fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

עלייה של 8 אחוז במחירי הדירות בגליל המערבי

נהריה הירוקה, פרויקט וילאר
הדמיות: CRYSTAL GRAPHICS
ויטלי דובוב-דותן (צילום: באדיבות מדלן)
ויטלי דובוב-דותן (צילום: באדיבות מדלן)

בשנה האחרונה ניכר שמקבלי ההחלטות הציבו את הגליל המערבי על המפה. הופשרו קרקעות לבנייה ואזור נהריה, מעלות שלומי נמצא בתנופה גדולה של בנייה מסיבית שבקרוב תחל גם בעכו.

למרות היצע הקרקעות, המחירים עדיין לא עוצרים. תוכנית מחיר למשתכן מתעדת להיכנס לכרמיאל ויחד עם אחוזי המס הגבוהים שקיבלה בתוואי ההטבות החדש הופכת להיות אטרקטיבית ביותר. ספק אם מחיר למשתכן תטרוף את הקלפים בגליל המערבי.

אתר מדלן, המספק כלים ומידע לרוכשי דירות, ערך בדיקה מיוחדת עבור צפון -1 לניתוח מחירי דירות המגורים באזור הגליל המערבי. את ממצאי הבדיקה מתאר ויטלי דובוב-דותן, חוקר שכונות במחלקת המחקר של אתר מדלן: "מחירי הדירות המשיכו לעלות בשנה האחרונה בכשמונה אחוז, וכיום מחיר דירת 5 חדרים חדשה בעכו עומד על כ-1.12 מיליון ששקלים, בנהריה על כ-1.17 מיליון שקלים, ובכרמיאל המחיר מאמיר לכ-1.39 מיליון ששקלים. אם זאת הנחה משמעותית של 30 אחוז ממחיר השוק יכולה לקרוץ זוגות צעירים להעתיק את מגוריהם לקריות או לביא לשינוי משמעותי במפת המחירים בסביבה".

דובוב- דותן מסביר כי אם כיום זוג צעיר עם  תקציב של  מיליון שקלים יכולים לרכוש  דירה יד שנייה 4 חדרים בנהריה, עכו או כרמיאל, כעת יוכלו יוכל לרכוש במסגרת תוכנית "מחיר למשתכן" דירת 5 חדרים חדשה בקרית מוצקין או כרמיאל  ולהישאר עם "עודף" של מעל ל-100 אלף שקלים.

"במידה והממשלה אכן תצליח ליישם את היעד השאפתני עליו הצהירה, שוק הנדל"ן צפוי לעבור טלטלה של ממש, שתשפיע לא רק על מחוסרי הדיור שזכאים לרכוש דירות מוזלות אלא על כלל השחקנים בשוק. כך לדוגמא משפרי דיור, שמעוניינים לעבור לדירה גדולה יותר, עשויים להיתקל בקשיים למכור את דירתם הנוכחית מכיוון שמחוסרי הדיור יתמקדו כעת ברכישת דירות חדשות במסגרת "מחיר למשתכן".

עברו למגזין נדל"ן 'בית פלוס' של צפון -1

 

 

צעירים רוצים דירות גדולות

המדינה אומנם מנתבת את משאביה למחיר למשתכן, אבל בשוק הדיור המקומי בגליל המערבי דווקא לא מתרגשים. דירות במחיר למשתכן מאופיינות בבנייה מאד פשוטה, דירות לא מפוארות וקטנות ביחס לבנייה העכשווית על פי סקר שמאית שנערך זוגות צעירים מעדיפים דירות גדולות, לא פחות מארבעה חדרים.

גיל רון
גיל רון (צילום עצמי)

המתווך גיל רון, יועץ נדל"ן בכיר בתיווך פנורמה נכסים מסביר: "הסקר מצא שרוב הזוגות הצעירים אינם רוצים דירות קטנות כלל. לכן הטענה שדירות 3 חדרים נעלמו רק בשל אינטרס של היזמים או של ראשי הערים אינה תואמת את המציאות. ומה שמשתמע מכך שגם תוכנית הממשלה לפתור את בעיית מחירי הדיור על ידי הגדלת מלאי הדירות הקטנות מחמיצה את המטרה ואף חוטאת לה כי לא בלבד שלא נמצא פתרון יתרה מכך נוצר ביקוש גדול ביותר לדירות 4 חדרים מה שהביא לעליות מחירים גדולות של דירות אלו

הדעה המקובלת בקרב הרבה גורמים המקצועיים עד כה היתה כי היעלמות דירות 3 חדרים מהשוק הוא שילוב בין אינטרס היזמים ורצון העיריות למנוע כניסה של אוכלוסיות חלשות לשטחי הערים. ונכון אם נחפש דירות 3 חדרים בפרויקטים החדשים יעלה מעט מאוד ממצאים.

"אנו רואים מגמה כי מרבית הזוגות הצעירים אינם מעוניינים כלל ברכישת דירות קטנות מתחת ל־4 חדרים. בעוד שבעבר, דירות 2.5–3 חדרים היוו את מרבית הדירות בשוק הנדל"ן  אותן רכשו הזוגות הצעירים, המגמה התחלפה והשתנתה באופן ברור ומשמעותי וזוגות צעירים החלו לרכוש בעיקר דירות 4–5 חדרים. המסקנה המתבקשת שוב פונה לתוכניות הממשלה, כי הרצון ליצירת דיור בר השגה או במילים אחרות יצירת מלאי גדול של דירות קטנות לצעירים לא יפתרו את הבעיה.

"הנתונים הבולטים שעולים בסקרים בסוגיה זו היא כי למעלה מ- 70% מהזוגות הצעירים אמרו בבירור כי לא ירכשו דירה קטנה יותר מדירת 4 חדרים. חשוב להבין כי שיקולי הזוגות נובעים בעיקרם ממחשבה על העתיד. כי אם יתחילו את דרכם בדירת 3 חדרים ייאלצו לעזוב את הדירה בתוך תקופה קצרה ביותר עם הגדלת המשפחה. ובנוסף כי מדובר בשיקול כלכלי, מאחר שמעבר דירה הוא הליך מסורבל ויקר הם משתדלים להימנע ממנו ולהתחיל את החיים בדירה שתתאים לפחות לעשר ואפילו חמש עשרה  השנים הראשונות לפחות. מה שמותיר את

דירות השלושה חדרים לשלושה פלחי שוק פנויים ,זוגות מבוגרים ללא ילדים ומשקיעים שרובם בעלי אמצעים. מה שיגרום לכך שהזוגות הצעירים דלי האמצעים לא  יצליחו להתחרות בהם ". מסכם רון

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות