fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

קרוואנים בחוף הים: מפגע סביבתי או נופש לגיטימי?

בעלי קרוואנים שנפשו בחוף אכזיב הופתעו בשבוע שעבר לקבל אורחים: פקחים של מינהל מקרקעי ישראל ושוטרי יס"מ, שהורו להם לפנות את המקום. בעלי הקרוואנים טוענים שהמדינה מפקירה אותם, במינהל מגיבים שמדובר בתפיסת שטח ציבורי
דואגים לכל השירותים וגם שומרים על הניקיון. קראוונים באכזיב צילום: תאיר פז
דואגים לכל השירותים וגם שומרים על הניקיון. קראוונים באכזיב צילום: תאיר פז

דמיינו טיול ברחבי הארץ או בחו"ל עם בית צמוד, שמאפשר שינה בטבע, בלי להיעזר באוהל או בבית מלון. עבור בעלי או שוכרי קרוואנים ניידים ("טריילרים") בארץ מדובר במציאות. רובם נוהגים לנפוש לסירוגין לאורך חופי הארץ במהלך חודשי הקיץ, ולעיתים אף בחורף.

הפוקדים את רצועת החוף של אכזיב נתקלו אולי במספר קרוואנים אשר מגיעים באופן קבוע לאזור (סמוך לחוף בננה ביץ'), במהלך הקיץ. לרוב מקימים בעלי הקרוואנים גם ציליות ומקומות ישיבה מחוץ לקרוואן, בהם הם שוהים במהלך היום. הקרוואן כולל מיטה, מקלחת שירותים ומטבח, וכיוון שאין במקום חיבורי מים או חשמל, הם מביאים איתם גנרטור, כמות מים מספקת לתקופת השהייה ומכל אכסון פסולת עבור השירותים. "אנחנו דואגים לכל השירותים וכמובן, לשמור על הניקיון", מסביר משה אשכנזי, בן 72 מכרמיאל, שמגיע לכאן כל שנה.

אשתו חיה, בת 69. חבריהם ממשפחת סידי בעכו – רחמים, בן 63, ונעמי, בת 62 מספרים כי הם נופשים עם הקרוואן בכל הארץ, מים המלח עד הצפון. במאי השנה, הגיעו, כהרגלם, לחופי אכזיב. אך לא כמו בכל שנה, ביום חמישי שעבר הגיעו למקום בשעות הבוקר פקחי מינהל מקרקעי ישראל יחד עם שוטרי יס"מ ופקחים של עיריית נהריה, והורו לבעלי הקרוואנים לפנות את המקום בתוך שבעה ימים, בטענה כי הם תופסים חזקה לא חוקית על המקום.

דואגים לכל השירותים וגם שומרים על הניקיון. קראוונים באכזיב צילום: תאיר פז
דואגים לכל השירותים וגם שומרים על הניקיון. קראוונים באכזיב צילום: תאיר פז

כוחות גדולים
אשכנזי: "לא האמנו למראה עינינו. הזוי שבשביל לבוא ולתת התרעה בלבד, הביאו כל כך הרבה כוחות. סך הכל היו פה 30 איש. עצם ההגעה של פקחי המינהל עם שוטרים, כאילו אנחנו עבריינים עם רקע פלילי, לאנשים שתרמו למדינה, עם עבר צבאי זה צורם, מעליב ולא מובן".

בעקבות התרעת המינהל, עזבו הזוגות אשכנזי, סידיס ונופשים נוספים את אכזיב ביום שני ועבור לחוף דרומי יותר, סמוך לעכו. אשכנזי: "אנחנו אנשים מבוססים, בעלי בתים ועסקים, סבים לנכדים, חלקנו בפנסיה. אנחנו לא מחפשים להתעשר או להרוויח כסף מהצד בזמן השהות פה. בסך הכל אנחנו מעוניינים ליהנות מהשהייה, מהים, מהעובדה שיש פה גישה נוחה לקיאק ולגלשן למים".

חיה, אשתו: "אין לנו בעיה עם המהלך, אלא עם ה'איך', עם הדרך בה הוא נעשה". נאווה אטד, בעלת קרוואן ואשת הוראה לשעבר מחיפה מוסיפה: "אין לנו בעיהשיגבילו את השהות, אבל שיעשו את זה בטוב טעם". ישראל סקופ, מנהל חטיבת השמירה על הקרקע במינהל מקרקעי ישראל מעניק זווית נוספת לנושא: "שהייה בשטח לא מוכרז, שאינו מיועד לקמפינג ושהות ארוכת טווח מהווה תפיסת שטח ציבורי. לאחר מספר ימים הוא הופך למפגע סביבתי, בעקבות הפסולת שמייצרים בעלי הקרוואן. אין לנו בעיה עם אנשים שמגיעים למספר ימים או שבוע", הוא מבהיר, "אך אנשים ששוהים במקום יותר מ-30 יום יכולים לגרום הוצאות מאוד גבוהות למדינה, בניקיון ובשיקום השטח לאחר מכן. כל שנה אנחנו מנקים את החופים בעשרות אלפי שקלים".

סקופ מסביר כי מדובר בתופעה ארצית ומוכרת, שאינה מכוונת ספציפית כלפיבעלי הקרוואנים באכזיב, אלא בעלת היקף ציבורי רחב יותר, שמתגלמת כל שנה בחופי הארץ בהם מכמורת, זיקים, אשקלון, פלמ"חים והכנרת. בנוגע לטענת אנשי אכזיב, כי ההגעה עם כוח שיטור גדול צרמה להם, הסביר סקופ כי בעקבות ניסיון העבר, בו הותקפו פקחים, שוטרי היס"מ הגיעו למקום ליתר ביטחון ולא השתמשו בכוח כלפי הנופשים.

סקופ: "אין לי שום דבר נגדם, אני בטוח שהם אנשים טובים, אבל לצערי, בין האזרחים הטובים יש גם גברתנים, שהתנהגותם לא צפויה. תפקידי הוא להגן על זכות האזרחים לשטחים פתוחים. מילת המפתח פה היא מידתיות. שייתנו גם למטיילים אחרים ליהנות. לשהות ארוכת טווח יש חניונים של קק"ל וחניונים עירוניים מוסדרים".

 מקום מוסדר
אך האם באמת קיים מענה הולם עבור בעלי הקרוואנים בארץ? נופשי אכזיב טוענים שלא, וכי במידה לא מבוטלת, הם מרגישים מרומים על ידי המדינה, שעודדה אותם לקנות קרוואנים כשהוזילה את המס, אך לא דאגה להם למקומות חנייה הולמים. אשכנזי: "אין יחס שוויוני בין כמות הקרוואנים לבין המענה הממוסד והמסודר לכך בארץ. אין מספיק מקומות מורשים עבורנו. המדינה צריכה להתייחס לנושא שעודדה ולא להתנער ממנו. כמו כן, במהלך שהותנו בחופים אנחנו מעודדים תיירות פנים על ידי רכישת דלק, מוצרי מזון, מוצרים ועוד מבעלי עסקים באזור".

ממינהל מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "חוף הים משמש את כלל אזרחי המדינה ונועד להיות זמין לכל אחד ואחד. תפיסת השטח על ידי בעלי הקרוואנים לתקופה ממושכת מונעת את זכות הגישה מאזרחים אחרים ומהווה עבירה על החוק. תפקיד חטיבת השמירה לשמור הקרקע הציבורית כולל על חופי הים לטובת כלל הציבור". מעיריית נהריה נמסר: "פינוי הקרוואנים בוצע על ידי מינהל מקרקעי ישראל מתוקף זכותו כבעלים של הקרקע יחד עם רשות הטבע והגנים, כחלק מהיות המקום שמורת טבע. העירייה אינה צד להליך אולם היא תומכת בכל פעולה חוקית אשר מסדירה את החופים, שמירתם ותחזוקתם לטובת הציבור כולו". 

ממשרד התיירות נמסר: "מתוכנן לקום חניון קרוואנים באכזיב. החניון יכלול תשתיות דומות לאלו שהוקמו בחניון בחורשת טל, והן כוללות חיבור לחשמל, למים וכדומה. עלות הכניסה עדיין לא נקבעה והיא נמצאת בדיון. יש כיום כמה עשרות חניונים פרטיים ברחבי הארץ שקולטים קרוואנים. בהתאם להתפתחות התחום, קמו כבר כ-15 חברות שמשכירות קרוואנים לציבור. "משרד התיירות מתכנן הקמה של תשעה חניוני קרוואנים נוספים בשנים הקרובות ברחבי הארץ בהשקעה כוללת של 8 מיליון שקלים. החניונים יוקמו בגנים הלאומיים: אכזיב (כאמור), מקורות הירקון, חוף פלמחים, חוף בית ינאי, מצדה, ובשמורות הטבע: חניון בארות במכתש רמון וחי בר יוטבתה מצפון לאילת. המשרד מתכנן בימים אלה הקמת חניונים נוספים ברחבי הארץ, חלקם סמוך לים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות