fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הסוף למונופול על הכשרות?

יותר ויותר עסקים בעיר נוטשים את ההשגחה של הרבנות הראשית ועוברים להשגחת בד"ץ. המוביל של מגמה זו הוא מאיר רפאל~ביטון שאמר ל"צפון~1": "הבד"ץ בנהריה מאוד מתפתח וזה פופולארי בכל רחבי הארץ. בעלי עסקים מקבלים את אותו השירות ואפילו מחמיר יותר בשליש מחיר. רב העיר ישעיהו מייטליס בתגובה: "אלו גופים קיקיוניים שעובדים על אנשים
מאיר רפאל ביטון (צילום: דורון גולן)

טרנד הכשרות בהשגחת בד"ץ הופך ליותר פופולארי בבתי עסקים בנהריה. עסקים  מסוימים מסירים את הכשרות של הרבנות המקומית בעיר ומעדיפים לשכור את שירותיהם של משגיחי כשרות פרטים. נהריה מאכלסת ציבור דתי גדול מאוד והכשרות של בד"ץ בית יוסף או בד"צ חוג הרבנים ועוד, נחשבת בחוגים מסוימים למחמירה יותר. רב העיר ישעיהו מייטליס יוצא נגד התופעה הזאת וטוען להטעיית הציבור.

הכל החל לפני שבעה חודשים. היועץ המשפטי לממשלה הוציא הנחייה שאומרת כי ניתן לתת השגחה אחרת שאינה דרך הרבנות הראשית בתנאי שהמילה כשר לא תופיע על גבי העסק. התנאי הזה נועד למנוע חוק איסור הונאה בכשרות  כדי שאדם לא יטעה לחשוב שבית אוכל הוא כשר בעמדת הרבנות. עד הנחייה זו  היו מחויבים בעלי עסקים לעבוד עם הרבנות המקומית ויכלו לבחור בנוסף, גם בתעודת כשרות בד"ץ.  כיום, לרבנות הראשית ושלוחותיה ברבנות המקומית יש מונופול על המילה כשר.

לאחרונה, עשרות מסעדות ומאפיות בנהריה החליטו לבחור בכשרות הבד"ץ על פני הכשרות של הרבנות המקומית. מי שמוביל את נושא השגחת הבד"ץ ועדת חוג הרבנים, הוא מאיר רפאל~ביטון, בן 25 מנהריה הבעלים של מכללה בשם "מכללת מאיר" המעניקה קורסים למגזר החרדי בכשרות ושחיטה.

מוביל את נושא השגחת הבד"ץ. מאיר רפאל-ביטון (צילום: דורון גולן)
מוביל את נושא השגחת הבד"ץ. מאיר רפאל-ביטון (צילום: דורון גולן)

ביטון מתגורר בנהריה עם משפחתו מגיל 15. הוא גדל בבית דתי, בגיל 16 מאס בדת וחזר בשאלה למשך חמש שנים. את הדת ראה אז כמו סוג של כפייה. "פתאום, כשהייתי מחוץ לדת, הבנתי את אהבה הגדולה שלי אליה. היום אני דתי יותר מאי פעם. למדתי את התחום של הכשרות, סיימתי מבחנים, עברתי קורס רכזים בבני ברק ואז הקמתי את מכללת מאיר בנהריה".

אותו השירות, פחות כסף

"עד לפני שנה היינו עובדים עם הרבנות בנהריה והיה קשר טוב. פתאום שמענו שהציבו אולטימטום לבעלי עסקים שזה או הרבנות הראשית או בד"ץ. הבד"ץ בנהריה מאוד מתפתח וזה פופולארי בכל רחבי הארץ. בעלי עסקים מקבלים את אותו השירות ואפילו מחמיר יותר, בשליש מחיר, בין 600 ל~800 שקלים בחודש.  מי אמר שכשרות צריכה להיות יקרה? אנחנו הקופיקס של הכשרות בכל הארץ.  אנחנו מכירים את כל הטריקים הקיימים של המועצות דתיות להוריד תעודות כשרות ואת הפחד שהם משרים בציבור. המחירים שלנו קבועים ולא משתנים, אנו באים לקראת בעל העסק ואנחנו עושים השגחה מחמירה יותר. הציבור חושב  שמוצרים של בד"ץ זה יקר כמו בשר גלאט והחלטנו לשבור את השוק בעניין זה. אזור נהריה סובל מאוד מעניין הכשרות. יש הרבה רבנים שנותנים לבעלי עסקים קנסות ואנחנו נותנים מענה אלטרנטיבי חדש".

 

בנהריה יש דרישה לבד"ץ

בשבוע שעבר אבישי מנדלוביץ'~שקד, מנהל מאפיית אריאל בנהריה, פרסם בעיתונות המקומית כי המאפייה עברה להשגחת הבד"ץ. אבישי החליט להוריד את הכשרות של הרבנות המקומית נהריה ולהפסיק את העסקת המשגיח מטעמם. בעקבות הודעה זו, פרסמה המועצה הדתית הודעה כי הוסרה הכשרות ממאפיית אריאל. מנדלוביץ'~שקד מספר כי הם פרסמו את ההודעה הזו  בכל בתי הכנסת ובקבוצות וחוגים של דתיים ועוררו בהלה גדולה בקרב הציבור.

מנדלוביץ'~שקד: "אני החזרתי את הכשרות כי היה לי ויכוח עם המשגיח על אופן הטיפול בין תפריט חלבי לפרווה. אני הכי מקפיד בעולם, במאפייה שלי יש שני חדרים נפרדים להכנת המנות וזה לא הספיק לו. אז החלטתי להחזיר את הכשרות.  המועצה הדתית פרסמה הודעה שהכשרות הוסרה מבית העסק וזרעה הרבה בהלה. הוצאתי מודעת פרסום כדי להבהיר את הנושא. כיום אין מודעות בציבור לחוק החדש והם מאבדים את הכוח. למחרת קבלתי מיד קנס של 1000 שקלים כי הם טענו שהמילה כשר מופיעה בבית העסק וזה לא נכון, ולכן ביקשתי להישפט.   לרבנות מקומית צריך לשלם גם אגרה וגם תשלום למשגיח שלפעמים מגיע פעם בחודש ולפעמים בא כל יום. אני איש מאוד מאמין, ומרגיש שמאסתי. כיום יש מונופול על המילה כשר וזה נמצא בערכאות משפטיות. בנהריה יש דרישה מלקוחות לבד"ץ. הם מחפשים את זה על המוצרים".

 

רב העיר: "עובדים על אנשים"

רב העיר ישעיהו מייטליס יוצא נחרצות כנגד תופעת הבד"ץ כפי שהיא כיום: "מה שתקף בחוק הוא חוק ההונאה והכשרות. רק הרבנות היא זאת שנותנת את חותמת הכשרות. מי שרוצה להוסיף על כך בד"ץ, שיבושם לו. יש כל כך הרבה גופי בד"ץ בעדה החרדית אבל אין מאחורי זה כלום. אלו גופים קיקיונים שעובדים על אנשים. התקשרתי פעם לגוף מסוים שנותן כשרות למסעדת בשרים בנהריה, והוא אמר שאין לו שום עסק כזה בעיר. כל עסק יכול להדפיס נייר.

במקום שאין כשרות מקומית בסיסית, אין פיקוח. בנהריה יש לנו גם מחלקת כשרות מהדרין, מלבד הכשרות הבסיסית, ומי שירשום שהעסק שלו כשר, ללא כשרות, ייקנס, כי יש פיקוח על הונאה בכשרות. המציאות אומרת שאדם שומר נפשו ירחק. אין ספק שלכשרות יש הוצאות כלכליות וגם כדי לקבל הכשר בד"ץ צריך ניסיון רב שנים. בנהריה יש הרבה אנשים שהם בעלי תשובה ולא מבינים את ההשלכות, והולכים בעיניים עצומות אחרי העדר. למעשה הם מזלזלים בכשרות של עצמם ואני לא בטוח שזה כשר בכלל".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות