fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הפגנת מחאה ביום שישי בעקבות חוקי הדיג בשמורת ראש הנקרה

לוקוסים במשקל 5 ק"ג. הדיג בשמורת ראש הנקרה צילום: פרטי

דייגים מקומיים בגליל יוזמים ביום שישי הקרוב (30.11) הפגנת מחאה נגד חוקי הדיג בשמורת ראש הנקרה. בשבת האחרונה התמקמו כ-500 דייגים בכל רצועת השמורה לדיג בלתי חוקי. הקנס על דיג בשמורה עומד על 730 שקלים. פקחים של רשות הטבע והגנים עודכנו במחאה וצפו במתרחש. בצפון חיים מעל 20 אלף דייגים שבכל סוף שבוע מחפשים רצועת חוף חוקית לדיג. הדייגים טוענים כי המדינה מסלקת אותם מהחופים.

תזכורת: בחודש מרס 2017 הוכרזה שמורת ימית חדשה בראש הנקרה. רשות הטבע והגנים הצליחה לאשר במנהל התכנון והבנייה את שמורת הטבע הגדולה בישראל בין ראש הנקרה לאכזיב, במטרה לשמור על שטח ימי המאגד בתוכו מגוון נדיר של צמחייה וקשת רחבה של בתי גידול. השמורה תגן על המרחב הימי באמצעות הגבלות על שיט ודייג וכמו כן, מונעת הקמת תשתיות לאומיות בעתיד על המרחב: גז, התפלה, מעגנות ועוד. על פי החוקים החדשים: מאנדרטת המעפילים בחוף אכזיב- צפונה נאסר הדיג כלל ובין האנדרטה דרומה, לכיוון בית 'אלי אביבי' ניתן לדוג מהחוף בלבד רק עם חכת עץ וללא אמצעי עזר, כשהמרחק בין הדיג לפיתיון לא יעלה על 20 מטר. חודש לאחר מכן  יצאו דייגי הגליל המערבי להפגנת מחאה וחסמו את הכניסה לשמורה.

 

  השבוע נכתב בקבוצת הדייגים: "לוקחים לנו את הים מתחת לאף. הגיע הזמן לצאת מהמסך ולבטל את השמורות הימיות, מחזירים את הים ששייך לנו ורק לנו. ביום שישי הקרוב, נתאסף בשעה 10:00  בדיוק בראש הנקרה ליד האנדרטה. המחאה: כולם פותחים מקלות וחוטים, ללא קרסים, (חשוב בשביל שלא לקבל דו"ח) ראש הנקרה שייך לדייגים".

יוזם המחאה הוא דייג ותיק מסכנין, בראיון לאתר בלינקר אמר: "קיים איסור מוחלט לדוג בשמורת ראש הנקרה. אנחנו מתכוונים לעשות הפגנה חוקית כדי שיתנו לנו את האישורים להמשיך את הדיג למטרת הנאה. שמענו על החלטה להרחיב את השמורה עד לחוף אכזיב בשטחה של נהריה והחלטנו לא לשתוק יותר כי הדיג  הוא למטרת הנאה בלבד. בארץ יש מעל 40 אלף דייגים וזרקו אותנו מהים. לא ניתן לדוג בשבי ציון אחרי שבע בערב, בעכו אין מקום מתאים לדיג, בקרית ים יש מזח קטן שלא יכול להכיל הרבה דייגים. בקישון נאסר הדייג ובכל חיפה למעט מספר אזורים, קיים איסור דיג בגלל הבסיסים הצבאיים. בחוף הכרמל ואחרי המרכז למחקר תת הימי רצועת החוף הוכרה כשמורת טבע, ומתכוונים להרחיב את השמורה עד עתלית כ-50 מטר מהחוף. אין לנו איפה לדוג וזה מה שאנחנו יודעים לעשות בחיים. אנו זועקים למען הזכויות שלנו".

 דייג נוסף הסביר: "מאז ומתמיד הדייג הספורטיבי היה מותר בראש הנקרה, זה המקום עם הדגה הכי גדולה בארץ, כלומר הדיג הספורטיבי לא הפריע אף פעם ועל זה ההתרעמות".

דייגים רבים פנו לחבר הכנסת אחמד טיבי שהעלה הצעה לסדר והסביר את הטענה של הדייגים היהודים והערבים. "בדיג לשם תחביב אין כל פגיעה כפי שמציינים ברשות הטבע והגנים. הדייגים מבקשים להחזיר את המצב לקדמותו באמצעות חכות ורולרים, ולהרחיב את שטח הדיג בשמורה", הסביר ח"כ טיבי במליאת הכנסת.

רפי כהן דייג ותיק החבר בתנועת י.ע.ד התנועה, לשמירת זכויות הדייגים הספורטיביים ופורום הדיג הספורטיבי בישראל יש בטן מלאה על התנהלות רשות הטבע והגנים. כהן מסביר שאזור הדיג של שמורת ראש הנקרה נמצא בדיונים ותכתובות ארוכות למימוש זכויות דייגי הפנאי שאינן הפקר.
כהן: "ההתרשמות שלנו היא שרשות הטבע והגנים אינה פועלת לשמירת הטבע אלא מספסרת בטבע על ידי השתלטות על שטחי טבע וכאילו אינו שייך לציבור. כל חוף ים הופך לגן לאומי ועובר לבעלותם המוחלטת. הם שכחו שהם עובדי ציבור מכוח החוק והם מחויבים לשמור למען הציבור בנגישות לציבור על הטבע אך הם מנכסים לעצמם עוד ועוד שטחי טבע. מלבד הפקת הכנסות, נתקלנו בהתנהגות בריונית של הפקחים.
למרות שרשות הטבע היא תאגיד ציבורי הם מקבלים מיליונים בהגדלת תקציב על כל שמורה נוספת. הם עסוקים בהתעשרות כלכלית והתעצמות. עוד שמורות עבור רט"ג, משמע זה עוד כסף כמו: זיכיונות, חניונים, בתי קפה ופיצוציות. הם ממנפים כל גן לאומי ושמורה גם על ידי קנסות הנכנסות לקופת הרט"ג ולא לקופת המדינה.
אנחנו תומכים במחאה ביום שישי וקוראים לדיג המוני. השמורה בראש הנקרה מוזנחת , המקום מטונף ואפילו שירותים אין, כי מהשמורה הזאת לא מרוויחים כסף, אז היה קל לייצר ספין שהדייגים לכלכלו את השטח, אז גם בלי הדייגים המקום לא נקי.
לצד סילוק הדייגים, הם מתכננים מינוף כלכלי. הם מרשים שיט מנועים בספינות טורדנו בשטח השמורה המהווה אסון לצבי הים. לא תיתכן אכיפה בררנית איפה שנוח ומשתלם".

עוד מוסיף כהן כי השמורה משגשגת, משופעת בדגים לאורך השנים וזאת למרות הדיג הספורטיבי. אם הם רוצים איזון בשמורות ימיות, צלילה, שיט ודיג יתקיימו, אך לא יכריזו מלחמה רק על הדייגים".

מרשות הטבע והגנים נמסר: "רשות הטבע והגנים אינה מתנגדת לדייג ספורטיבי כל עוד מבוצע בהתאם לחוק ובמקומות המותרים לכך. שמורת ראש הנקרה והאיסור על הדייג בשטחה  נועדו חד משמעית לשמור על הטבע הימי למען כולם ובתוך כך לשקם את מצב הדגה מפני משבר בלתי הפיך שבו תהיה ירידה חדה באוכלוסיות הדגים , צבי הים וערכי טבע  אחרים. זאת באזור השמורה ובכלל שכן תפקידן של השמורות הוא לשמור על החי והצומח בתחומן ולהזין את הסביבה הימית גם באזורים הסמוכים לשמורות.  עניין האיסור על הדייג כבר נדון לעומק וגם הבג"צ בעקבות עתירה שהוגשה על ידי הדייגים קיבל את עמדת הרשות והשאיר על כנו את איסור הדייג למען שמירת הטבע. יש לציין כי הרשות מאמינה ודוגלת בהסברה רחבה ושיח שוטף עם הדייגים, אך כגוף ממלכתי הפועל במסגרת החוק ואחראי על שמורות הטבע ושמירת הטבע היא פועלת ותמשיך לפעול על מנת לאכוף את איסור הדייג והפגיעה בטבע. על כן כל עבירה על איסור הדייג  תטופל בהתאם לחוק".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות