בית / גליל מערבי / חדשות גליל מערבי / תושבים יקרים מתכננים לכם שדה תעופה מתחת לאף

תושבים יקרים מתכננים לכם שדה תעופה מתחת לאף

 

אם למועצת מטה אשר לא הספיקה המחאה כנגד מתקן ההתפלה הצפוי לקום בין קיבוץ לוחמי הגטאות לרגבה, כעת מתגבשת מחאה חדשה כנגד: חידוש מנחת התעופה בשטח קיבוץ שמרת אותה מקדמים במרץ בחברה הכלכלית.

לפני כחודש וחצי נערכה פגישה בחברה הכלכלית של מועצת מטה אשר בה השתתפו ראש המועצה יורם ישראלי, סגנו משה דוידוביץ', מהנדסים ונציגים של קיבוץ שומרת ולוחמי הגטאות, לקידום הפעלתו מחדש של  מנחת שמרת הישן בשטח הקיבוץ באופן שיוכל בעתיד לקלוט מטוסים קלים ממנועים ולמעשה להכשיר שדה תעופה אזרחי קטן ואף אולי להקים בית ספר לטיסה הראשון מסוגו בצפון.

משנת 2014 פועל בקיבוץ באופן פרטי בית ספר לצניחה הנמצא בשטח שמושכר מהקיבוץ. בית הספר מפעיל מטוסי בוכנה שמטיסים צנחנים לצניחה חופשית  בשטח פתוח של הקיבוץ מול הנוף היפה של הגליל המערבי. הטיסות ממריאות ונוחתות משדה התעופה בחיפה ונוחתות בו.

לאחרונה עלו בקבוצות בפייסבוק  בעכו תלונות על רעש עצום של מטוסים החגים מעל עכו לעיתים תקופות.

תושבים העידו כי הרעש חזק מאד, מזכיר מטוס נוסעים, ועוצמת הרעש בלתי סבירה מאד. הרוב טענו כי לדעתם מדובר באימונים של חיל האוויר מעל שמי עכו. גם בפוסט שעלה בבמה הפתוחה בעכו לפני כשבוע וחצי שוב התריעו תושבי עכו, שהעיר הפכה לזירת אימונים ויותר מטוסים חגים מעל עכו. באותו הפוסט שואלים התושבים, מה עם הפגיעה באיכות החיים, וכי המצב יכול ליצור דאגה מיותרת בקרב התושבים.

מבדיקת צפון -1 עולה  כי הפעלת  מטוסי צניחה נעשים עם ממונע בעל עוצמה רבה. הצניחה מתבצעת מגובה של 13 אלף רגל. מטוסי הצניחה שמופעלים לביצוע הצניחות הם  C208B  עם עוצמת רעש של 82 דציבל.

על פי גורמים מוסמכים מדובר על מטוס ההצנחה החדיש בישראל. ההמראות מבוצעות מחיפה לפעמים כ- 20 צניחות ביום במספר סבבים. לרוב נעשה סיור שמימי בגובה של 7000 רגל, צפונה לאורך קו החוף: נהריה, צומת כברי, עד כפר יאסיף והצנחה מעל שומרת.

כך למשל בעונה מבוצעים כ-7 סבבים של צניחות בכל שעה וחצי.  עוד נודע כי בית הספר ערוך ומוכן לצניחות שבעה ימים בשבוע, בהתאם לעונות השנה מהזריחה ועד השקיעה. המטוס החדיש מאפשר בגובה של 200 רגל פנייה של 90 מעלות ולבצע פניות קלות. כך מנסים לכאורה למנוע את עוצמת הרעש מעל קיבוץ לוחמי הגטאות.

בפגישה, ישראלי התייחס  למצב התכנוני של התב"ע להקמת המנחת כולל השלכות סביבתיות לשכונות הסמוכות. כך התברר כי עיריית עכו מתנגדת בתוקף להקמת המנחת  בשל הרעש הצפויה ופגיעה באיכות החיים של תושבי השכונות הקיימות בעכו: שכונת בת שבע, השיכון וכן שכונות חדשות שצפויות להיבנות בשנה הקרובה במסגרת הסכם הגג שעליו צפויה לחתום עיריית עכו בקרוב.

שכונת המגורים החדשה של עכו צפוייה לקום בסמוך לגבול התוכנית, כשהמרחק של המנחת מכביש 4 עומד על כ- 300 מטרים בלבד. גם חברי קיבוץ לוחמי הגטאות שנכחו בפגישה אמרו במהלך הדיון כי לא ניתנה כל התייחסות בנוגע למזעור הפגיעה בתושבים של לוחמי הגטאות.

בפגישה נכח הבעלים של בית הספר לצניחה שהסביר את הצעדים למזעור הפגיעה בתושבים מבחינת היקף פעילות, שעות וימי עבודה. עוד אמר כי המטרה בחידוש המנחת הוא בשל העלויות הכרוכות בנחיתה בנמל התעופה בחיפה.

באותו דיון אמר דוידוביץ'  שלא ניתן לקדם פיתוח עם אפס הפרעות לסביבה. "המועצה מחויבת לראות את התמונה הכוללת והתועלת לכלל הציבור לצד הסכמות בעניין הפרעות לתושבים", אמר דוידוביץ'.

מנחת שמרת. צילום: דורון גולן
מנחת שמרת. צילום: דורון גולן

למרות  שעלו טענות על רעש, הבעיה הגדולה של מטה אשר לחידוש המנחת היא בהתנגדותה של עיריית עכו, על אף אישורים שהתקבלו לקדם את התב"ע כולל אישור מרשות שדות התעופה.  בנוסף מציין מהנדס המועצה כי לתוכנית יש לצרף תסקיר השפעה על הסביבה.

מאז אותה פגישה נערכו עוד דיונים נוספים  בקידום תוכנית מנחת שומרת, שכללו תיאום ציפיות של הצדדים. כך נראה כי המועצה מתכוונת להמשיך בתוכניות. במידה ויאושר המנחת, התב"ע תקודם מול עיריית עכו, מוסדות התכנון ומשרדי ממשלה הנוגעים בדבר.

יובל הדר, תושב קיבוץ לוחמי הגטאות ופעיל במאבק נגד הקמת מתקן ההתפלה המום מהנתונים: "להפוך את המסלול לפעיל יהפוך למטרד עצום  לקיבוצים, רעש, זיהום וסכנה תעופתית נוספת. אני חושב שלאפשר את זה כאן זה הדבר הכי לא הגיוני וסביר שיכול להיות, בטח לא בשביל  מיזם כלכלי שיפתח פתח לשדה תעופה קטן בשביל תחביב כזה או אחר, שמתקיים ממילא בצורה מוסדרת דרך שדה תעופה מוסדר,  וצריך לעצור את זה ככל האפשר.

"בנוסף השכונות של עכו ייפלו קרבן לחמדנות של הפועלים בנושא ויהיה עונש אדיר לשכונות שנמצאות  במרחק של 300 מטר אווירי שמטוס עולה ויורד ומרעיש בצורה אינסופית.

"כבר היום אנחנו שומעים את המטוס. המנוע עוצמתי, תפקידו  להרים את המטוס בצורה חדה הוא צובר גובה בכמה שפחות לגים, והוא עולה באלכסון ועוד אלכסון עד לגובה שזורק את הצנחן. יש למטוס מנועים פראיים. המנוע הזה  מאיץ עם כל הכוח. הרעש מדמה רעש של מטוס נוסעים, למרות שלמטוסים מסוג, יש מנוע סילון. לעומתם, מטוס לצניחה הוא מנוע בוכנה כמו רעש של אוטובוס או משאית אך אינו מושתק, הרעש מטורף.

"ברור שלנו שמועצת מטה אשר רוצה להריץ את המנחת קדימה וזה סוג של מחטף. זה מתנהל כמו מחטף. מישהו מהתושבים יודע על זה? האם פרסמו התנגדות?  מתי אנשים יידעו רק שיראו מטוסים עולים ויורדים?

"צריך לספר לתושבים, שיתנו את דעתם.  המועצה נועדה לשרת את התושבים ולא יחידים.  כבר עכשיו יש סבל של רעש של המטוס. מה יקרה אם יהיו נחיתות והמראות?.  השדה תעופה יהיה ליד הבית בקו האוזן על הרצפה והוא ממריא בכל הכוח".

מעיריית עכו נמסר בתגובה: "עיריית עכו מתנגדת לחידוש פעילות המנחת מאחר ובעתיד מתוכננת לקום באזור שכונת מגורים והמנחת יגרום לפגיעה חמורה באיכות החיים של התושבים".

ממועצת מטה אשר נמסר בתגובה: "המועצה מקדמת תכניות רבות במרחב המועצה, כולן נועדו לייצר ערך מוסף לחיי התושבים במועצה ובאזור וכן לקדם את התיירות בגליל המערבי. במסגרת זאת, בוחנת החברה הכלכלית של המועצה רעיון לקדם תכנית תיירות בשטח מנחת שמרת. לא ידוע על כל התנגדות לנושא וגם אין סיבה להתנגדות".

 

בדוק גם

עכו: ילדה בת שמונה נדרסה, מצבה בנוני

תאונת דרכים ברחוב וייצמן בעכו בין קטנוע להולכת רגל. רוכב קטנוע בן 18 תושב עכו …

שרה דרסו זריהון (צילום: אבי מדר)

זה היה השבוע שהיה

היא שירתה בצה"ל כפקידה והיום עוסקת במכירות. תכירו את שרה דרסו זריהון, בת 25, שעדיין …

4 תגובות

  1. יובל, כל כך עצוב שאין לך מושג על מה אתה מדבר. המטוס הוא מטוס טורבו פרופ מושתק ולא מנוע בוכנה.. יכול לקרוא על כך באתר היצרנית ססנה או באתר בית הספר לצניחה: http://www.sky-jump.co.il/c208b
    בכל מקום שנפתח מנחת קטן! לא שדה! קיימת צמיחה ותרומה גדולה לתיירות ולפיתוח הסביבתי. מנחת שמרת קיים ועובד גם היום, המטרה לחדש אותו ולהפוך אותו לבטיחותי יותרף התנגדויות לא יעזרו.

    חבל שאתם יוצרים פחד ובהלה בציבור ועוד עם מידע לא נכון וחלקו אף שיקרי בצורה ומכווונת. כתבה בינונית ופופוליסטית.

  2. ירושלמי

    כתב שקרן
    כתב מטעם

  3. לעשות לטקסט הגהה דחוף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *