fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"רוצים להישאר בנהריה"

תוכנית המתאר החדשה של נהריה מאיימת על אזור התעשייה היחיד שקיים בעיר ועל 2000 העובדים המועסקים בו. לראשונה זה שנים רבות, שילבו כוחות מנהלי המפעלים והבעלים יחד עם הסתדרות העובדים במרחב גליל מערבי והחתימו אלפי עובדים על התנגדויות. יוצאים למאבק
כולם שילבו ידיים במאבק לשמירת אזור התעשייה. עובדי מפעל קימברלי חוגלה ואשר שמואלי (צילום: אדריאן הרבשטיין)
כולם שילבו ידיים במאבק לשמירת אזור התעשייה. עובדי מפעל קימברלי חוגלה ואשר שמואלי (צילום: אדריאן הרבשטיין)

הזמן: פברואר 2014. תוכנית המתאר החדשה של נהריה שמסתכלת קדימה עד שנת 2030, מופקדת לוועדה המחוזית לאחר שאושרה בוועדת התכנון לבנייה בנהריה ואושרה על ידי חברי מועצת העיר, ובעירייה מבטיחים מהפכה. רק אף אחד לא ציפה שהמהפכה כוללת ביטול אזור התעשייה היחיד שקיים לנהריה ומעסיק יותר מ-2000 עובדים, וייעוד האזור לתיירות, מגורים, מסחר ושירותים.

בחודש יולי 2015 פונים הירוקים ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ומבקשים להשתמש בסמכות המיוחדת שיש לו בחוק ולמנות חוקר לתוכנית, לאור ריבוי ההתנגדויות והנושאים המגוונים.

הזמן: נובמבר 2015. בימים חמישי וראשון האחרונים מגיע המהנדס אבי בצרתי, חוקר התנגדויות שמונה מטעם הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, לדון באלפי ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית המתאר.

בין המגישים: הירוקים, רכבת ישראל, מע"צ, המרכז הרפואי לגליל, מועצת שימור אתרים, קיבוץ סער, קיבוץ עברון, מושב בן עמי, מקורות, אדם טבע ודין, בעלי עסקים, עורכי דין, יזמים, קבלנים, הסתדרות העובדים במרחב גליל מערבי ושלושה מפעלים בנהריה בעלי שם עולמי בתחום התעשייה.

מישהו נרדם בשמירה

לפתע, עם הפקדת התוכנית, מגלים שרצועת התעשייה הקטנה של נהריה בצפון העיר המכונה "קרית טץ", הולכת להיעלם מהמפה. המתכננים דסמונד קפלו והאדריכלית דפנה נבו שתכננו את תוכנית האב לנהריה עבוד משרד הפנים, וכעת גם מיוצגים על ידי משרד האוצר בהליך ההתנגדויות, לא תכננו לנהריה אזור תעשייה אחר ואף ערכו בתוכנית שינוי ייעוד לקרקע מאזור תעשייה לאזור של תיירות, מסחר, בנייה ושירותים.

את המידע הזה מגלים שלושה מפעלי גדולים, שלוש חברות שנסחרות בבורסה האמריקאית, חוגלה קימבלי קלארק, אגמו וורגוס, ו-BTL להבים. מפעלים שנמצאים יותר מ-40 שנה בשטח אזור התעשייה ומחזור המכירות שלהם נאמד במאות מיליארדי שקלים.

לא רק זה, 90 אחוז מהתפוקה של מפעלים אלו מיועדת בכלל לייצוא, ולמעשה תורמת לכלכלת ישראל. בתוכנית המתאר החדשה, אם ישונה ייעוד הקרקע, הם לא יוכלו להתרחב, לגדול או לצמוח. לראשונה זה שנים רבות, שילבו כוחות מנהלי המפעלים והבעלים יחד עם הסתדרות העובדים במרחב גליל מערבי והחתימו אלפי עובדים על התנגדויות לתוכנית.

ביום חמישי נערך דיון סוער במידעטק בנהריה בהשתתפות יו"ר הסתדרות העובדים במרחב גליל מערבי אשר שמואלי, מלווה ביו"ר נעמ"ת עופרה כהן-אלקיים שדואגת ל-500 עובדות, ו-300 עובדים מסורים של התעשייה.

בכירי הפרויקט הציגו כי שינוי הקרקע יביא לפריחה של מלונות, בתי מסחר וערך נדל"ני גבוה. שמואלי קם על רגליו, ואמר: "על איזה תיירות מדובר? מישהו יודע מה השכר בענף המלונאות בארץ? זה ייתן פרנסה לכל העובדים שיושבים כאן בקהל, שהם מאוגדים בהסכם קיבוצי עם עלייה בשכר של חמישה אחוזים בשנה? עובדים מסורים שמגיעים לעבוד גם בשעת מלחמה וגם שנופלים טילים. איפה הם יעבדו? בבתי מלון בשכר מינימום?".

ל"צפון-1" נודע כי לאחר דבריו של שמואלי הוצעה פשרה שפרויקט הבנייה המתכונן יתרחק 70 מטר מפסי הרכבת- הגבול עם אזור התעשייה.

שמואלי: "כשהתברר שתוכנית המתאר הזו מוציאה את התעשייה מהאזור, קצו כל הקיצים. התוכנית אושרה גם בבניין עיר וגם במועצת העיר ואז התבהרה התמונה. גייסתי את הוועדים, החתמנו 1100 עובדים והגשנו התנגדות בשם ההסתדרות ונע"מת במרחב גליל מערבי על תוכנית לשינוי הייעוד, בתביעה להשאיר את ייעוד הקרקע לתעשייה. אני התעצבתי וקמתי והבעתי את מחאתי כי אני יודע מה זאת עבודה מאורגנת, וזו הדרך ליצור מקומות עבודה במקום הזה. התוכנית הזאת צריכה לחזור לוועדת בניין ערים ולמליאת המועצה. אם ראש העירייה שהוא ראש הוועדה מתנגד, אז הסיעה שלו מתנגדת, אנחנו גם מתנגדים וגם האופוזיציה, למעשה לתוכנית אין רוב.

"30 שנה אני שומע על תוכנית להקמת אזור תעשייה לנהריה, עד היום לא עלו על הקרקע. יש 450 דונם שמיועדים לכך. אם היו באים עם תוכנית כלכלית שממנת את העברת המפעלים, אז עוד היה על מה לדבר. המדינה מממנת את העתקת מפעל קוקה קולה לנגב אבל לנו מספרים סיפורים על תיירות. עובדים במפעלים אנשים בני 50-60 לאן הם יילכו?"

כהן-אלקיים: "מתוך 2000 עובדים, יש 500 נשים, גזירה כזאת יכולה להוציא אותן ממעגל העבודה. ברור לחלוטין שלא ניתן לזה יד וזהו אחד מהמאבקים החשובים שעומדים לנגד עיניי".

לא מוותרים

במפעלים חוגלה קימברלי קלארק, אגמו וורגוס ו-BTL, לא מתכוונים לוותר. "הצעקה באה מכל התעשיות עם העובדים שלהם כמחאה משותפת וחריפה ויד ביד עם ההסתדרות", הסביר השבוע גורם בכיר בחברה, "אנו עובדים בגיבוי מלא שאזור התעשייה המצומצם יישאר אזור תעשייה. 600 התנגדויות הוגשו רק מהמפעל שלנו.

 שמואלי: "עובדים במפעלים גברים ונשים בני 50-60 לאן הם יילכו?" שמואלי ואלקיים (צילום: אדריאן הרבשטיין)
שמואלי: "עובדים במפעלים גברים ונשים בני 50-60 לאן הם יילכו?" שמואלי ואלקיים
(צילום: אדריאן הרבשטיין)

"בעלי המפעל מודאגים מאוד. אלו חברות אמריקאיות שאוהבות יציבות ושליטה. האמירה הזאת שמבטלים תעשייה צורמת בעיקר לבעלי מפעלים בינלאומיים. החברות משקיעות מדי שנה הרבה מאוד כסף, השקעה במפעל שלנו עומדת על 200 מיליון שקלים. ברגע שהמשקיעים לא רצויים, הם  מתחילים לחשוב האם זה כדאי להם בכלל והם ילכו למקום אחר. אין כאן סנטימנטים. איפה שאתה רצוי שם אתה משקיע ואיפה שמפנים עורף ומשנים את ייעוד הקרקע, אז לא. הטענה של המתכננים הייתה שהמפעלים ימשיכו להתקיים, אבל אם נרצה היתר בנייה בעתיד, לא נקבל. שינוי בתוכנית מתאר לא תגדיל את אחוזי הבנייה וזה גזר הדין. מעבר לכך מי ירצה לגור באזור תעשייה שכל הזמן נכנסות משאיות, כלים כבדים ורעש? גם ככה רצועת התעשייה היא בממדים של כלום, אז את המעט תשאירו. כולנו מפרנסים ומוציאים עובדים לפנסיה כבר דורות שניים. זו הגאווה של תושבי העיר. בעפולה רק מבקשים שנשקיע וזה מה שאנחנו מצפים מנהריה".

לאותם דברים מצטרף גם מנכ"ל אגמו וורגוס אבי כהן. המפעל מעסיק 500 עובדים באזור התעשייה. כהן: "מנסים להרגיע אותנו שמחיקת ייעוד הקרקע מתעשייה אינה פינוי המפעלים, ואנחנו מתקשים לקבל את ההגדרה הזאת. מי שמתכוון שתעשייה תישאר לא מוחק אותה מהמפה ולא מתכוון שיהיה עירוב שימושים כל כך קיצוני של מגורים, תיירות ותעשייה, זה לא מתאים. אזור תעשייה משמע כן הוא, אזור תעשייה. בעניין הפרנסה, לעובדים כאן אין הרבה אלטרנטיבות, אלו עובדים מקצועיים מסורים שעובדים הרבה שנים במקום העבודה שמשתכרים בשכר מכובד ולא בשכר מינימום, ופרנסתם תיפגע בטווח הבינוני והארוך בעקבות מהלך כזה. ההתייחסות היא חד משמעית אנחנו כאן כדי להישאר. הבעלים קשר את גורלו לא רק למדינת ישראל אלא ספציפית לצפון ולנהריה. הושקעו מאות מיליוני של שקלים,  אנחנו לא רוצים שידחפו אותנו להודו ולסין, רוצים להישאר בנהריה".

עברו למהדורה הדיגיטלית של צפון- 1

כולם שילבו ידיים במאבק לשמירת אזור התעשייה. עובדי מפעל קימברלי חוגלה ואשר שמואלי (צילום: אדריאן הרבשטיין)
כולם שילבו ידיים במאבק לשמירת אזור התעשייה. עובדי מפעל קימברלי חוגלה ואשר שמואלי (צילום: אדריאן הרבשטיין)

גם הירוקים מתנגדים

תום פישר נציג הירוקים שחקר את התוכנית לעומק, מסביר את עיקרי ההתנגדות מבחינה תחבורתית. "התכנית מוסיפה זכויות בנייה אדירות לנהריה, ללא תכנון תחבורתי מספק, מתאים ומחייב. כך נמצא את עצמנו עם עוד אלפי תושבים בנהריה, ותשתיות תחבורתיות לא מפותחות. בנוסף, התכנית משנה את אופי שדרת הגעתון מקצה לקצה, ומחמירה את המחסור בשטחים פתוחים. אנו דרשנו ליישם בתוכנית 'הבראה' למצב השטחים הפתוחים בעיר".

חבר מועצת העיר ויו"ר הירוקים בנהריה, אייל וייזר: "תוכנית המתאר החדשה אשר נכתבה ברוח המדיניות של עיריית נהריה והעומד בראשה, למעשה תיתן  דחיפה נוספת בדרך להפיכת נהריה ל'עיר שינה' שכל מהותה הוא רצף בניינים".

סבג הסתייג

ל"צפון-1" נודע כי ראש עיריית נהריה ז'קי סבג הוציא הסתייגות לתוכנית שאישר בעצמו. על פי מקורבים הוא לא ידע שאזור התעשייה יבוטל. באפריל 2014 חודשים אחרי שהירוקים בסיעת העיר זועקים לדון בתוכנית, סבג שולח מכתב למוסדות התכנון ומביע את הסתייגותו על ביטול ייעוד אזור התעשייה ומציין במכתבו כי  תכנון כביש 4 אשר מטרתו לעקוף את שכונת אוסישקין ולהוות קו מהיר לבית החולים מתוכנן בצורה לקויה.

מעיריית נהריה נמסר: "עיריית נהריה לא הגישה התנגדות לתוכנית אלא העלתה הסתייגויותיה לגבי נושאים אחדים בתוכנית. יהיה זה מין הראוי שנבהיר שהעדכון של ייעודי הקרקע בשטחי אזור התעשייה נערך במסגרת דיון בוועדה המחוזית ולא הועבר לאישור ראש העיר או הוועדה המקומית. כדי שלא יהיו אי הבנות בנושא, ביקשה העירייה להבהיר באופן מפורש במהלך השימוע, שלא תהיה כל פגיעה בתעשייה ואכן עשתה כך".

ממשרד האוצר נמסר: "הליך שמיעת ההתנגדויות הוא הליך הקבוע בחוק. החוקר נדרש לשמוע את מכלול ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית ולהכריע בעניינן, תוך פירוט הרציונל להחלטותיו. עבודת החוקר מסתכמת בדוח המלצות בו מפורטות ההתנגדויות שהושמעו בפניו, החלטותיו המנומקות והצעותיו לתיקון התוכנית לפי עניין, ככל שישנן. דוח זה עומד בפני הוועדה המחוזית בעת הדיון לאישור התוכנית. יודגש כי ההחלטה הסופית לאישור התוכנית היא של הוועדה המחוזית, ברקע המלצות החוקר".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות