fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תחת שמי ים התיכון

איפה גובים עבור דמי כניסה ו/או חנייה? מי מוכרז ומי לא? איזה חוף מתאים למשפחות ולאן נוהרים הצעירים? איזה חוף עבר מתיחת פנים ואילו חופים מונגשים? לרגל פתיחת עונת הרחצה, סקירת חופים מהכרמל ועד חדרה
אידיאלי למשפחות. חוף דור. צילום: נירית שפאץ
אידיאלי למשפחות. חוף דור. צילום: נירית שפאץ

שני שינויים משמעותיים מורגשים עם פתיחת עונת הרחצה בחופים: האחד, בעקבות הוראת שר הפנים, אריה דרעי, מהשנה שעברה כי אין לגבות דמי כניסה לחופים, הקיץ הזה ייגבה תשלום בחלק מחופים המוכרזים רק על חנייה.
השינוי השני הוא הגבלת הדיג בחופים לדיג באמצעות חכות מהחוף או ספינות מכמורת בלבד ואיסור על כל שיטות הדיג האחרות עד 14 ביוני. כך נקבע בתקנות שיצאו במטרה לשמור על הדגים שבים הנמצאים בתקופה זו בעונת הרבייה. בתאריכים 16 ביוני עד 14 באוגוסט, כשהדגיגים הצעירים שנולדו גדלים ומתחזקים, יחול איסור דיג על ספינות מכמורת.

חוף הקשתות. בקרוב פרויקט שיקום צילום: אבי ברומברג
חוף הקשתות. בקרוב פרויקט שיקום
צילום: אבי ברומברג

חופי חדרה
עם פתיחתה של עונת הרחצה 2017, נפתחים לציבור המתרחצים גם החופים המוכרזים בחדרה. חופי חדרה משתרעים על פני שבעה קילומטרים, מתחנת הכוח ועד מכמורת. ברצועת החוף קיימים חופים מוכרזים בגבעת אולגה, כולל חוף נפרד לציבור הדתי, והחוף בכפר הים.
שעות הפעילות: מפתיחת העונה ועד 1 ביוני, מהשעה 7:00 עד השעה 17:00. מה-1 ביוני עד 20 ביוני, מהשעה 07:00 עד השעה 18:00. מ-20 ביוני עד 1 בספטמבר, מהשעה 07:00 עד 19:00.
החופים שאינם מוכרזים משתרעים מפארק נחל חדרה ועד קצה חוף מפרץ בנימין, ומהקצה הדרומי של החוף העירוני ועד חוף מכמורת. העירייה מנקה בכל יום לאורך כל שעות היום הן את החופים המוכרזים והן את החופים הלא מוכרזים.
בנוסף נפתח חוף מוטורי להורדה, פריקה והעמסה של כלי שייט ממונעים בצורה מוסדרת ובטוחה. רישום והוצאת אגרה מתבצעים במשרדי פארק הנחל.
בחופים המוכרזים 4 סוכות הצלה מאוישות במצילים ומצוידות בכלים חדישים, החל מאופנועי ים וכלה ברחפן. כמו כן, בחודש הקרוב יותקנו מצלמות אבטחה לאורך רצועת החוף, מחוף גבעת אולגה ועד פארק נחל חדרה, להגברת ביטחונם של באי החוף. חלק מהמצלמות יהיו מצלמות מדברות, וחלק אחר מהמצלמות יופנו לכיוון הים, מה שיאפשר למתרחצים וגולשים להתעדכן מדי יום במצב הגלים.

רצועת החוף של אולגה. השנה יהיה איפה לקנות ארטיק צילום: שלומי גבאי
רצועת החוף של אולגה. השנה יהיה איפה לקנות ארטיק
צילום: שלומי גבאי

ציבור המתרחצים ייהנה מחנייה מרווחת ללא תשלום, מלתחות, שירותים, סככות, תאורה, מדשאות, מתקני נופש, קיר הפרדה המיועד לציבור הדתי, ועוד. החוף מונגש לנכים, כולל שביל אל קו המים, עגלת נכים, סככות ייעודיות ועוד.
בעירייה מבהירים כי לאורך החוף יתבצעו פיקוח ואכיפה לשמירת ביטחונם של המתרחצים, כולל איסור לנסוע ברצועת החוף.
כפי שנכתב בפתיח, חוף כפר הים (מפרץ בנימין) שינה את פניו. בחוף יש עמדה ניידת של מכירת מזון ומשקאות (ראה כתבה בעמ' 00), והוא ממותג בשם החדש "החוף של מאמון, סאות'ביץ'". ישנה חנייה מסודרת (וחינמית) להרבה מאוד כלי רכב במרחק הליכה קצר מאוד, ועל החוף תוכלו למצוא כסאות נוח (במחיר 10 שקלים לכיסא) וספות שיזוף (20 שקלים לספה). על החוף נמצאת גם מסעדת בני הדייג, שפתוחה בכל ימות השבוע.
גם בחוף אולגה הוותיק יהיו השנה שתי עמדות של מכירת מזון ומשקאות. העמדות נמצאות לא על החוף עצמו אלא בחלק העליון, סמוך למלתחות ולמדשאות. גם בחוף אולגה ישנה חנייה מסודרת לכלי רכב (חינם), כאשר העובדה הכי בולטת לעין היא עבודות הטיילת החדשה. בשלב ראשון אמור להיפתח קטע הכביש שנסגר ונחסם. הכביש יורחב לארבעה נתיבים, ובניית הטיילת תימשך במקטעים לאורך השנה הקרובה. בקרוב אמורים להתחיל בבניית מסעדה קבועה שתיבנה ממש על חוף הים.

הסאות'ביץ' של חדרה. חוף מפרץ בנימין צילום: עיריית חדרה
הסאות'ביץ' של חדרה. חוף מפרץ בנימין
צילום: עיריית חדרה

לאחר שנה סוערת של הפגנות, הוסדר בחדרה כל נושא הורדת כלי השיט לים. הירידה מתבצעת מחוף הדייגים, סמוך למועדון הימי, בצורה משביעת רצון גם את בעלי הכלים וגם מבחינה בטיחותית.
ברצועת החוף של חדרה ישנם שני חופים מאוד פופולריים, אבל לא מוכרזים: חוף 50, הדרומי, שנמצא בין אולגה למכמורת. החוף הזה מבוקש בעיקר על ידי גולשים וצעירים, בשל הדמיון הרב שלו לחופי תאילנד. אין בו חנייה מסודרת וגם הדרך אליו לא סלולה.
גם חוף חדרה נחשב למאוד מבוקש, בעיקר על ידי משפחות. מדובר ברצועה פראית, חופשית, המאפשרת ליהנות בצורה מירבית מהטבע. גם כאן אין חנייה מסודרת, אם כי אפשר להגיע עם הרכבים ממש קרוב למים. כמובן שבשני החופים הללו אין סוכת מציל ואין מזנון.

הבונים
החוף הסמוך למושב הבונים שייך לרשות הטבע והגנים והוא חלק משמורת טבע דור הבונים. בהיותו חלק משמורת טבע, נגבים בחוף דמי כניסה וחנייה, אך אין בו שירותי הצלה. זהו חוף לאוהבי יופי הטבע ומסלולי הליכה פופולאריים מסתיימים בו. בחוף שירותים, מלתחות ומזנון, מרכז הסברה על השמורה וחניון הכולל גם אפשרות לחניית לילה.

דור
בחוף דור (טנטורה) הסמוך למושב דור וצמוד לכפר הנופש, אין גבייה עבור דמי חנייה וכניסה. החוף מתאים מאוד למשפחות בשל המפרצים עם המים השלווים והרדודים שיוצרים שוברי הגלים והאי שלאורכו, העושים אותו בטוח יחסית לרחצה, בעיקר עבור ילדים. בחוף מגדל הצלה, שירותים, מלתחות ומזנון החוף Yamas המקיים גם אירועים. במקום גם רמפה ארוכה המאפשרת לנכים להגיע עד המים.

חוף דור. מונגש לנכים  צילום: נירית שפאץ
חוף דור. מונגש לנכים
צילום: נירית שפאץ

מעיין צבי
היפוכו הגמור של חוף דור -חוף לא מוכרז הסמוך לקיבוץ מעיין צבי ולכפר הדייגים. במקום אין שירותי הצלה, שירותים, מגרש חנייה מסודר או מזנון חוף. מה שיש זה בעיקר נוף פראי של חול וסלעים. החוף משמש אבן שואבת למסיבות טבע, חושות ומאהלים, ונמשכים אליו בעיקר צעירים מרחבי הארץ המעוניינים בבילוי בלתי פורמלי.

מעגן מיכאל
חוף בתולי לא מוכרז, חסר שירותי הצלה ושירותי חוף אחרים, פרט לכמה סככות עץ. ניתן להגיע אליו ברכב במשך השבוע דרך הקיבוץ, עד למרחק של כמה מאות מטרים מהחוף, ומשם ללכת ברגל. בסופי השבוע הכניסה מהקיבוץ חסומה וניתן להגיע לחוף בהליכה רגלית ארוכה יותר מכיוון מעיין צבי.

ג'סר א~זרקא
חוף של כפר דייגים, עם אווירה פסטורלית ומיוחדת, מסעדות עמוסות אווירה ליד החוף. במדד חוף נקי של המשרד להגנת הסביבה הוגדר החוף בחודש האחרון כאחד החופים הנקיים ביותר בארץ.

הקשתות (אקוודוקט)
האקוודוקט הרומי העתיק בעל הקשתות, הנמתח לאורך חוף הקשתות הסמוך לקיסריה ולאור עקיבא, הוא שמעניק לו את ייחודו. החוף מתחלק לחלק מוכרז בבעלות מועצת חוף הכרמל ולחלק לא מוכרז בבעלות החברה לפיתוח קיסריה. החנייה בחניון השייך לחוף הכרמל (כ~180 מקומות חנייה) היא בחינם ועל בסיס מקום פנוי. בחניון של החברה לפיתוח קיסריה נגבה תשלום עבור חנייה למבקרים שאינם תושבי אור עקיבא, קיסריה או חוף הכרמל (זאת לאחר שנכשל המאבק הציבורי והמשפטי שנוהל על ידי תושבי האזור נגד הגבייה בשנה שעברה).
בחוף פועל קיוסק מסודר עם מקומות ישיבה מול הים, שירותים ומלתחות, מגדל הצלה וכיסא גלגלים שמאפשר לנכים להגיע עד המים.
בקרוב יחל פרויקט גדול בחוף, בשיתוף החברה לפיתוח קיסריה, רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות והמועצה האזורית חוף הכרמל, שבמסגרתו יתבצעו עבודות מקיפות לשיקום והנגשת החוף. העבודות יכללו שחזור ושיפוץ של אמת המים העתיקה והנגשת דרכי ההגעה והחנייה, כולל שבילי הליכה ואופניים לאורך החוף, גינון ופיתוח נופי, שדרוג השירותים והמקלחות והנגשה שתאפשר תנועה נוחה ובטוחה בחוף בעגלות ילדים ובכיסאות גלגלים.
מהחברה לפיתוח קיסריה נמסר: "עבודות התשתית, סלילת השבילים, בניית ושיפוץ מבני החוף והנגשת החוף יסתיימו עד סוף 2017, עבודות השימור של אמת המים וחשיפת הקשתות הנוספות צפויות להסתיים במהלך 2018".

שדות ים
החלק הפתוח של החוף, המכונה "חוף הארובות", אינו מוכרז, אין בו שירותי הצלה, לא גובים בו כסף על חנייה ויש לידו חנייה גדולה. בעלי טרקטורונים וג'יפים מחבבים את החוף הזה במיוחד, מה שמאיים לפעמים על המבקרים האחרים ומטריד אותם, בעיקר בדרום רצועת החוף. למרות זאת, החוף פופולארי בקרב תושבי האזור בשל נגישותו. אל החלק של רצועת החוף השייך לגן הלאומי קיסריה ואל החלק השייך לקיבוץ שדות ים, הסמוך למרכז הימי, ניתן להגיע רק בהליכה ארוכה מכיוון חוף הארובות.
בקרוב: חוף הזהב
ממועצת חוף הכרמל נמסרה השבוע בשורה משמחת: חוף נוסף, מדרום לחוף הקשתות, בחלק הדרומי של אמת המים, עומד להיות מוכרז וייקרא חוף הזהב. מהמועצה נמסר כי בימים אלה מתבצע הליך של הכרזת החוף והקמת השירותים הנלווים לו.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות