fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אפילו לכלבי נחייה אסור להיכנס לבית של העיוורים

בית מרשל בנהריה אמור לספק שירותים חברתיים לעיוורים. עדויות מתארות על התנהלות לקויה, חוסר רגישות, הפסקת פעילויות ועוד. מהעירייה נמסר: "ראש העירייה קיבל את התלונות ומתכוון לטפל בכך באופן אישי"
היה יכול להיות פורח ומשגשג. בית מרשל בנהריה (צילום: פרטי)

את מה שקורה בבית מרשל בנהריה רק העיוורים שמגיעים למקום יודעים לתאר.   בית מרשל מספק שירותים חברתיים לעיוורים מכל אזור הגליל המערבי. המקום מנוהל תחת שירותי הרווחה של עיריית נהריה והעובדות הן עובדות עירייה. במערכת העיתון התקבלו תלונות על התנהלות לקויה וחסרת רגישות של הדרג הניהולי כלפי העיוורים במקום. בכל יום מגיעים 20-30 אנשים, למקום שיכול היה, כך על פי באי המקום, להיות מקום פורח ומשגשג. אבל אלו נמנעים מלהגיע עקב ניהול קשה מאוד שאינו מתאים לאוכלוסייה של אנשים עם מגבלת ראייה אשר זקוקים למלוא הקשב ותשומת הלב.

לפני כחודש עודכן גם ראש עיריית נהריה ז'קי סבג כאשר קיבל תלונה אנונימית שנשלחה אליו ובו מספרים באי המקום על הנעשה בתוך מרשל. נוסף למכתב נודע גם כי חוג טבע שהיה מועבר על ידי מתנדב הופסק על ידי ההנהלה ללא כל הסבר. החוג היה פופולארי ואהוב. אותו מתנדב (ששמו שמור במערכת), ניסה ליצור קשר עם מנהלת מרשל אך לא הועיל, החוג שהתנהל פעם בשבועיים הופסק, בעיקר לאחר שנדרש תקציב לקניית חומרים של 100 שקלים בחודש.

ל"צפון-1" נודע כי אחרי שהמכתב התקבל בלשכת ראש העירייה, הוא הגיע גם לידי המנהלות אשר בחנו מי מקרב העיוורים הוא זה ששלח את המכתב האנונימי. אחת הנשים עיוורות שמגיעה למקום מסבירה: "יש כאן התנהלות כושלת. הרכזת החברתית לא אוהבת כלבים, אז כלבי נחייה של עיוורים לא נכנסים למקום, ובעקבות זאת לא מגיעים עיוורים שנעזרים בכלבים אלו. אם אני מבקשת ממנה עזרה ללכת שירותים, אז זה לא קורה. בטיול שהיינו בו היא אמרה לי 'עזבי אותי כואב לי הגב' מה? היא סוחבת אותי על הגב'?. אני החלטתי לא לשתוק יותר.  המועדון פתוח כל יום עד 15:00 בצהריים ויש יום אחד עד 18:00 והוא ריק ברוב שעות היום. יש פעילות רק בין השעות 09:00-12:00. ההנהלה סוגרת את הדלת בפני העיוורים, בטענה של 'אין לי זמן'. אנחנו מבקשים כל הזמן תקציב לחוגים, משלמים דמי חבר של 25 שקלים ורק אחרי שיצא המכתב משהו התחיל להשתנות והוסיפו עוד תכנים אבל זה לא אמור להיות כך. החברים יושבים ואוכלים כל היום עוגיות, ולא לזה באנו. קיימת אווירה של כוחנות וזה גורם להרבה אנשים שלא הגיע למועדון.

"יש הרבה מתח, לעיתים גם צעקות וצרחות בקרב הצוות. העיוורים אולי לא רואים אבל הם מרגישים הכל. אני מרגישה זלזול וחוסר אחריות לגבי התנהלות המועדון  ואנחנו רוצים למנוע ולהפסיק את זה. אוי לנו אם המקום ימשיך להתנהל כך בשנים הבאות. כל החברים שותקים כי הם פוחדים לדבר שלא יתנקמו בהם".

עוד מספרת אותה אשה כי בצוות יש מדריכה שלא מבצעת את תפקידה ולא מלווה לטיולים ולהצגות. "כשיצאנו להצגה נאלצנו לכתת רגלינו ולהזמין מוניות משום שלא הרשו למלווה ללוות אותנו להיכל התרבות. במקרה אחר אני שמתי לב איך עיוור רצה עזרה להגיע לתחנת אוטובוס ולא קיבל סיוע. מועדון העיוורים הוקם בשבילנו, וכיום זו חממה לבטלה עם צוות שלא מתאים לעבוד איתנו. אנחנו רוצים מקום נעים, רגוע, נטול אינטרסים אישיים, מקום שיכבד אותנו וגם את העובדים, שלא יפחדו  לדבר. בחופשים יש חוגים שמתבטלים סתם כך. למשך חודש אוגוסט אף אחד לא הודיע שאין יותר חוגים. המועדון הזה הוא חלק מרכזי בחיינו".

העיוורים מבקשים פיקוח על הנעשה בעיקר על ידי הצוות שכפי שצוין, לא מצטיין ביחסי אנוש. "היום מונעים מאיתנו להקים גם ועד. לא רוצים שום ביקורת והמצב עגום. אנחנו מקווים שעיריית נהריה תשקול היטב מי יעמוד בראש המועדון הזה בעתיד".

היה יכול להיות פורח ומשגשג. בית מרשל בנהריה (צילום: פרטי)
היה יכול להיות פורח ומשגשג. בית מרשל בנהריה (צילום: פרטי)

לדברים הלא פשוטים האלה מצטרף אותו מתנדב, אגרונום במקצועו שהפיק חוג  בשם "נגיעות הטבע": "לחוג שלי הייתה הצלחה גדולה והגיעו אליו כמעט 19 משתתפים. עד ספטמבר שרדתי והכנתי תוכנית עבודה שנתית בהוצאה של 50 שקלים לשיעור על קניית מוצרים להמחשה. בכל פעם קיבלתי תירוצים אחרים למה אי אפשר. פניתי לגורמים אחרים שיתקצבו את הפעילות וכך היה רק למשך חודשיים, אז הכל הסתבך. אמרו לי 'תקרא להם מספר', אבל הם עיוורים איך אקרא ספר בלי המחשה? יצאנו גם לטיול מיוחד שיזמתי ומכל משתתף ביקשו 220 שקלים לטיול. זה המון כסף בשביל טיול מסובסד בו העירייה ממנת את ההסעה ואפילו את הפעילות הצלחנו לסבסד ל-1000 שקלים.

"בכל זאת נרשמו 20 אנשים ששילמו 220 שקלים מרוב הצורך שלהם לצאת ולטייל.  כשהתחלתי לחקור את ההתנהלות אמרו לי עיוורים 'למרשל לא מגיעים' ובאמת לא הבנתי למה. לא ברורה לי ההתנהלות של להפסיק פעילות ולהגיד לי פתאום 'אל תבוא יותר' והמנהלת מתחמקת ולא עונה לטלפונים. ערב לפני יום כיפור התקשרו ואמרו לי לא לבוא לפעילות, כי לא יהיו אנשים, ואז אני מקבל טלפון שמחכים לי לשיעור 12 אנשים בחוג. משהו כאן לא בסדר. מישהו צריך להתייחס".

מעיריית נהריה נמסר: "ראש העירייה קיבל את התלונות ומתכוון לטפל בכך באופן אישי לאחר בדיקה יסודית של הנושא עם כל בעלי התפקידים".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות