fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"שכל אחד יסתכל מעבר לכתפו לאחור אילן סרדל כבר לא שם לשמור עליו"

השבוע, כשנודעה ההחלטה לסגור את התיק נגד נצ"מ אילן סרדל, מפקד תחנת זבולון לשעבר, נאות השופט בדימוס, עו"ד משה גלעד, מי שייצג את סרדל בתחילת החקירה לדבר"נצ"מ אילן סרדל הוא אחד מבניה היותר טובים, היותר מוצלחים והיותר מצטיינים של משטרת ישראל". סרדל ביקש לפרוש מהמשטרה
אילן סרדל
אילן סרדל (צילום: הילה מלמד)

שנה וחצי לאחר שמפקד תחנת זבולון לשעבר, נצ"מ אילן סרדל, נעצר בגין חשדות לשוחד והפרת אמונים, הודיעה השבוע המחלקה לחקירת שוטרים, כי התיק נגד סרדל נסגר. סרדל, מצידו, ביקש לפרוש מהמשטרה.

באוקטובר 2015 רעשו הכותרות, כשאנשי המחלקה לחקירת שוטרים הגיעו לתחנת זבולון ועצרו את המפקד. למרות שמדובר באחד ממפקדי התחנה המוערכים במחוז הצפון, שמילא שלל תפקידים במשך יותר מ-20 שנים, הוא הובל כאחרון העבריינים ונחקר במשך שעות ארוכות.

סרדל עצמו והסובבים לו טענו לחפותו מהרגע הראשון. מנגד, היו גם שטענו כי העובדה שפיקד על תחנת משטרה במחוזות ילדותו ועיר מגוריו גרמה לו לטשטש את הגבולות, אבל המציאות הייתה שהוא פשוט הסתכל לכולם בגובה העיניים, ובזכות זה הצליח להקטין את את היקף הפשיעה ולהביא את תחנת זבולון לקטוף את פרסי התחנה המצטיינת.

סרדל נחקר בפעם הראשונה במשרדי מח"ש במשך 10 שעות, כשהוא מוותר על זכות ההיוועצות בעורך דין.

טען לחפותו מהרגע הראשון. אילן סרדל צילום: הילה מלמד
טען לחפותו מהרגע הראשון. אילן סרדל
צילום: הילה מלמד

דובר אמת

כמה ימים לאחר מכן, הובא סרדל אל בית משפט השלום בירושלים לדיון הארכת מעצרו. נציג מח"ש ביקש להאריך את מעצרו בארבעה ימים וטען כי מדובר בחקירה סמויה וארוכה שהתנהלה בשנה שקדמה למעצר, וכללה, ככל הנראה, גם האזנות סתר. עורך דינו של סרדל, משה גלעד, אמר בדיון שבמסגרת קורס שסרדל עבר חודשיים לפני המעצר, הוא עבר בדיקת פוליגרף במהלכה נשאל לגבי עבירות שהוא ביצע ונמצא דובר אמת.

בתום הדיון הוארך מעצרו של סרדל בשלושה ימים, לאחר שסגנית נשיא בית המשפט, השופטת חגית מאק-קלמנוביץ, קבעה שקיים חשד סביר נגד סרדל.

בקריות הרוחות סערו. מצד אחד, המסנגרים טענו שדלתו של סרדל תמיד הייתה פתוחה בפני כולם. מצד שני, היו הקולות העלומים שטענו שיש דברים בגו. בחדרי חדרים הודו כולם, כי כנראה שזו מזימה שבאה לחסל את הקריירה של המפקד המוערך, שבאותם הימים ממש אמור היה להתקדם לדרגת תת ניצב ולקבל תפקיד בכיר יותר.

במקביל למעצר של סרדל, נעצרו גם גיסו ובעלים של מועדוני לילה, נגדם נטען כי בשל שוחד שהעבירו לסרדל, תקריות חמורות בשטח המועדונים שלהם נסגרו בשקט. בפועל, סרדל אימץ תוכנית התנהלות מול בעלי המועדונים והברים מהיום שהתיישב על כיסא מפקד התחנה. כשהוא כינס אותם בפעם הראשונה, הוא אמר להם, שאם יעבדו עם המשטרה בשיתוף פעולה, הוא לא יקשה איתם. וזה עבד. כשקרו תקריות אלימות במועדונים ובברים, בעלי העסקים מיהרו להזעיק את המשטרה, סיפקו להם צילומי אבטחה, ובתמורה, המשטרה לא בזבזה את זמנם על ביורוקרטיה. גם יחידת הבריונות של משטרת זבולון הייתה מסיירת באופן חופשי בין המועדונים בקריות, ובעלי מקומות הבילוי וצוותי האבטחה שלהם, עבדו איתם בשיתוף פעולה מלא.

לאחר חקירה ומעצר, שוחרר סרדל לביתו ובמקומו מונה מפקד תחנה חדש. סרדל היה מנוע מלהתייחס לדברים שהתנהלו עדיין תחת חקירה במח"ש, והקריירה שלו נעצרה לחלוטין.

במשך שנה וחצי המתין סרדל שמח"ש תסיים את החקירה והמפכ"ל יכריע בעניינו, ודבר לא קרה. השבוע הודיעה המחלקה לחקירות שוטרים לעורך דינו בימים אלה, אבי שי, כי התיק נסגר וכי אין כוונה להגיש נגדו כתב אישום פלילי או משמעתי.

 עו"ד גלעד (צילום: אושרי כהן)
עו"ד גלעד (צילום: אושרי כהן)

התותים שבקצפת

השופט בדימוס, עו"ד משה גלעד, שייצג את סרדל עד לאחר השימוע שנערך לו, יצא השבוע להגנתו. "נצ"מ אילן סרדל הוא אחד מבניה היותר טובים, היותר מוצלחים והיותר מצטיינים של משטרת ישראל", אומר עו"ד גלעד, "אין ספק שבאופן כללי יש לנו משטרה טובה, אבל מטבע הדברים, מצטיינים וכאלה המצויים ברמה הגבוהה ביותר, יש מעטים. אילן סרדל נמנה, לדעתי, עם התותים שבקצפת שעל העוגה. כמי שמייצג אנשים בתחום הפלילי זה 36 שנים וראה את התחום הזה מכל הכיוונים, אני חושב שאני במצב שבו אני יכול להביע דעתי באופן אובייקטיבי, על אף שהייתי סנגורו".

עו"ד גלעד התרעם על העובדה שהמחלקה לחקירות שוטרים ידעה להזעיק את התקשורת ביום מעצרו של סרדל, אבל את התיק סגרה בשקט. "מה שקרה בתיק הזה הוא שהוא החל בקול תרועה רמה ונגמר, מצד רשויות החקירה, בקול דממה דקה", אומר עו"ד גלעד, "אני יודע שקיימת תגובה של מח"ש שאילן סרדל פרש מהמשטרה על רקע החשדות ועל רקע זה שלא הוגש נגדו כתב אישום. אכן תיק החקירה נגדו נסגר ולא יוגש נגדו לא כתב אישום פלילי ולא משמעתי ואפילו לא יתקיים דיון משמעתי בפני קצין דן יחיד".

עו"ד גלעד מוסיף, כי לפני מעצר של קצין בדרגת מפקד תחנה, על המחלקה לחקירות שוטרים להיות בטוחה שיש לה די ראיות לבסס כתב אישום. "ראוי שהציבור יידע שעל פי החוק, רשות חוקרת או תובעת כמו מח"ש, שהיא יצור מיוחד, שכן היא גם חוקרת וגם תובעת, ברגע שהתגלו לה ראיות לביצוע העבירה, במיוחד לביצוע עבירה פלילית חמורה מסוג זה שסרדל נחשד בהתחלה, שוחד והפרת אמונים, במקרה כזה התובע לא יכול להימנע מהגשת כתב אישום. לא יעלה על הדעת שלפרקליט יהיו ראיות על שוחד והפרת אמונים נגד קצין בכיר ולא יוגש כתב אישום בסופו של דבר. ככל שאדם בכיר יותר, כך הוא צריך להיות נקי יותר, ואני רוצה להדגיש שמעולם לא הייתה לאילן סרדל טענה נגד הצורך לחקור. כל טענותיו היו לגבי ההחלטה לעצור אותו ולגבי משך החקירה. אילן נחשד בעבירות חמורות, ולחוקרי מח"ש לא נמצאו מספיק ראיות להעמדתו לכל דין.

"כמי שייצג אותו וטיפל בתיק שלו, אני חייב להסביר שלא מדובר בתיק שבמירכאות מכיל כמה עשרות עמודים. מדובר בתיק שכשהגיע אליי למשרד, נאלצתי להקצות לו חדר שלם, שכלל עשרות רבות של קלסרים ועשרות תקליטורים שהכילו חקירות של עשרות עדים. השימוע בעניינו התמשך על פני שבע שעות רצופות והוגשו טיעונים של מאות עמודים. ואם אחרי כל זה, התוצאה היא שאין שום כתב אישום, צריך להבין על מה מדובר".

יציאה לגמלאות

עו"ד גלעד ביקש לחדד את העובדה שנצ"מ סרדל הוא זה שביקש לפרוש מהמשטרה. נצ"מ סרדל הגיש למפכ"ל בקשה לפרוש לגמלאות, אותה צריך לאשר השר לביטחון פנים. מאחר שממשטרת ישראל ניתן לפרוש בגיל 50 ולסרדל ימלאו 50 בעוד מספר חודשים, יחד עם תקופת ההסתגלות שהוא זכאי לקבל מהמשטרה, אין כל סיבה שלא תאושר לו היציאה לגמלאות.

"אני כואב את פרישתו, מהסיבה הפשוטה שהוא נתן את כל חייו והקריב את משפחתו לטובת משטרת ישראל. הוא התחיל כשוטר פשוט ועבר את כל התפקידים, לא מישהו שהוצנח בדרגת קצין מצה"ל. הוא שכב בבוץ, בקור, בחום ובגשם, כדי שאני ואת וילדינו נוכל לטייל בקריון בלי שיתקיפו אותנו עבריינים. בתקופתו רמת הפשיעה ירדה ב-70 אחוז, ובכל שנה התחנה שלו, מהגדולות בארץ, מקבלת את פרס התחנות המצטיינות, והאיש הזה הולך הביתה. אני מציע, שמעכשיו, כל אחד יסתכל מעבר לכתפו לאחור, כי אילן סרדל כבר לא שם לשמור עליו".

מהמחלקה לחקירת שוטרים לא התקבלה תגובה עד סגירת העיתון.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות