fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דוח מפרץ חיפה: הפחתה בשיעור של 11 אחוז בזיהום אוויר מתעשייה

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום את הדוח הרבעוני הראשון של  פעולות התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה. ארגוני הסביבה: "עדיין מדובר באזור הכי מזוהם בארץ"
הפגנת זיהום אוויר בקרית חיים (צילום: דורון גולן)
הפגנת זיהום אוויר בקרית חיים (צילום: דורון גולן)

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר הציגו היום (ג') את הדוח הרבעוני המסכם את תוצאות התכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה והקריות ברבעון האחרון של 2015. במסגרת התכנית, שפורסמה לפני 4 חודשים, מושקעים כ- 330 מיליון שקלים בחמש השנים הקרובות בשיפור איכות האוויר במפרץ חיפה, בהגברת הפיקוח והאכיפה, בצמצום הסיכונים לאוכלוסייה, בניטור מזהמים, בביצוע מחקרים בריאותיים ובהנגשת המידע לציבור.

בתעשייה הופחתו בשנת 2015 11% מפליטות המזהמים האורגנים הנדיפים, ביחס ל-2014 ובסה"כ נמדדה ירידה של 65% בזיהום האוויר  במפרץ חיפה מ-2009 עד 2015. המשרד להגנת הסביבה הציב  ל77% מהמפעלים הגדולים דרישות מחמירות להפחתת מזהמים, כמחציתם בשנת 2015. ב- 4 מפעלים הושקעו עשרות מיליוני שקלים בשנת 2015 בטכנולוגיות לצמצום זיהום האוויר ומדידות של 58 מתוך 75 מכשירי ניטור בארובות, מפורסמות לציבור באופן רציף באינטרנט.

שילבו כוחות. יהב וגבאי צילום: עיריית חיפה
שילבו כוחות. יהב וגבאי צילום: עיריית חיפה

ברבעון האחרון הורחבו הפיקוח והאכיפה על המפעלים: המשרד להגנת הסביבה ביצע בדיקות פתע ב-27 ארובות, 17 סיורי פיקוח, מתוכם כשליש סיורי פתע, בדיקות פתע לדליפות לא מוקדיות ב-7 מפעלים. כנגד 11 מפעלים ננקטו הליכי אכיפה בשנה האחרונה.

בתחבורה יצא לדרך השלב הראשון בהפעלת "אזור אוויר נקי" (אזור מופחת פליטות מתחבורה) בחיפה: החל מהיום (5.1) תוגבל כניסת משאיות כבדות בשעות השיא לעיר התחתית בחיפה. במקביל,  המשאיות יוכלו לנסוע דרך נמל חיפה או מנהרות הכרמל לאחר שתעריפי נסיעת משאיות קלות במנהרות הכרמל ירדו ב-40% . מסלול הנסיעה דרך המנהרות מפחית ב- 98% את חשיפת האוכלוסיה לזיהום מכלי רכב לעומת המסלול בעיר התחתית בחיפה. בנוסף, בתחום התחבורה 2 ציי תחבורה ציבורית קיבלו הוראות לצמצום זיהום אוויר ולשימוש באמצעי הנעה חלופיים נקיים, 177 כלי רכב מזהמים הורדו מהכביש במהלך מבצעי אכיפת זיהום אוויר ו ב- 90% מתחנות הדלק במפרץ הושלמה התקנת מערכות ייעודיות להפחתת פליטת אדי דלק.

הפגנת זיהום אוויר בקרית חיים (צילום: דורון גולן)

המשרד להגנת הסביבה  הגביר את פעילות הניטור והמדידה והוסיף 2 תחנות ניידות לניטור איכות אוויר במפרץ חיפה, בנוסף ל-25 התחנות הקיימות, והכפיל את  מספרן של נקודות הדיגום הסביבתי. בנושא צמצום סיכוני חומרים מסוכנים פורסם השלב האחרון להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום שיביא לסגירת המיכל בחיפה. במקביל נרשמה התקדמות משמעותית בניקוי קרקעות הקישון כש-80,000 מ"ק קרקעות מזוהמות הוצאו מקרקעית הקישון ונוקו מזיהום.

הפעולות המוצגות בדוח בוצעו בשיתוף משרדי התחבורה, האוצר והבריאות ואיגוד ערים להגנת הסביבה במפרץ חיפה הכולל את: עיריית חיפה, קרית אתא, קרית ים, קרית מוצקין, קרית ביאליק, נשר, קרית טבעון, מועצה אזורית זבולון, מועצה אזורית רכסים. הדוח לרבעון הבא יפורסם בתחילת אפריל 2016.

ארגוני הסביבה: ציפינו ליותר

אזרחים למען הסביבה, בתגובה לד"וח הרבעוני של המשרד להגנת הסביבה, על יישום התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר והסיכונים הסביבתיים במפרץ חיפה: "הגיע העת שהמשרד להגנת הסביבה יקצה את כל המשאבים והכלים החוקיים שעומדים לרשותו, על מנת להגביר אכיפה ולהפחית את רמות הזיהום הכבדות במפרץ.

עדיין – מדובר באזור המזוהם ביותר בארץ, בעיקר בשל הפעילות התעשייתית שבו ולכן הצעדים חייבים להיות הרבה יותר דרסטיים כדי שיהיו אפקטיביים.

לגבי דיגום וניטור: הדו"ח מתהדר בתוספת של 40% מכשירי ניטור בארובות מפעלים, אולם בפועל הנתונים הללו אינם מתפרסמים, כלומר – עד היום התפרסמו נתוני ניטור רציף מ-58 ארובות, ואין שום שינוי.

בתוכנית הלאומית הובטח להכפיל את נקודות הדיגום הסביבתי ולהגדיל את מספר המזהמים הנדגמים, אולם אין התייחסות בדו"ח למספר המזהמים הנדגמים.

לגבי הפחתת סיכוני חומרים מסוכנים:
בתכנית המקורית הובטח ביצוע סקר סיכונים מצרפי – כעת אין לכך איזכור, וכן דובר על פינוי חוות מכלי תש"ן, וגם לכך אין אזכור כלל.

בנוסף קבעה התכנית הלאומית "להטיל על שר הבריאות לגבש תכנית להקמת מערך איסוף, עיבוד וניתוח נתוני תחלואה והקשר שלהם לזיהומים סביבתיים, אשר תכלול את פירוט תוצרי המערך ואת המשאבים הנדרשים להקמתו ולתפעולו, ולהגישה לאישור הממשלה עד ליום 31.10.2015. משרד האוצר ומשרד הבריאות יגבשו את המענה התקציבי לתכנית‎"
בפרסום מהיום נרשם רק שהתחילו באיסוף נתונים מעודכנים לגבי תוצאי לידה ואסטמה. בשנת 2016 יקום המערך במלואו.

כלומר אין התיחסות למערך שהוצהר עליו בתכנית. דומה שהמשרדים מעדיפים לצאת בהצהרות, אבל לעקוב ולבצע אותם – הרבה פחות. בעיקר בשל הפעילות התעשייתית שבו ולכן הצעדים חייבים להיות הרבה יותר דרסטיים כדי שיהיו אפקטיביים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות