fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

יחיד ומיוחד

בדיוק כמו אריק איינשטיין שהלך לעולמו לפני שבוע, מלך הזמר היווני סטליוס קזנג'ידיס שר על הדברים הקטנים והפשוטים המטרידים כל כך את חיינו וסירב להופיע בשנותיו האחרונות למרות הפיתוי הכספי
המדינה לא הלכה פייפן. אריק איינשטיין (צילום: סער יעקב, לע"מ)
המדינה לא הלכה פייפן. אריק איינשטיין (צילום: סער יעקב, לע"מ)

באחד מלילות ספטמבר שנת 2001 צילצל בביתי הטלפון. מהצד השני של הקו היה חבר שבקול חנוק מדמעות סיפר לי שהמלך מת. לא היה צורך בהסברים. ידעתי שמדובר ב סטליוס קזנג'ידיס, מלך הזמר היווני. מאות אלפי בני אדם ליוו את סטליוס בדרכו האחרונה, והרדיו והטלוויזיה לא הפסיקו לשדר את שיריו והופעותיו.

קזנג'ידיס היה בן 70 במותו. מת בעקבות גידול שהיה בראשו. העם היווני בכה עליו בגלל שהיה מיוחד. מיוחד בקולו, באורחות חייו, בצניעותו. שירתו היתה מקור הזדהות, הוא שר על הדברים הקטנים והפשוטים המטרידים כל כך את חיינו. הוא שר על העוני והעושק ועל הציניות של המשטר, שירתו היתה שירת העם. לפעמים אפילו תפילת העם.

וכן, יש עוד משהו שחיבר בינו ובין אריק איינשטיין שהלך לעולמו לפני שבוע. קזנג'ידיס, בשנותיו האחרונות, סירב להופיע למרות הפיתוי הכספי. הוא טען שהופעה באצטדיון יוצרת עלויות ומחירי כרטיסים שהמוני העם לא יעמדו בהם.

קזנג'ידיס הקליט מפעם לפעם וויתר על הופעות למרות הביקוש העצום. עשר שנים לאחר מותו ערכה עיריית אתונה פסטיבל ואירועים שנמשכו חמישה ימים ומשכו קהל רב ואמנים מכל קצבי יוון, ואף מחוץ למדינה. השבוע שאלו רבים מה היה סוד קסמו של אריק איינשטיין. התשובה נמצאת במילה אחת. מיוחד. מיוחד להפליא, יחיד ומיוחד. גם יפה, גם חכם, גם גבוה, גם זמר מדהים, גם משורר, גם צנוע וגם שחקן ומצחיקן.

קראתי השבוע מאמר של העיתונאי סבר פלוצקר, שטען שאריק איינשטיין היה נוסטלגי, קצת מריר, שלא הבין את הזמן החדש ואת זה שהמדינה לא הלכה פייפן, אלא להיפך, התחזקה כלכלית והפכה טובה וחזקה יותר.

אז זהו, שלא הכל שפיט דרך החור של הגרוש, ודרך הכסף. חברה חזקה צריכה משהו יותר מלכד מכלכלה, משהו ערכי עם מסר חברתי עם ערבות הדדית וזה כנראה הלך פייפן. וגם אריק הלך, ואני כבר מתגעגע.

המדינה לא הלכה פייפן. אריק איינשטיין (צילום: סער יעקב, לע"מ)
המדינה לא הלכה פייפן. אריק איינשטיין (צילום: סער יעקב, לע"מ)

מחפשים את השער

לקראת ינואר נשאלת השאלה לאן מועדות פניה של מכבי חיפה. בסוף העונה היא תשחק באצטדיון החדש עם פוטנציאל של 35 אלף צופים, והשאלה האם הנהלת הקבוצה נערכת לאתגר החדש.

חיפה שיחקה השנה באירופה והחמיצה את ההזדמנות. היא קיבלה בית קל יחסית עם קבוצות שיכלה להתמודד איתם הרבה יותר טוב, אבל רובה חלוד לא יכול לנצח מלחמה. החלוצים של חיפה לא מתאימים לאירופה ולא מתאימים לכדורגל העכשווי. ניצול מקסימלי של מצב או שניים שיש במשחק, זה היום מה שנדרש מחלוץ אירופי, וזה לא קיים בחיפה.

מי שרוצה קהל באצטדיון החדש וכדורגל תוסס ויצירתי, חייב לשנות דיסקט, להבין את גודל השעה ולשווק תקווה לקבוצה ואוהדיה בדמות חלוץ או שניים שיספקו את הסחורה באירופה. אז כדי להגיע לאירופה דרך הליגה שלנו, יש לשחרר בכבוד רב את אנדלובו ואבוחצירה, ולחפש שני חלוצים טבעיים בתור השקעה שבטוח תחזיר את עצמה. אם וכאשר הקבוצה תעלה על מסלול ההבקעות.

ועד שזה יקרה, מכבי חיפה חייבת להישאר בתמונה כדי לתפוס צמרת ומקפצה לאירופה. בלי אירופה האצטדיון הזה, שהוא כולו נס גדול ואטרקציה בקנה מידה ארצי ואירופאי, יהפך מיותם ומשמים, עם משחקים של מעט מידי צופים, שיכולים לשחקם  גם במגרש של עכו. אני חושב שצריך לכוון גבוה ולחשוב על ליגת האליפות, אחרת עכו ודוחא מספיקים לנו.

על הדבש ועל העוקץ

השבוע, כמו כולם, שמעתי די בתדהמה שחשבון המים בבית ראש הממשלה בקיסריה, בית שהוא לא גר בו אלא מידי פעם בסופי שבוע, החשבון מגיע ל-80 אלף שקל בשנה. חשבתי לעצמי שאפילו משפחת נתניהו שנחשבת למשפחה נהנתנית משהו, משפחה שצורכת גלידה בעשרת אלפים שקל לשנה, לא תבזבז סתם מים וגם אם המשפחה מתקלחת 6 פעמים ביום ורוחצת את הכלב של השכנים כל יום, עדיין יש פער עצום בין החשבון לבין ההיגיון.

האם יתכן שהלחץ האיראני עשה את שלו וראש הממשלה שכח לסגור את הברזים בבית, או שמא הוא זקוק לשכשוך מים קבוע, מעין מעיין ומפל מלאכותי של מים, כדי להרגע, בתוספת ריחות נעימים של נרות מפיצי ריח ב-6000 ש"ח?

מה אגיד לכם, קטונתי מלהבין, ואולי בכלל הילדים של נתניהו רוצים לשבור איזה שיא של גינס. בכלל לא ברור לי למה משלם המיסים זה שנאנק וסובל ולא יכול אפילו לגמור את החודש, שלא לומר בכלל לחלום או לפנטז על דירה, למה הוא צריך לממן את אחזקת הדירה של משפחת נתניהו בקיסריה?

הבן אדם שנבחר לראשות ממשלה, וקיבל דירת שרד בירושלים, פשוט צריך להשכיר את הבית בקיסריה ולהקל על כולנו במעט. באמת שאין לציבור עניין לחפש את משפחת נתניהו כפי שהם טוענים, אבל האנשים שיש להם אחריות ציבורית מהמעלה הראשונה, חובה עליהם קצת לרסן את החגיגה שלהם, קצת למעננו ובעיקר בשביל עצמם. אתם יודעים שכשאוכלים הרבה גלידה, ויש לך יותר מידי מתוק בפה, אפשר לקבל קצת סחרחורת סוכרתית. כמו שנהוג לומר, מרוב דבש אתה מתחיל לאבד את הטעם וחושב שמר לך בפה.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות