fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

צניחה של 71 אחוז בהתחלות הבנייה בצפון

בנייה מואצת בעיר (צילום עצמי)
בנייה מואצת בעיר (צילום עצמי)
יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בצפון: שוק הנדל"ן בצפון הארץ נמצא בקיפאון עמוק, אפילו עמוק מאוד. האוצר החזיר את השוק 15 שנים לאחור. קבלנים לא רוכשים מגרשים, לא יוזמים והתוצאה היא ירידה דרסטית בהתחלות בנייה, דבר המביא לצמצום מלאי דירות ולעליות במחירים

צניחה של 71 אחוז נרשמה בממוצע בהתחלות הבנייה ביישובים המובילים במחוז הצפון, כך עולה מנתוני הלמ"ס אותם ניתח ארגון קבלני הצפון. הנתונים מתייחסים לשלוש השנים האחרונות, החל משנת 2015 ועד לרבעון השלישי של שנת 2018.

כשבחונים את התחלות הבנייה בכל יישוב מגלים תמונה לא פחות מדאיגה בהתחלות הבנייה בעיר בשלוש השנים האחרונות. בנהריה החלה בנייתן של 112 יחידות דיור בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 מדובר בירידה של 81 אחוז ביחס לשנת 2015 בה החלה בנייתן של 602 יח"ד, בעכו החלה בנייתן של 121 יחידות דיור בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 מדובר בירידה של 51% ביחס לשנת 2015 בה החלה בנייתן של 250 יח"ד.

בנייה מואצת בעיר (צילום עצמי)
בנייה מואצת בעיר (צילום עצמי)

במעלות תרשיחא החלה בנייתן של 11 יחידות דיור בשלושת הרבעונים הראשונים של 2018 מדובר בירידה של 92 אחוז ביחס לשנת 2015 בה החלה בנייתן של 154 יח"דבטבריה נרשמה ירידה של 62 אחוז  בכרמיאל ירידה של 54 אחוז, בנצרת 67 אחוז ובעפולה 81 אחוז.  קרית שמונה היא החריגה מבין הערים שנבדקו שם נרשמה עלייה בשיעור של 88 אחוז, כשבשנת 2018 החלו בבנייתן של 98 יחידות דיור לעומת יחידות דיור ב- 2015. לשם ההשוואה בשנת 2017 החלו להיבנות בעיר רק 6 יחידות דיור בלבד.

 יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בצפון, אלון רחמיאן: "שוק הנדל"ן בצפון הארץ נמצא בקיפאון עמוק, אפילו עמוק מאוד. לעומת מרכז הארץ, שוק הנדל"ן בצפון לא עובד כלל. האוצר החזיר את השוק 15 שנים לאחור. קבלנים לא רוכשים מגרשים, לא יוזמים והתוצאה היא ירידה דרסטית בהתחלות בנייה, דבר המביא לצמצום מלאי דירות ושיביא בסופו של דבר לעליות במחירים.

רחמיאן התייחס גם לתכנית מחר למשתכן וציין כי "רמ"י שיווקו מגרשים לפרויקט מחיר למשתכן ללא כל בקרה על הכמויות .ערימות של מגרשים משווקים במסגרת מחיר למשתכן במשך זמן רב ואין אף קבלן או יזם שניגש אליהם. זוכי מחיר למשתכן הופכים ויהפכו למשקיעים חדשים בשוק הנדל"ן. כשאין שיווק מגרשים לבנייה לשוק החופשי, מגרשים של פרטיים מאוד יקרים התוצאה היא קיפאון. משך זמן הבנייה מתארך עכב הקיפאון, הבירוקרטיה רק גדלה. נתוני התחלת הבנייה מאוד מדאיגים והבעיה היא תכנית מחיר למשתכן. במקום גידול בהיצע שתאפשר ירידת מחירים קיימת ירידה משמעותית בהתחלות הבנייה שתוצאתה תהייה פגיעה במשפרי הדיור ובזוגות הצעירים עם עליה במחירי הדירות. בעקבות ההכרזה על הבחירות נמשיך לראות קיפאון אשר לאחריו עלול להיות פרץ של דרישה לדירות שיביא גם לעליית מחירים. בעניין התשתיות, קיימות השקעות אדירות בתשתיות כבישים ומסילת רכבת בצפון הארץ אבל לא מספיק".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות