fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המהפכה החשמלית החלה לנוע

השבוע השיקה אגד 25 אוטובוסים חשמליים. במפרץ חיפה הוקם מסוף טעינה. זמן טעינת המצברים ממצב ריק למלא הוא כחמש שעות
אוטובוסים חשמליים של אגד. צילום: דורון גולן
אוטובוסים חשמליים של אגד. צילום: דורון גולן

אגד השיקה בתחילת השבוע שעבר, במעמד שר התחבורה ישראל כץ והשר להגנת הסביב זאב אלקין, 25 אוטובוסים חשמליים חדשים המתוכננים לפעול בקריות ובחיפה. האוטובוסים נרכשו במסגרת פרויקט להפחתת זיהום האוויר שמקורו בתחבורה בחיפה וסביבותיה. במסגרת הפרויקט צפויות גם משאיות האשפה של עיריית חיפה לעבור להנעה בגז טבעי, לאחר השלמת ההליכים להזרמת הגז. הפרויקט VUT במימון משותף עם קק"ל והמשרד להגנת הסביבה. עלות האוטובוסים עומדת עד כה על יותר מ-20 מיליון שקלים, כ-90 אחוז מהכספים ניתנו על-ידי קק"ל במסגרת הפרויקט "קק"ל לנשום". קק"ל השקיעה בפרויקט 370 מיליון שקלים.

בעוד כשבוע יתחילו לפעול האוטובוסים בקווים שונים באזור הקריות. ניר לנדאו, מנהל הרכש באגד, אמר כי אם יתברר כי הפרויקט מוצלח, יירכשו בתוך כשנה וחצי עוד 26 אוטובוסים, ובסך הכל יהיו 51 אוטובוסים חשמליים במטרופולין חיפה שיהוו כ-10.5 אחוז מצי האוטובוסים הכולל.

אוטובוסים חשמליים של אגד. צילום: דורון גולן
אוטובוסים חשמליים של אגד. צילום: דורון גולן

לטובת הפרויקט הוקם במפרץ חיפה מסוף, ובו עמדות טעינה חשמלית לאוטובוסים, המסוגלים לפעול לאחר טעינה מלאה של כארבע שעות לפני צורך בטעינה מחודשת. בתנאי מעבדה הגיעו האוטובוסים לטווחים של 400 קילומטרים, אולם טווח זה נתון לשינויים בגלל תנאים כמו עליות, הפעלת מזגנים, עמידה בפקקים וכדומה. משיחות עם אנשי אגד עולה, כי טווח הנסיעה הריאלי יעמוד על כ-150 קילומטרים בין טעינה לטעינה.

השר אלקין אמר בטקס השקת האוטובוסים כי מדובר בתחילת מהפיכה להפחתת זיהום אוויר מהתחבורה בחיפה, בה יושקעו קרוב ל-400 מיליון שקלים.

לאחר הטקס התקיימה נסיעה באוטובוס החשמלי, בהשתתפות נציגי אגד, השר כץ, ראש העירייה יונה יהב אנשי תקשורת. אז התברר כי המזגנים של האוטובוס אינם מסוגלים לקרר בצורה יעילה את החלל שלו. אנשי אגד אמרו כי הבעיה ידועה ומטופלת והמזגנים יותאמו לתנאי החום בישראל. האוטובוס החשמלי של אגד מיוצר על ידי חברת BYD הסינית. אורכו 12 מטרים ומשקלו 13 טון. הוא מונע על ידי שני מנועים חשמליים בהספק 150 קילוואט (כ-200 כ"ס) וזמן טעינת המצברים ממצב ריק למלא עומד לפי הערכות על ארבע-חמש שעות. מהירותו המרבית של אוטובוס חשמלי – כ-80 קמ"ש.

השקת אוטובוסים חשמליים של אגד. בתמונה: שר התחבורה ישראל כץ. צילום: דורון גולן
השקת אוטובוסים חשמליים של אגד. בתמונה: שר התחבורה ישראל כץ (צילום: דורון גולן)

לטובת הפרויקט הוקם במפרץ חיפה מסוף ובו עמדות טעינה חשמלית לאוטובוסים, המסוגלים לפעול לאחר טעינה מלאה של כארבע שעות  לפני צורך בטעינה מחודשת. בתנאי מעבדה הגיעו האוטובוסים לטווחים של 400 קילומטרים אולם טווח זה נתון לשינויים בגלל תנאים כמו עליות, הפעלת מזגנים, עמידה בפקקים וכדומה. משיחות עם אנשי אגד עולה כי טווח הנסיעה הריאלי יעמוד על כמאה וחמישים קילומטרים בין טעינה לטעינה. האוטובוסים נרכשו בסיוע המשרד להגנת הסביבה והקרן הקיימת לישראל. עלות האוטובוסים עומדת עד כה על יותר מ-20 מיליון שקלים, כ-90 אחוז מהכספים ניתנו על-ידי קק"ל במסגרת פרויקט "קק"ל לנשום".

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר בטקס השקת האוטובוסים כי מדובר בתחילת מהפיכה להפחתת זיהום אוויר מהתחבורה בחיפה, בה יושקעו קרוב ל-400 מיליון שקלים. לדבריו, מתוך 2,200 אזרחים שמתים מדי שנה בשל זיהום האוויר, כמחצית נפטרים בשל זיהום שנגרם מפליטות מזהמים מכלי רכב. סגן השר לאיכות הסביבה, ירון מזוז, מסר: "אני שמח שהתוכנית מביאה בשורה ופתרון לזיהום הנגרם באמצעות התחבורה הציבורית, בשאיפה שמודל זה יונחל בכל הארץ ובשאיפה שהתחבורה הציבורית המונגשת לאזרחי המדינה תהיה איכותית, ירוקה ונקייה״.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, אמר בטכס כי העירייה מיישמת שלב נוסף בתוכנית הלאומית לאוויר נקי והוסיף "היום כבר כולם מבינים שחיפה לא תסכים להיות פח הזבל של המזהמים באזור". לדברי שר התחבורה ישראל כץ: "25 אוטובוסים הם הסנונית שמבשרת את האביב. אנחנו רוצים תחבורה ציבורית ירוקה. כאן בחיפה, בגליל המערבי ובכל הארץ".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות