fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"חלק גדול מהחלומות התגשמו ותמיד יהיו עוד חלומות להגשים"

"תודה לתושבים מעומק ליבי". חיים געש (צילום: נירית שפאץ)

ביום ראשון בבוקר הודיע ראש מועצת פרדס חנה כרכור, חיים געש, במכתב לשר הפנים, על התפטרותו מראשות המועצה בזה הלשון: "הנני להודיעך על התפטרותי מתפקיד ראש מועצת פרדס חנה כרכור מסיבות בריאות". לציבור מסר געש: "ארבע פעמים רצופות בחרו בי התושבים כמגשים החלומות שלהם. חלק גדול מהחלומות התגשמו ותמיד יהיו עוד חלומות להגשים. אני מודה לתושבים מעומק ליבי".

ההתפטרות הפתיעה את היישוב, למרות שמחלתו של געש לא הייתה סוד, ובמהלך השנה האחרונה הוא נעדר רבות מעבודתו. יותר מכך – לפני כשבועיים געש אף אמר ל"כל הפרדס" כי הוא מתכוון לרוץ בבחירות הבאות ב-30 באוקטובר 2018. עיתוי ההתפטרות, ימים ספורים לאחר שנפתחה שנת הבחירות למועצות המקומיות, הביא לכך שלא ייערכו בחירות לראשות והמחליף הזמני שיכהן עד הבחירות הרשמיות ייבחר מבין חברי המועצה על ידי המועצה. ממשרד הפנים נמסר בתחילת השבוע: "מאחר שההתפטרות נעשתה בשנה לפני הבחירות, לא יתקיימו בחירות מיוחדות והמועצה תבחר ראש מועצה מבין חבריה". נכון ליום שלישי השבוע עדיין ממתינים לקביעת מועד אסיפת הבחירות ולא ברור מי ייבחר לראשות המועצה.

"תודה לתושבים מעומק ליבי". חיים געש (צילום: נירית שפאץ)
"תודה לתושבים מעומק ליבי". חיים געש (צילום: נירית שפאץ)

גידול חד באוכלוסייה

לפני שפונים אל העתיד הלא ידוע, כדאי לעצור ולהסתכל על משמעות השינוי שהיישוב עבר השבוע. געש, יליד פרדס חנה, בן 67, נשוי ואב לשלושה, השתחרר מצה"ל לאחר 28 שנות שירות בדרגת אלוף משנה כשבתפקידו האחרון שירת בחיל הים. שנתיים לאחר מכן, ב-1998, נבחר לראשונה לראש מועצת פרדס חנה כרכור. במהלך הקדנציה הראשונה הוא התפטר והוחלף על ידי ראש המועצה אורי מנג'ם בשנים 2003-2001. בבחירות 2003 נבחר שוב לתפקיד ומאז ועד השבוע כיהן ברציפות.

מעטים התושבים שזוכרים את פרדס חנה כרכור עם ראש מועצה אחר, והתושבים שהיו פה בתחילת כהונתו צפו בשינויים העצומים שהיישוב עבר בשני העשורים האחרונים.

את השינויים קשה להקיף במילים, ובכל זאת הנה כמה מהבולטים שבהם: בשני העשורים האחרונים צמחה פרדס חנה כרכור בצורה חסרת תקדים במספר התושבים ובבנייה, בקצב שנחשב למהיר במיוחד גם על רקע הגידול באוכלוסייה והבנייה הכוללים ביישובי השרון הצפוני. אוכלוסיית היישוב גדלה מכ-27 אלף תושבים ב-1999 לכמעט 40 אלף ב-2016. היישוב, שתושביו היו מגוונים גם קודם לכן, משך אליו אוכלוסייה מגוונת לא פחות במהלך התקופה ועלה מדירוג 6 לדירוג 7 במדד הסוציו-אקונומי הארצי. במהלך השנים האלה כפר הנוער החקלאי, שפשט את הרגל, נסגר וביישוב החל לפעול תיכון ברנקו וייס. שטחי כפר הנוער לשעבר יועדו לתוכניות שונות, בהן תוכניות בנייה שחלקן שנויות במחלוקת. גנים רבים ובתי ספר נפתחו (בהם מעיינות ושדות בכרכור, הדמוקרטי היסודי הצומח לתיכון תיכון שבילים ובית הספר האנתרופוסופי היסודי הצומח לתיכון רימון שעבר ליישוב) תחנת הרכבת קיסריה-פרדס חנה נפתחה מחדש לאחר חוסר פעילות של עשרות שנים, ומפגעי איכות סביבה כדוגמת המפחמות תקפו את היישוב. כבישים ומדרכות רבים נוספו ואחרים נסללו מחדש, בהם דרכים ראשיות, וכיכרות תנועה רבות נוספו ליישוב. ניתן לומר שבתקופת געש היישוב הפך סופית מיישוב כפרי ליישוב עירוני, והוא כיום היישוב הגדול ביותר בארץ במספר תושביו שאינו מוגדר כעיר.

בין אם אוהבים את השינויים ומברכים עליהם ובין אם לאו, ברור שדשדוש במקום, חוסר התקדמות ושקיעה אינם מאפיינים של תקופת געש. במהלך הקדנציה האחרונה, שלא הושלמה, הספיק היישוב להתנתק מחברת משאבי מים אליה נכנס ב-1998 ומערכת המים חזרה לניהול המועצה. תוכנית מתאר חדשה יצאה לדרכה, ועדה מקומית עצמאית לתכנון ובנייה נפתחה ביישוב שהשתייך קודם לכן לוועדה מרחבית שומרון, חטיבת הסדנאות המקצועית של התיכון נסגרה ומתחם השוק הישן שוקם ועוצב כמדרחוב ומתחם בילוי.

תוהה על העיתוי. הגר פרי-יגור (צילום: מיה כרמי דרור)
תוהה על העיתוי. הגר פרי-יגור (צילום: מיה כרמי דרור)

השנה האחרונה התאפיינה בבריאות מתערערת והולכת של געש והיעדרותו עקב מחלתו מישיבות ומעבודת המועצה. על אף העובדה ששמר על קשר מרחוק עם עובדים בכירים במועצה, הביאה למצב על גבול האנרכיה בישיבות המועצה, ולכך שתושבים פנו למשרד הפנים בבקשות כי יתערב בנעשה ויורה לגעש לפרוש. לצד מצב מצער זה, לא נמחקו מזיכרונם של תושבי היישוב, בעיקר הוותיקים שבהם, הזיכרונות של המועצה כפי שגעש קיבל אותה בירושה בשנת 1998: מועצה עם עתיד לוט בערפל, בגירעונות כבדים ובקשיי תפקוד, מועצה הנתונה לשביתות תכופות של עובדיה בשל חוסר יכולתה לשלם להם משכורות באופן סדיר. התושבים לא שוכחים כיצד אותה מועצה הגיעה בתקופתו של געש לאיזון תקציבי שאיפשר את שיפור תפקודה, את עבודות הפיתוח ואת הזכייה בפרסי הניהול התקין.

הוא יחסר לכולם

התגובות להתפטרות, בקרב הקואליציה והאופוזיציה ובקרב תושבי היישוב, לא איחרו לבוא. יואב קעטבי (ליכוד), סגנו של געש בקדנציה האחרונה, אמר השבוע בתגובה להתפטרות: "אני מצטער על התפטרותו של געש. הוא עשה רבות למען היישוב לאחר שקיבל אותו במצב מאוד גרוע. ב-2003, בתקופה שבה הייתי ממלא מקומו, הוא הצעיד את היישוב קדימה. חבל לי שהוא פרש, אני מאחל לו בריאות שלמה ומקווה להמשיך להיעזר בו. הוא מאוד יחסר, לי באופן אישי וגם ליישוב".

נחמיה מנצור (הבית היהודי), שבמשך שלוש קדנציות ליווה את געש בקואליציה, אמר: "היה בינינו שיתוף פעולה מלא, והוא תמיד כיבד את ההסכמים הקואליציוניים ואת הציבור הציוני-דתי ביישוב. גם כשהיו בינינו חילוקי דעות, ידענו תמיד לתקשר היטב. אני וחבריי המומים וכואבים את עזיבתו ומאחלים לו רפואה שלמה. אני מתפלל שדרך ההצלחה שלו תימשך. מי שזוכר איך הייתה פרדס חנה כרכור לפני 20 שנה ואיך היא היום, יודע להעריך את שיקול דעתו, וכל מה שנעשה היה לטובת היישוב".

"געש תרם רבות". אפרים מעודה (צילום: סטודיו בזוית אחרת)
"געש תרם רבות". אפרים מעודה (צילום: סטודיו בזוית אחרת)

יו"ר האופוזיציה, הגר פרי-יגור, שהתמודדה מול געש בבחירות האחרונות לראשות המועצה, מסרה: "ליבי יוצא אל האיש אשר עמד במשך שני עשורים בראשות המועצה, על הסיום הכואב של דרכו הציבורית בנסיבות בריאותיות. מכאן אני מבקשת (שוב וביתר שאת) לשלוח את איחוליי הכנים ומעומק הלב להחלמתו ולשובו אל חיק משפחתו במהרה, בבריאות טובה ולאריכות ימים… איני יכולה שלא לתהות גם על העיתוי בו נמסרה הודעת ההתפטרות, ערב כניסה לשנת בחירות, ובכך ניסיון, אולי, למנוע מהציבור את זכותו הדמוקרטית לבחור את ראש המועצה, ייתכן כמעשה אחרון להשפיע על זהותו… אני תקווה כי במשרד הפנים יוחלט על מהלך של בחירות מיוחדות, ובמידה שלא כך יהיה, קוראת מכאן לציבור לזהות את ההזדמנות ולהשפיע על נבחריו במועצה לקבל החלטה מתוך ראיית פני העתיד ולא מתוך שיקולי נוחות רגעית לכמה חודשים או סגירת חשבונות אישיים. זוהי שעת מבחן עבורנו ופתח לעתיד טוב יותר".

אפרים מעודה (זך) כיהן כחבר מועצה בקדנציה הראשונה של געש ולאחר מכן בתקופת שלום ברזילי, ובמהלך הקדנציה הנוכחית כיהן בקואליציה ועבר לאופוזיציה. "אני מאחל לחיים געש שה' ישלח לו רפואה שלמה מכל הלב. הוא תרם רבות למדינה לפני היותו ראש מועצה ותרם רבות ליישוב בהיותו ראש מועצה, ואת זאת עשה בדרכו שלו. לפני תשע שנים, כשהייתי בקואליציה, אמרתי לו: 'יש לך דרך. לא עם כולה אני מסכים, אבל אין ספק שאתה נאמן לדרכך'. אני משער שעוד יתייעצו איתו בעתיד על דברים שבהם ירצו לשמוע מה דעתו. ההישג הבולט שלו, בעיניי, היה ההשתחררות מאיגוד בתי הספר שישב בבנימינה, והקמת תיכון עצמאי ביישוב".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות