fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מהפכה בתנועה

שינויים בהסדרי התשלום, הוספת 11 קווי מטרונית, קו רכבת קלה מנצרת, רכבל כתחבורה ציבורית ממרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטה. מנכ"ל יפה נוף אבישי כהן על מה שצפוי לכם בתחום התחבורה הציבורית
מייעלים את המערכת. אבישי כהן [צילום: דורון גולן]
מייעלים את המערכת. אבישי כהן [צילום: דורון גולן]

ביום ראשון השבוע יצא לדרך הסדר חדש במערך התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה והצפון, שכולל, בין השאר, שיפורים ושינויים בהסדרי התשלום והתיקוף, ביטול מעברים במשך 90 דקות בכרטיסי נייר וביטול טעינת כרטיסיות.
התחבורה הציבורית בישראל בכלל ובמטרופולין חיפה בפרט הפכה לא פעם למושא לביקורת חריפה מצד התושבים, בעיקר בכל הנוגע לנושאים כגון צפיפות, תדירויות הקווים ומשך זמן הנסיעה. למרות זאת, מספר פרויקטים תחבורתיים ברחבי ישראל, ביניהם גם הפעלת המטרונית בחיפה ובקריות, הם חלק מתוכנית מקיפה לשיפור תשתיות התחבורה הציבורית ועידוד השימוש בה.
בעקבות המהלך הדרמטי של משרד התחבורה לשינוי הסדרי התשלום והתיקוף במטרופולין חיפה והצפון, אבישי כהן, מנכ"ל יפה נוף, חברת התשתיות, התחבורה והבנייה מהמובילות בארץ, ומי שעמדה מאחורי הקמת המטרונית, מנסה להסביר מה המשמעות של המהלך עבור ציבור הנוסעים ומה צפוי לנו עוד.
כהן: "הגודש התחבורתי במרכזי הערים כיום הופך את התחבורה הציבורית לדרך חיים במאה ה-21. המצב הוא כזה שגם אם היום בוחרים הנוסעים להשתמש בתחבורה הציבורית, עם מצב העניינים הנוכחי, בקרוב מאוד זו כבר לא תהיה בחירה אלא הכרח. מבחינה זו מטרופולין חיפה הוא בהחלט חלוץ מהפכת התחבורה הציבורית. במטרופולין חיפה קיים מגוון רחב של אמצעי תחבורה, ביניהם מטרונית, אוטובוסים, כרמלית, רכבת, מוניות שירות ועוד, המהווים מודל לחיקוי לערים נוספות. כך אמורה להיראות תחבורה ציבורית, אם לרדת לפרטים, במטרופולין חיפה נעשים צעדים קונקרטיים לשיפור התחבורה הציבורית.

מייעלים את המערכת. אבישי כהן [צילום: דורון גולן]
מייעלים את המערכת. אבישי כהן [צילום: דורון גולן]
מעבר לתחזיות
המטרונית החלה לפעול לפני כשנתיים ומתבקש היה לשאול את כהן, אילו תגובות התקבלו מתושבי המטרופולין. "האנשים הצביעו ברגליים", אומר כהן, "עם השקת המטרונית בוצעו כ~100 אלף נסיעות ביום חול, כ~30 אלף נוסעים מעבר לתחזית, דבר אשר הקשה קצת על תפקוד המערכת. במקביל הפעלת המטרונית לוותה בקשיי הסתגלות, הן מבחינת הציבור והן מבחינתנו, כחברה אחראית לפרויקט. כמו בכל דבר חדש קיימים צירי לידה לא קלים, וכך היו גם פה. המערכת החדשה דרשה הסתגלות מצד הציבור, הן מבחינת שינוי דפוס הנסיעה שלו והן מבחינת הטכנולוגיה המתקדמת של רכישת כרטיס על הרציף. כמו כן נדרשה גם התמודדות עם כמות בלתי צפויה של נוסעים עקב ההרצה בחינם. אחרי יותר משנתיים של הפעלה, אני יכול לומר בבטחה, שהמערכת התייצבה והיא מסיעה היום יותר מ~85 אלף נוסעים ביום ממוצע, הרבה מעבר לתחזיות שלנו. בינואר 2015 תגברנו את תדירות המטרוניות בשני קווים, לאחרונה הוספנו 10 כלי רכב נוספים לצי הקיים, ואנחנו מתכננים שיפורים נוספים בעתיד".
עם הפעלת המטרונית, בוטלו מספר קווי אוטובוס, מה שלכאורה מעיד על צמצום שירותי התחבורה הציבורית, אך לדברי כהן, מדובר בייעול. "זה נכון שהפעלת מערכת המטרונית לוותה בשינויים רבים בקווי האוטובוסים, אולם שינויים אלו נועדו להביא לייעול המערכת. קווים חופפים בוטלו, לקווים אחרים הותאם המסלול ותוגברה תדירותם. בסך הכל נערכו שינויים ב~55 קווי אוטובוסים באזור הזה. בניגוד למה שרוב הציבור חושב, בנוסף לפעילות המטרונית, פעילות קווי אגד התעצמה בלא מעט".

בקרוב: תעריף אחיד
דומה, כי עד שתושבי המטרופולין התרגלו לסידורי התנועה החדשים וקווי המטרופולין, כעת ייאלצו התושבים להתמודד עם שינוי הסדרי התשלום והתיקוף ולא ברור כמה זמן ייקח עד שנוסעי התחבורה הציבורית יתרגלו לכך.
"אני מציע לא להיבהל משינויים, מדובר בשינוי מבורך, מה גם שמרבית הדברים נותרים כשהיו. אל מטרופולין חיפה יצטרף כעת הסדר נסיעה חדש- 'ערך צבור', שעדיין משמר את כל הזכאויות של הנוסעים להנחות המגיעות להם וישמש למעשה תחליף לכרטיסייה וחלופה להטענת מספר הסדרי נסיעה בתעריפים שונים.
"היתרון של ההסדר החדש הזה טמון בעובדה שהוא יאפשר נסיעה ומעברים חופשיים למשך 90 דקות במטרונית ובאוטובוסים. לקראת כניסתו לתוקף של ההסדר החדש, אנו נצא במסע הסברה נרחב הכולל קמפיין רחב במדיות השונות, כך שציבור הנוסעים יצויד בכל המידע הדרוש. בנוסף, בשנת 2016, יקודם תעריף אחיד במטרופולין חיפה. הערים – חיפה, קרית ים, קרית מוצקין, קרית ביאליק, קרית אתא, נשר, טירת כרמל, עוספיה ודליית אל כרמל – יהפכו לאזור תעריף אחד. המשמעות היא שנסיעה בתוך האזור הזה תעלה 6.90 שקלים, כולל מעברים למשך 90 דקות. זוהי הטבה גדולה מאוד שצפויה להביא נוסעים רבים לתחבורה ציבורית".

הכתבה המלאה מחר בהד הקריות וכבר הערב במהדורה הדיגיטלית. לחצו כאן

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות