fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פרידמן ומלחמתו בעישון בקניונים

"אני לא יכול להביא את ילדיי כי מסריח ומסוכן". מול זכרון. יעוז פרידמן (צילום: הילה אייזינגר)
"אני לא יכול להביא את ילדיי כי מסריח ומסוכן". מול זכרון. יעוז פרידמן (צילום: הילה אייזינגר)

"נמאס ממצב העישון הכפוי במול זכרון", כתב השבוע יעוז פרידמן מזכרון יעקב בדף הפייסבוק שלו, "כל אדם שרוצה בכך יכול פשוט להדליק סיגריה בלי חשש למרות כל השילוט. אוכלוסיית המעשנים כוללת בעיקר מוכרים בחנויות שמתעצלים ללכת לשני האזורים המוקצים לעישון בקניון, ומחניקים את האנשים שעוברים ליד החנויות שלהם. מועצה יקרה והנהלת הקניון, לטיפולכם! אי אפשר לבוא עם ילדים לקניון מבלי שינשמו עשן סיגריות של אחרים בניגוד לחוק. ואם אתם כבר מטפלים בקניון, טפלו גם במרכז השמורה אשר מהווה כולו אזור עישון לחלק מבעלי העסקים שבו".

"אני לא יכול להביא את ילדיי כי מסריח ומסוכן". מול זכרון. יעוז פרידמן (צילום: הילה אייזינגר)
"אני לא יכול להביא את ילדיי כי מסריח ומסוכן". מול זכרון. יעוז פרידמן (צילום: הילה אייזינגר)

פרידמן, פעיל סביבה, מנהל זה שנים מלחמת חורמה בעישון כפוי במקומות ציבוריים, ומאז שהגיע לזכרון יעקב לפני חמש שנים, הוא מנהל מאבק בעישון הכפוי ביישוב.

"מול זכרון הוא לכאורה מרכז עם מבנה פתוח, אך החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים לא מבחין בין מקום פתוח ללא פתוח, וגרוע מכך – אנשים מעשנים בו גם באזור המקורה, שלפי החוק אסור להקצותו כמותר לעישון", הוא מתאר. "אני לא יכול להביא את ילדיי לשם, זה מסריח ומסוכן בריאותית. כך קורה גם בקניון פסגת זכרון ובמרכז מסחרי השמורה. יש נורמה שבעלי עסקים ולקוחותיהם מעשנים ליד החנויות. אני לא היחיד שזה מפריע לו, אנשים בזכרון יעקב מתלוננים על זה כבר שנים".

ואכן, פרידמן קיבל תגובות תמיכה לפוסט שפרסם ברשת, מצד אנשים שהזדהו עם הדברים שכתב.

קניון מול זכרון. צילום: פרטי
קניון מול זכרון (צילום: פרטי)

ואכן, פרידמן קיבל תגובות תמיכה לפוסט שפרסם ברשת, מצד אנשים שהזדהו עם הדברים שכתב.

החוק בישראל מאפשר באזור ציבורי כמו מרכז מסחרי להקצות אזור מיוחד שבו מותר לעשן, אם האזור עומד במגבלות מסוימות. בקניון מול זכרון מוגדרים שני אזורי עישון. "מעשנים יכולים לגשת לאזורים האלה ולעשן", אומר פרידמן, "למה הציבור צריך להשלים עם המצב שבו הם מעשנים בכל מקום? פניתי למוקד המועצה בנושא מספר פעמים. למיטב ידיעתי יש מדי פעם פעולות ספורדיות של קנסות, אבל לא באופן קבוע, ולכן זה לא מרתיע אנשים, ובאופן ספציפי לא מרתיע חלק מהסוחרים שנמצאים שם ומעשנים מדי יום. דיברתי עם בעלי עסקים וניסיתי לדבר גם עם הנהלת הקניון, וההנהלה שמה במקומות רבים שילוט שאוסר לעשן, ומזכירה את זה בכריזה באופן קבוע. זה לא עוזר, אני רואה אנשים מעשנים גם ממש מתחת לשלטים האוסרים עישון. אין ברירה, החוק מטיל חובה על הנהלת הקניון, כמחזיק במקום ציבורי, לעשות מאמץ סביר להפסיק את העישון במקום. צריך לערב בזה מאבטחים וסדרנים. בינתיים אי אפשר להגיע לקניונים עם הילדים בלי להיחשף לעישון שכ-70 אחוז ממנו הוא על ידי עובדים. במרכז המסחרי השמורה בזכרון יעקב אין אפילו שילוט האוסר על עישון. המועצה צריכה לפעול ולהגיע לנורמות חדשות".

כשפרידמן מדבר על נורמות חדשות, הוא מתכוון למאבק שניהל מול המועצה ובעלי עסקים בקדנציה הקודמת, בנוגע למניעת עישון כפוי בפאבים ובבתי קפה בזכרון יעקב. "אחרי התכתבות עם המועצה דרך פניות הציבור, רישוי ופיקוח, ופנייה למבקר המדינה, הוגברה האכיפה נגד עישון במקומות האסורים בפאבים ובבתי קפה ביישוב, והמצב השתפר. אם המועצה תחליט, המצב יכול להשתפר כך גם במרכזי הקניות".

ממועצת זכרון יעקב נמסר: "המועצה פועלת לאכיפת איסור עישון ותגביר את פעולתה בנושא זה כמו בנושאים אחרים, בהתאם לתוכנית עבודה סדורה ובהתאם לנסיבות משתנות".

מהנהלת מול זכרון נמסר: "אנו מודים לכם על העלאת הנושא לסדר היום הציבורי משום שאנו רואים בו חשיבות רבה וחשוב לנו שמבקרי המתחם ייהנו מאוויר נקי. זו הסיבה שאנו עושים כל שניתן על מנת למנוע עישון במקומות שאינם מוקצים לכך, החל משילוט, כריזה, הסרת מאפרות ועד פניות לגורמי החוק. לצערנו, אין לנו יכולת אכיפה, שמוקנית על פי חוק למועצה ולמשרד לאיכות הסביבה בלבד, אך נמשיך לפנות לכל הגורמים הרלוונטיים שאמורים לפקח ולאכוף את החוק".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות