fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אני קורא לתושבי נהריה בזעקה: אל תתנו לירה אחת לאף אחד"

בגיל 71, עם שנים של ניסיון, פרס ניהול תקין ואין ספור תעודות על הקיר, יו"ר המועצה הדתית בנהריה, מרדכי וקנין, לא תיאר לעצמו שפרשת שחיתות תתרחש ממש מתחת לאף שלו, בבית העלמין בעיר * למרות נורות אזהרה רבות ותלונות של עובדים, וקנין מתעקש כי בדק ולא גילה דבר * אבל ברגע שהבין שיש בעיות, הוא זה שהגיש את התלונה במשטרה. לצערו הרב, מי שנעצר היה העובד הבכיר שלו
מהמועצה הדתית למועצת העיר. וקנין, צילום: דורון גולן
מהמועצה הדתית למועצת העיר. וקנין, צילום: דורון גולן

 

 

לא כל אדם היה מסכים להתראיין כאשר הוא – או לכל הפחות המוסד בראשו הוא עומד – נמצאים במרכזה של סערה ציבורית. שבוע לאחר הגשת כתב אישום נגד מנהל בית העלמין בנהריה, אסי דהן (ששוחרר ביום שני האחרון למעצר בית, ר.כ), בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, בסכום המוערך ב~620 אלף שקלים, מתפנה יו"ר המועצה הדתית מרדכי וקנין לריאיון.

אגב, גם בשעת הריאיון מגיעים למשרדי המועצה הדתית בני משפחה של קורבן בעוקץ השיטתי מאזור הקריות, שקבר את רעייתו תמורת סכום כסף גדול ואף קנה חלקת קבר עבורו, ומשפחתו מממשת את זכותו. בלב כבד מאשר וקנין את קבורתו. "אין מה לעשות", הוא אומר.

בנהריה מתקשים להתאושש מהפרשה החמורה בה נחשף כי פעלה, לכאורה, שיטת עוקץ של מכירת חלקות קבורה בבית העלמין החדש של נהריה בצומת כברי. במשטרה יש יותר מ-70 תיקים בהם מעורבים שאול וטטיאנה מור- הבעלים של חברת שירותי אמבולנס פרטי ושירותי קבורה, אשר על פי החשד קשרו קשר יחד עם דהן בזיוף תעודות פטירה תמורת שוחד של עשרות אלפי שקלים מכל משפחה.

כמובן שגם במועצה הדתית בנהריה הרוחות לא שקטות בימים אחרי הגשת כתב האישום. ניתן להגיד שהאנשים שם אפילו המומים מהפרשה שהתפוצצה בבת אחת.

ניסיון עשיר

וקנין  מכהן במשך 25 שנה כיו"ר המועצה הדתית, ורק לפני חודש הוא קיבל משר הדתות פרס ניהול תקין. למרות הפרשה האחרונה, המועצה הדתית בנהריה, לדבריו, נחשבת לאחת המפוארות בארץ ונחשבת מועצה איתנה.

וקנין שימש עד לאחרונה כיו"ר המועצה הדתית בשלומי, בהתנדבות, ויתר על השכר כתרומה ליישוב בו גדל והתחנך. בעבר היה גם מנהל הדת של חצרות יסיף, אתר הקליטה לקהילה האתיופית. למרות כל התעודות שעל קיר משרדו, שמעידות על ניסיון רב שנים, הוא עדיין מתקשה להאמין שעובד שעבד תחתיו ונחשב לאיש אמונו, הצליח לעשות כל כך הרבה "קומבינות" לכאורה.

וקנין שופך קצת אור על הפרשה, לפחות על הפרוצידורה, שלא כולם מכירים. "אם מגיע אדם עם תעודת פטירה וכתוב עליה שהוא נפטר בנהריה, זה מה שעלינו לקבל וכך פעלנו, קברנו אותו בנהריה. לאחרונה חיברו אותנו למערכת ממוחשבת שנמצאת בהרצה ואנחנו עושים הצלבות, בין תעודת הפטירה לכתובת הניתנת כדי למנוע זיופים. לא העליתי בדעתי שדבר כזה קורה בבית העלמין בנהריה, ויותר מכך לא חשבתי בכלל שיש אנשים שירצו לקבור את יקיריהם רחוק מהם, בבית עלמין אחר, מרוחק. עכשיו אני מבין יותר".

וקנין התפנה לענות על כל השאלות, בעיקר לנוכח ביקורת של עובדים וחוגים דתיים מסוימים, שטענו כי אולי העלים עין מהתנהלות לא תקינה במהלך השנים, וכי תלונות שהגיעו על סף דלתו במועצה הדתית בנהריה לא טופלו.

מעדויות שהגיעו לצפון -1  התגלו בעיות בטהרה נשים, בזיזת קופות צדקה, התנהגות לא נאותה לעובדי בית העלמין, קבירת איברים בשבילי בית העלמין הישן, טיפים שניתנו שלא כדין ועוד.

"העבודה בבית העלמין בארץ, היא מהקשות ביותר. אני כל הזמן נלחם להביא עובדים", מסברי וקנין, "רחיצת מתים, הלבשה, חפירת קברים. זו עבודה שאין מאיפה להתקדם בה. מעט מאוד אנשים מחזיקים מעמד ויש תחלופה מאוד גדולה, אחרי 3-4 חודשים בורחים. לפני מספר שנים פתחנו את בית העלמין חדש בנהריה, אין ספק שבגלל הריחוק יש פחות נגישות ואין קשר עין. החלטנו במקום לטרטר אנשים בשעתם הקשה, שיילכו למועצה, לבית החולים ובית העלמין, בזמן הבאת הנפטר לבית העלמין הם מביאים את פתק הקבורה שניתן להם ישר למנהל בית העלמין".

מה שחיזק מאוד את כוחו.

"מנהל בית העלמין תפקידו היה לבדוק שהתושב מנהריה, לוודא שחלקת הקבר פנויה ולבסוף להביא את כל התעודות ואנחנו מדווחים לביטוח לאומי. לא הייתה לנו כל מחשבה שקורה כאן משהו מעבר. שאדם תושב הקריות ירצה להיקבר בנהריה? למה? כמובן שיש יוצא מן הכלל. יש תושבים ותיקים שעברו להתגורר מספר שנים מחוץ לעיר, ואיפשרנו להם להיקבר בנהריה. יש מקרים של תושבי עכו שעברו לנהריה ורוצים לקבור את הוריהם בנהריה, גם את זה אפשרנו בעבר. כל מקרה היה לגופו. יש גם קשישים בבתי אבות בעיר, ובהם תושבים שהם לא מנהריה, גם אותם אנחנו מחויבים לקבור".

וקנין, בן 71, איש עבודה כל חייו. בעבר עבד גם כמנהל בתעשיית המתכת חניתה בשלומי. אל המועצה הדתית הגיע כשנבחר ראש העירייה ז'ק סבג. וקנין נחשב לאיש אמונו של סבג, נמנה על מפלגת הבית היהודי.

במשך תקופה קצרה של שנתיים וחצי, בהן עלה ראש עיריית נהריה לשעבר רון פרומר, וקנין עזב את תפקידו. הוא חזר לאחר הקאמבק של סבג בשנת 2005.

מועצה דתית נבחרת שלושה חודשים אחרי הבחירות המוניציפליות לראשות העירייה. לפני מספר שנים נפטרה רעייתו של וקנין, וילדיו גרים מחוץ לעיר. הוא  מספר כי חשב בעבר לפרוש לפנסיה, אבל מסביר שהעבודה נר לרגליו ומניעה אותו לקום בבוקר. במקביל הוא גם מתנדב בכל יום חמישי בבתי אבות ומקריא את פרשת השבוע.

"כשאשתי נפטרה, ביקשתי אישור לקבור אותה בשלומי, כי רציתי שתבוא למנוחות ליד קבר הורי, על אף שהייתה תושבת נהריה וקיבלתי אישור כזה. אבל בתפיסה שלי לא עלה בדעתי שיש  אנשים שירצו להרחיק את הנפטר מהם", מסביר וקנין.

מרדכי וקנין, יו"ר מועצה דתית נהריה. צילום: דורון גולן
מרדכי וקנין, יו"ר מועצה דתית נהריה. צילום: דורון גולן

התחיל מפגישה מקרית

לפני שנה וחצי פגש וקנין תושב נהריה ברחוב, ששואל אותו מדוע קברו את דודו בבית העלמין בנהריה על אף שהוא תושב קרית ים? וקנין מופתע, והסביר שאולי קרתה טעות והבטיח לבחון את המקרה.

"ניגשתי לתעודת הפטירה של אותו האיש, היה כתוב שהוא תושב נהריה עם כתובת. הלכתי לעירייה לבדוק וגיליתי שאין איש כזה בעיר. האיש שפגשתי ברחוב שאל אותי בתקיפות למה אנחנו לוקחים כל כך הרבה כסף על קבורה, ומדוע לקחנו ממנו תשלום מופרז? נדהמתי. הייתי בטוח שהוא טועה. חשבתי שמשרד הבריאות, שמנפיק את אישורי הקבורה, עשה טעות. למחרת הוצאתי מכתב לאסי דהן, ואמרתי בפירוש שאין לקבל אמבולנסים מבחוץ עם נפטרים. ציינתי גם שאם אסי לא עובד יש אחריות לעובדים אחרים. יום אחרי הוצאת המכתב, אני מקבל טלפון מעובד, שיש אמבולנס עם נפטר ובתעודה כתוב תושב נהריה, אך יש לו הרגשה אחרת. בדקתי שוב בעירייה וגם התושב הזה לא היה רשום בעיר. החזרתי את הנפטר בחזרה. אסי התערב ואמר לי 'הגופה כבר פה, וגם בני המשפחה ונקבע מועד הלוויה'. זה לא עניין אותי. חידדתי את הנהלים שצריך לצאת רישיון אורגינל של תעודת הפטירה ממוחשב".

וזה לא הדליק לך נורה אדומה?

"פתאום גיליתי עוד מקרה, אבל לא תיארתי לעצמי שזה קרה בהמוניות כזאת.  חשדתי שנותנים תעודות פטירה בלי לבדוק את הכתובת של הנפטרים והתקשרתי לאחראית במשרד הבריאות שחתומה על אישורי הפטירה. שאלתי אותה 'למה את כותבת נהריה כשהאנשים מהקריות?'. היא ביקשה את המסמכים שהיו מקוריים עם החתימה שלה, לא צילום או העתק. היא שאלה אותי 'מה, מזייפים בשמי'? משרד הבריאות החל בביקורת פנימית על כל התיקים שלנו, עשינו הצלבות ועלינו  על עשרות מקרים שיטתיים, משם לא הייתה ברירה, וניגשתי לתחנת נהריה להגיש תלונה במשטרה".

לקח לך הרבה זמן להבין שמדובר בעובד שלך שאחראי על כל הבלאגן.

"המחשבה שלי הייתה שסידרו את כולנו. למה לי לחשוד בעובד שלי, וגם למה שירצה לקבור עוד אנשים מבחוץ? גם ככה זו עבודה קשה ללא חג או מועד. לא דמיינתי שיש מישהו אצלי שיש לו יד או רגל בנושא".

וקנין הגיש את התלונה, שהועברה למחלקת ההונאה של מחוז חוף במשטרת ישראל. יותר משנה לא שמע על התקדמות בפרשה. הוא ממשיך: "האמת, שכבר חשבתי שסגרו את התיק, לא בדקתי מעבר לזה והמשטרה לא פנתה אליי. לפני שבועיים, אחד העובדים מתקשר אליי בשעת בוקר מוקדמת ואמר לי שעצרו את אסי. לאחר מכן הגיע טלפון החוקרים להשלים פעולות חקירה. נחקרתי עם עוד עובדים במועצה. הסברנו את סדר העבודה שלנו ובזה הסתיים חלקי. שמחתי כשהבנתי שמאז התלונה הצלחתי לעצור את זה ולא יהיו יותר נקברים שאינם תושבי נהריה. אבל לגבי אסי, כן, נתתי בו אמון מלא. הוא עובד פה כבר 16 שנה".

אבל על פי הידוע לנו, יש עובדים שהתריעו בפניך על התנהלות לא תקינה הרבה מאוד זמן.

"כל תלונה או מכתב שקיבלתי, נבדקו. בתוך בין העלמין היו אינטריגות בין עובדים מסוימים אז לקחתי את זה בערבון מוגבל, כי חשבתי שאחד מנסה להפיל את השני".

ולא חשבת לבדוק מעבר לזה?
"בדקתי מה שיכולתי. גם בבית העלמין הייתי מגיע לביקורי פתע".

היה ידוע לך על תופעת הטיפים בית העלמין בזמן הלוויות, אזכרות?
"טיפים היה נהוג לתת במרוקו, כי שם לא היה חברה קדישא בתשלום, אז היו נותנים, וזה נוהל שהושרש בקהילות מסוימות. אני קורא לתושבי נהריה בזעקה: אל תתנו לירה אחת לאף אחד. הכל משולם למעט האגרה שיש לשלם בסכום של מאות שקלים בודדים, ורק במועצה הדתית. אבל אם כל אלה שנתנו טיפים לא התלוננו, אין לי דרך לדעת. יש בבתי העלמין קופות צדקה לתרומה והכסף צריך להיתרם".

מועצה איתנה. המועצה דתית נהריה  (צילום: דורון גולן)
מועצה איתנה. המועצה דתית נהריה (צילום: דורון גולן)

גם את קופות הצדקה נעלת ברב בריח לאחרונה. למה?
"כי התלוננו על בזיזה וגניבה והנחיתי לספור את הכסף כל שבוע ולדווח לי בכתב כמה נאסף. אם יש משהו מן הצדק אני לא אוותר, ושוב, אני מחויב בהוכחות".

מה עם תלונות על אדם שאינו שומר שבת ועובד בטהרה?
"כתוצאה מההערה הזאת פניתי לרב מוסמך שאישר שזה חוקי וכשר. האיש הזה עושה מצווה במשך 15 שנה בטהרה. בכל טהרה יש שני אנשים, אחד חייב להיות דתי וקיבלתי אישור. זו עבודה שאין לה דרישת שוק. אם יש אנשים שרוצים לעבוד בזה, צריך להחזיק אותם".

וקנין מציין כי כל התלונות החדשות הגיעו בשנה וחצי האחרונות. במקביל, אסי דהן פנה אליו לפני כשנה וביקש העלאה בשכר ותנאים. וקנין טוען כי הפנה אותו לבית הדין לענייני עבודה. "אסי דרש ממני הטבות ותוספות שכר, הודעתי לו שלדעתי לא מגיע לו. אמרתי לו 'לך לבית המשפט'. בבית המשפט התברר כי הוא מקבל אפילו יותר ממה שהגיע לו. זה נמצא בהליכים משפטיים".

בהארכת מעצרו אמר עורך דינו של אסי שאתה נמצא בסכסוך עימו.
"אני לא נגד אף אחד. הגשתי תלונה על התנהלות בלתי תקינה, עד היום אני לא מאמין שאסי מעורב ואני מתפלל שייצא מזה. אני נפגעתי מאוד מהסיפור הזה מבחינה ערכית כי סמכתי עליו ואני סומך על כל עובד".

לאן פני המועצה כעת? שוחחת עם שר הדתות?
"אני מחכה להנחיות מהיועצת המשפטית ואקבל הוראות כיצד להתקדם. המטרה היא להתחיל בתוכנית הבראה בבית העלמין. התחלתי כבר בתוכנית כזאת. מראש לא יהיה אדם שיחזיק בכל הסמכויות אלא לאפשר לכמה אנשים להיות ממונים, כל עובד בתחומו".

אתה לא שוקל לפרוש?
"אני חושב על פרישה אחרי שנים רבות, ועוד לא הגעתי להחלטה. זה קשה מאוד שעוסקים בקדושה. גם לפני שנה וחצי חשבתי לפרוש, אבל מכובדי העיר ביקשו ממני להישאר על מנת לחזק את המועצה. אני בהחלט חושב על זה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות