fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

התוכנית לפיתוח הצפון: האם ההבטחות לא ימומשו?

כחלון בבית הספר למדים ואומנויות של רשת עמל (צילום: דוברות כולנו)
כחלון בבית הספר למדים ואומנויות של רשת עמל (צילום: דוברות כולנו)

 

 

בזמן שראש עיריית מעלות תרשיחא ויו"ר המנהלת לפיתוח הגליל שלמה בוחבוט יחד עם ראשי מועצות אחרים הצטלמו ופירגנו לשר האוצר משה כחלון בטקס הנחת אבן פינה לשלב ג' בכפר ורדים בוועדת הכלכלה של הכנסת  התחרש דיון אחר, לגמרי. נקרא לו אפילו הזוי.

יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן  כינס את הועדה למערב אחר תוכנתי  פיתוח הצפון שהושקה לפני מספר חודשים במעלות תרשיחא וחשפה תוכנית של 15 מיליארד שקלים לפיתוח.

בהמהל הדיון הודה מנכ"ל האוצר  שי באב"ד כי  "בהחלטה לא היו 15 מיליארד שקלים חדשים, אבל כן היו 15 מיליארד שקלים יותר משנים קודמות". היו"ר כבל דרש דיווח על יישום התוכנית כל שלושה חודשים והודיע שיכנס את הוועדה אחת לחצי שנה וציין כי לפי מסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה תמונה שונה באשר לכסף התוספתי, ואמר כי יש הבדל בין 3 מיליארד שקלים לבין 15 מיליארד שקלים עליהם הצהירה הממשלה.

ח"כ חיים ילין ציין כי הכסף התוספתי בתוכנית עומד על כ-3 מיליארד שקל ל-10 שנים ואמר כי נשאלת השאלה מי ירכז את יישומה. לדבריו, "בדרום הסתכלו במשך שנים בקנאה על הצפון, ובזכות החמאס שמו לב לקיומם, כי בישראל או שיש אסון ואז הממשלה מתגייסת או שאין כלום". ח"כ חמד עמאר הוסיף כי ממסמך מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה שמתוך התקציב החדש של 3 מיליארד שקל, שלא כולל תשתיות תחבורה, רק 36% הוא תקציב תוספתי לשנים 2017-2018, ואמר כי כדי לסגור פערים צריך להביא כסף נוסף. הוא ציין כי רוב התקציב להשקעה בתשתיות, של כ-12 מיליארד שקל, כבר היה בתוכנית החומש של החברה הלאומית לדרכים. ח"כ איל בן ראובן, אמר כי אנחנו נמצאים בשלב הקשה של המעבר ממילים וועדות למימוש התוכנית בפועל. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הוסיף כי הוא לא רואה את התקציב לצמצום הפערים בחברה הערבית והביע חשש שהטיפול בכך יתמסמס. ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי התוכנית מתעלמת מהבעיות במפרץ חיפה ונותנת רק כמה גרושים לחיזור ההשכלה הגבוהה, שהיא המנוף לצמצום פערים.

אייל בן ראובן
אייל בן ראובן צילום אלכס הובר

כבל דרש ממנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, להתייחס לתוכנית, לכסף התוספתי שהביאה ומה קרה מאז הושקה לפני כחמישה חודשים. המנכ"ל באב"ד התנצל על האיחור לישיבה ואמר כי ההחלטה לא ייצרה כספים חדשים שלא היו בהחלטות קודמות, עם זאת בהשוואה לתקציב 2016 היו בה 3 מיליארד שקלים שלא היו בהחלטות קודמות, ועוד 12 מיליארד שקלים של השקעות בתשתיות תחבורה שעברו בהחלטות קודמות. "לא היו בהחלטה 15 מיליארד שקל חדשים שנולדו מעצם ההחלטה, אבל כן היו 15 מיליארד שקלים יותר לצפון לעומת שנים קודמות", אמר. עם זאת הוא הודה כי גם ללא התוכנית 12 מיליארד שקלים לתחבורה כן היו מגיעים ממילא לצפון. באב"ד הוסיף כי לצורך יישום ההחלטה הוחלט להקים מנהלת במשרד לפיתוח הנגב והגליל, בראשות איתן דנגוט, וועדת היגוי של מנכ"לי משרדי הממשלה בראשותו שתעקוב אחר מה שיושם ומה שלא. סגנית הממונה על התקציבים באוצר, שירה גרינברג, טענה כי תוכנית הצפון אכן מכילה 15 מיליארד שקלים חדשים לחלוטין, שהם כסף תוספתי ולכן גם החלטת הממשלה ציינה זאת. נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נטע משה, אמרה כי מתוך התוכנית יש כ-3 מיליארד שקלים לפרויקטים נקודתיים, כאשר 36% מתוכם, כמיליארד שקל, הוא כסף תוספתי. היא הוסיפה כי לא כל הדברים תוקצבו.

ראש המועצה האזורית מטה אשר, יורם ישראלי, אמר כי בשטח יש הרבה דיבורים. ח"כ יצחק וקנין תושב יערה,  כי כדי למשוך אוכלוסייה צעירה לצפון צריך להשקיע בפיתוח תשתיות.

כבל:  "אני לא מתכוון להתווכח אם מדובר בכסף תוספתי או לא, אלא לבדוק מה קורה בשטח", אמר. הוא דרש להעביר לוועדה דיווח על יישום התוכנית כל שלושה חודשים ובעוד חצי שנה יקיים ישיבת מעקב נוספת.

ח"כ האלוף (במיל') איל בן ראובן, תושב היישוב יודפת שבמשגב, אמר כי מבחן הביצוע הוא שינוי כיוון תנועת הצעירים מדרומה לת"א (וברלין), צפונה, לעבר יישובי הגליל. ח"כ בן ראובן: "אנחנו בשלבים ראשוניים של הפיכת מילים לתכנית ומשם למימוש. כרגע התכנית מבוזרת בין משרדים רבים וועדות שמתמחות בעיקר במילים, ופחות במעשים. רק ריכוז מאמץ בידי ראש המינהלת, איתן דנגוט, יכול להביא ליישום התכנית בדרך יעילה ואפקטיבית. ריכוז הסמכויות ומתן יכולת ליצור סדרי עדיפויות נכונים, הם המפתח להצלחה".

ראש העירייה המארח שלמה בוחבוט צילום: אדריאן הרבשטיין)
שלמה בוחבוט צילום: אדריאן הרבשטיין)

בוחבוט: הידברות לפני מאבק

בוחבוט הוסיף: "חלק מהתוכנית מתממשת, כך למשל משרד החינוך כבר מיישם את תוכניתו הדרמטית ומקצה תקציבים לתוכניות העצמה חינוכית ביישובי הצפון ולעידוד ילדים ובני נוער לפעילות בלתי פורמאלית, משרד הפנים הקצה את תקציבי הפיתוח במסגרת ההחלטה לחיזוק הצפון וכן גם בתחום הכלכלה כבר שונה חוק עידוד השקעות הון שתיקן עיוות דרמטי, בו דין ההטבות לתעשייה בקריית שמונה היה כמו יקנעם. זאת ועוד, משרד הכלכלה יפעיל את חלקו בתכנית תוך מספר ימים ואנו בצוות עבודה עם המשרד לגיבוש המתווה לסיוע שנקבע לתעשייה בתחום המחקר והפיתוח.

לצד זאת, ישנם עיכובים בתחומים נוספים ולכן האשכולות מנהלים דיאלוג עם הממשלה. ישנו עיכוב בהעברת כספי קק״ל לתחומי התיירות , אך בטוחים שיו"ר קק"ל, דני עטר, יישם זאת בהקדם. אחת הבעיות הקשות היא בתחום הבריאות וקיבלנו החלטה לצאת למאבק בנושא.

השבוע שוחחתי עם שר האוצר והוא הנחה את מנכ"ל משרדו לכנס את צוות המעקב כדי להאיץ בדברים שעדיין בגיבוש וטרם מיושמים. אנו יודעים להיאבק מצוין, אך לפני כל מאבק יש למצות את דיאלוג".

השתתפה בהכנת הכתבה: רותם כבסה

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות