fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תושבי נתניה מודאגים: חול שחור יבריח תיירים

מפולת המצוק כרמל (צילום: נתי ריגלר)
מפולת המצוק כרמל (צילום: נתי ריגלר)

הידיעה שישראל עומדת לייבוא חול שחור ואפור מטורקיה ולפזרו בחופי אשקלון ונתניה כאמצעי מגן מפני התמוטטות המצוקים הכעיס תושבים רבים וזעזע את המלונאים. אנשים חוששים מפגיעה בחופי העיר ומהתמוטטות ענף התיירות.

רפי אניש מנכ"ל מלון שלמה המלך: "אני תקווה שראש העיריה תתנגד לזה. במידה ולא אני אארגן את כל המלונאים להתנגד לכך. אין לנו אטרקציות בעיר אלא חוף אחד יפהפה ולא נתן להרוס אותו"

חבר מועצת העיר רפי ימין כתב למנכ״ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר ולמנכ״ל החברה לשימור המצוקים מכתב בו הוא מביע את התנגדותו לרעיון מכיוון "שפיזור חול יעשה נזק יותר מתועלת מכל הבחינות, אקולוגיות, בעלי חיים, תיירות וכולל הגנה על המצוק".

במכתב למנכ"ל מוסיף ימין שהוא כאיש ים ומי עוסק בספורט ימי ביקר במדינות רבות בעולם שמתמודדות עם בעיות דומות, וכמי שמסיים עבודה סמינריונית בנושא קריסת המצוקים בישראל כחלק מדרישות תואר שני בטוח שהרעיון מועד לכשלון.

רפי ימין צילום רן אליהו
רפי ימין צילום רן אליהו

"בעבר נעשה ניסיון דומה עם תותחי החול בחופי אשקלון ונכשלו כישלון חרוץ, וגם בתוכנית הקיימת הסיכוי לכישלון הוא רב. היום יש אופציות טובות יותר להגן על המצוקים כמו: יצירת ריף מלאכותי, הפחתת אנרגיית הגלים באמצעות שוברי גלים מנותקים המרחיבים את החוף ומרחיקים את הגלים מרגל המצוק. כיום רוחב החוף ברצועה זו עומד על 10 עד 20 מ' ובעת סערה הגלים מגיעים עד למצוק, תמיכה בבמת המצוק לצורך שימור הטיילת העליונה והרחקת נגר עילי שעלול לחתור בחזית המצוק ובכך לערער את יציבות, ייצוב מדרון באמצעות מסמרי קרקע, רשתות ושתילת צמחיה מתאימה, ייצוב מדרון בהתזת בטון מזוין, מסלעה להגנת רגלי המצוק והכי חשוב הפסקת הבניה על המצוקים".

בהמשך המכתב מביע ימין אכזבה מהפעילות של משרדי הממשלה בנושא ההגנה על המצוקים: "סוגיית הרס המצוק היא בעיה לאומית המחייבת פתרון מערכתי ומהממצאים עולה תמונה עגומה בכל נושא המצוקים בישראל ובטיפול משרדי הממשלה בנושא סוגיית הרס המצוק החופי. אף על פי שהבעיה מוכרת וידועה זה עשרות שנים לא נעשה כמעט דבר ברמה הלאומית להתמודד עמה. כבר נדונו הצעות שונות בנושא עשרות פעמים בלי שמי ממשרדי הממשלה לקח אחריות בנושא ולמרות הקמת החברה למצוקים אנחנו עדין רואים טיפולים מינורים בנושא המצוקים ומן הראוי שיוחל המהירות טיפול מסיבי בנושא ויוקצו המשאבים המתאימים לזה העיר נתניה לא תהיה שפן ניסיונות ומהראוי בפיילוט להתחיל במקום אחד וללמוד את הנושא בעתיד"

מנכ"ל מלון שלמה המלך רפי אניש: "זה יהרוס את התיירות בנתניה. התיירים שיראו את החול השחור יברחו מנתניה. גם היום אנחנו מקבלים רק קבוצות ולא בודדים והמצב הוא קשה אז יהרסו לנו גם את זה. אני תקווה שראש העיריה תתנגד לזה. במידה ולא אני אארגן את כל המלונאים להתנגד לכך. אין לנו אטרקציות בעיר אלא חוף אחד יפהפה ולא נתן להרוס אותו".

רפי אניש צלום ברמן
רפי אניש צלום ברמן

מעירית נתניה נמסר בתגובה: "מדובר בפרויקט לאומי רחב היקף, כאשר הזנת החול לייצוב החופים והמצוקים תתבצע ע"י החברה הלאומית לשימור מצוקי הים התיכון. כמו כן – סוג גרגר החול הינו באחריות החברה הממשלתית והמשרד להגנת הסביבה. יצויין כי הצעד מהווה אחד הפתרונות המשלימים בחלק ממקטעי החוף, כאשר במקביל, פועלת החברה הממשלתית לשימור המצוקים לקבלת היתרים לצורך ביצוע שוברי גלים על פי התב"ע שקידמה העירייה, אשר כוללת פתרון משולב בתחום הימי והיבשתי.

עוד חשוב להדגיש כי נתניה הינה העיר היחידה לאורך חופי הים התיכון, אשר מתבססת על תכניות אב לחופים המצוקים, הכוללות תסקירים סביבתיים, מודלים ימיים ומחקרים אשר הובילו לפתרונות בתחום, שבו קיים מעט מאוד ידע בעולם".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות