יח"צ)

לא מדובר בנתונים סותרים ולראיה – רוב הרשתות הגדולות, בהן וולמארט, מדווחות על גידול ברווחים ברבעון הראשון של 2016. הכצעקתה? לסתירה שכביכול מסתמנת בבחינה שטחית של הנתונים, כמה הסברים הגיוניים. ראשית, מיתון כלכלי ופחות משרות במשק לא אומרים שאנשים מפסיקים לקנות. ראו למשל כיצד במשבר הכלכלי בשנת 2008, היו מוצרים שהיה להם ביקוש אדיר: תוספי תזונה, תרופות, ממתקים, כלי גינון לבית מאחר שאנשים החלו לגדל ירקות בעצמם.

שנית, השוק הצפון אמריקאי, קרי ארה"ב וקנדה, הוא עצום. הוא מאפשר רווחיות גם בשווקים קטנים יותר או בתקופות בהן אנשים קונים פחות. לבעלי עסקים מישראל תמיד יכולה להיות נישה בה יוכלו להרוויח או לקיים שיתופי פעולה עם חברות מקומיות, ובניגוד לישראל – נישה בשוק הצפון אמריקאי היא דבר מאוד גדול. ליצרן קטן או בינוני בשוק גדול, זו הזדמנות לעבוד מתחת לרדאר של המתחרים מהמזרח הרחוק ויצרנים מקומיים חזקים.

גם בקנדה, למרות החשש ממיתון בשוק בעקבות צניחת מחירי הנפט ושער החליפין של הדולר הקנדי שירד מול הדולר האמריקאי, מבנהו המבוזר מקל על החדרת מוצרים מהשוק הישראלי ומאפשר השתלבות בו כמעט תמיד.

למרות שנראה שיש צניחה בתחומים מסוימים, המצב אינו גורף ויש לבחון את הנתונים באופן מפולח ומסונן. כך למשל, העלייה הצפויה של 0.3 אחוז בשכר לשעה בארה"ב, היא נתון חיובי ועשויה להביא לגידול בצריכה הפרטית במשק.

© הכותב הוא חבר הנהלה במכון הייצוא הישראלי והבעלים והמנכ"ל של חברת "אורינום" המלווה חברות ישראליות בכניסה לשוק הצפון אמריקאי

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות