fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בחייהם ובמותם

הרבנית מרגלית יוסף, עליזה בגין ואלינור רוזוולט כמשל
(צילום אילוסטרציה: פוטוליה)
(צילום אילוסטרציה: פוטוליה)

מאת: סיגלית הופרט-שגב

כשנפטרה הרבנית מרגלית יוסף אמר עליה בעלה: "רעיתי המנוחה הרבנית הדגולה, אשת חיל עטרת בעלה, אשר ברוב מסירותה והשגחתה עליי הגעתי עד הלום".

כשמנחם בגין נבחר לראשות הממשלה ב~1977, הוא הזמין לבמה את אשתו עליזה, ובפרפרזה על דברי הפסוק מספר ירמיהו אמר לה: "זכרתי לך חסד נעורייך, אהבת כלולותיך, לכתך אחרי במדבר בארץ זרועת מוקשים", כשהוא מתייחס לתקופה הקשה שעבר, כשלחם בצבא פולין ובמתחרת נגד הבריטים.

פרנקלין רוזוולט נחשב לאחד משלושה נשיאי ארצות הברית הטובים ביותר, יחד עם ג'ורג' וושינגטון ואברהם לינקולן, אבל האם היה הופך להיות נשיא ארצות הברית ללא אלינור העומדת לצידו? הוא היה הנשיא שכיהן את הזמן הארוך ביותר מבין נשיאי ארצות הברית _ ארבע קדנציות _ כל זאת, כשהוא משותק בפלג גופו התחתון ויושב בכיסא גלגלים.

(צילום אילוסטרציה: פוטוליה)
(צילום אילוסטרציה: פוטוליה)

האם מאחורי כל גבר מצליח עומדת אשה?

תחשבו על שלוש הנשים האלה. הן מאוד שונות, אבל יש להן מאפיינים דומים. שלושתן היו מאוד ביישניות. מרגלית גידלה 11 ילדים, אלינור שישה ועליזה רק שלושה ילדים, אבל יכול להיות שזה משום שכל חייה סבלה ממחלת ריאות מאוד קשה. יש החושבים, ששלושתן הקריבו את עצמן על מנת שהבעל יוכל להגשים את עצמו. לא לחינם מרגלית מתוארת כ"דמות מופת של עזר כנגדו". עליזה בגין למדה ארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים אך כמעט שלא יצאה מהבית, ואלינור זכתה לתהילת עולם כפוליטיקאית, דיפלומטית ואקטיביסטית בעיקר לאחת מות בעלה. זה לא היה קורה, אם הייתה הולכת לעולמה, כשתי הנשים האחרות, לפני בעלה.

אני מניחה, שאם היינו שואלים את שלושתן, הן היו בטוחות שהן הגשימו את ייעודן בחיים, שהן שלמות עם חייהן ומודעות לכך שבזכותן התחוללו דברים גדולים. אני מכירה בזה ומכבדת את זה, אך אני גם תוהה מה היה קורה עם אותן נשים, לו היו חיות בתקופתנו, לו ניתן להן החופש לעמוד בזכות עצמן, לחלום ולהגשים את שלהן.

בסופו של דבר, כגברים או כנשים אנחנו יכולים לזקוף את הצלחתנו או כישלוננו לבן הזוג שלנו. אם זכינו ויש לנו כזאת מרגלית או עליזה או אלינור, אין ספק שנוכל להגשים את כל החלומות.

עובדיה יוסף נקבר ליד מרגלית שלו בבית העלמין סנהדריה בירושלים. מנחם בגין נקבר ליד עליזה בהר הזיתים ואלינור ליד פרנקלין בהייד פארק בניו יורק. בחייהם ובמותם.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות