fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מנהלת ביה"ח מזרע: "אנו מופקרים לסכנות ממשיות"

עיריית עכו לא מאשרת לבית החולים להקים בשטחו מרחב מוגן, ומאבק העובדים יוצא לדרך. תזכורת: במלחמת לבנון השנייה ספג בית החולים פגיעה ישירה
העירייה דורשת את העתקתו של בית החולים ממקומו. מזרע
העירייה דורשת את העתקתו של בית החולים ממקומו. מזרע

סערה גדולה פרצה השבוע בקרב עובדי בית החולים מזרע, בעקבות ההחלטה של הוועדה לתכנון ובנייה בעכו לא לאשר לבית החולים לבנות מרחב מוגן בשטחו. יצוין, כי במלחמת לבנון השנייה ספג בית החולים מזרע פגיעה ישירה, ורק בנס איש לא נפגע. 400 חולים ו-500 אנשי צוות פונו בימי המלחמה לבתי חולים שונים ברחבי הארץ.

אחרי המלחמה הוחלט כי בבית החולים ייבנה מרחב מוגן ל-200 חולים, שכן המבנים בבית החולים ישנים ואינם יכולים לשאת שום שינוי מבני. במקביל, נבחנו פתרונות חלופיים, כשאחת ההצעות של עיריית עכו היתה לעבור למבנה אחר. בעבר פורסם כי העירייה חפצה בשטח של בית החולים מזרע לצורך פיתוח העיר, בין השאר -הקמת ריביירה.

בינתיים, משרד הבריאות הקצה את הכספים לתכנון וביצוע המיגון מזרע. הנהלת בית החולים ומשרד הבריאות בקשו אישור עקרוני מעיריית עכו לבניית המבנה. אישור כזה ניתן על ידי העירייה, והתכנון יצא לדרך, עד שבשבוע שעבר נשלל על הסף.

העירייה דורשת את העתקתו של בית החולים ממקומו. מזרע

מנהלת בית החולים, פרופ' אילנה קרמר: "הוועדה דחתה בנימוק של 'שימוש חורג בשטח' והתבטאויות בלתי נסבלות כלפי בית החולים שמשרת כמיליון איש בנאמנות. יש פחד עצום של החולים והצוות, בעיקר לאחר מלחמת לבנון השנייה, ובטח כשיש איום מצפון".

אנחנו בני ערובה. פרופ' קרמר ( צילומים: רינת רטנר)

על הצעת עיריית עכו להעביר את בית החולים למבנה אחר, אמרה פרופ' קרמר: "האזור שהציעה עיריית עכו לא מתאים, הוא נבדק תכנונית. בניית בית חולים מצריכה משאבים מאפס. גם אם יחליטו לבנות בית חולים, עד שייבנה, מה יהיה עם מיגון לחמש שנים הקרובות? יש עדיפויות משתנות של צורכי השעה. תכנון ובנייה אורכים מספר שנים. הפכנו להיות בני ערובה בוויכוח של עיריית עכו. אנו מופקרים לסכנות ממשיות".

ביום רביעי הקרוב, בשעה 12:00, ייצאו עובדי בית החולים להפגנה מול בניין העירייה. "אנו זקוקים לדעת הקהל. האוכלוסייה שלנו לא סובלנית להפרת תנאים לאוכלוסיות חלשות. לחולים מגיע להיות מוגנים כמו כל אזרח במדינת ישראל. הציבור צריך לדעת את זה".

העירייה נגד משרד הבריאות ולהיפך
מעיריית עכו נמסר בתגובה: "מצערת העובדה שהנהלת בית החולים עושה שימוש ציני בעובדיה ומטופליה בזמן שהם באופן עקבי מפירים את החוק ומונעים הקמת בית חולים מודרני וממוגן, וכתוצאה מכך לא רק שאינם דואגים לביטחונם של המטופלים אלא מעכבים את המשך פיתוחה של העיר. בעוד שערים אחרות מתנגדות להקמת בית חולים לחולי נפש בשטחן, הציעה עיריית עכו להעתיק את בית החולים לאזור חלופי בשטחה של העיר, אולם להנהלת בית החולים ולמשרד הבריאות נוח המצב הקיים. משרד הבריאות הוא שמפקיר את החולים, מאחר שלמרות שהוא יודע שמבחינה חוקית לא ניתן לבנות בשטח בית החולים המיועד להריסה, הוא מגיש בקשה להיתר. הבקשה מנוגדת לחוק ולכן לא ניתן לאשרה. הקרקע עליה יושב בית החולים מיועדת להקמת בתי מגורים, בתי מלון ודירות נופש בהתאם לתוכנית הפיתוח, וכל המבנים הכלולים בשטח זה לרבות בית החולים מיועדים להריסה. תנאי למתן היתר בנייה במגרשים בהם קיים מבנה המיועד להריסה הוא הריסת המבנה הקיים.

"היתר בניה זה עומד בסטייה מהותית להוראות התוכנית שכוונתה להרוס את המבנים הקיימים במתחם בית החולים ולהקים במקום מרקם עירוני חדש המאפשר גישה של כל התושבים אל החוף וליצור מרקם משולב של דרכים, שטחים פתוחים ציבוריים, מבני ספורט ומסחר לאורך החוף, מתחמי מגורים משולבים בבתי מלון ודירות נופש, אשר משתלבים באופן אינטגרלי עם השכונות הקיימות.

"לצערנו הרב, במקום לפעול להפסקת השימוש החורג ולהעתקת בית החולים, מוגשת בקשה לתוספת בנייה בהיקף גדול מאוד אשר יש בה כדי לסכל בפועל את פיתוח העיר ולקבע לתמיד את השימוש החורג של בית החולים. נציגי בית החולים ומשרד הבריאות יזומנו לדיון בוועדה המקומית לשימוע בנושא קביעת תקופת מקסימום לפעילותו של בית החולים בשטח הנוכחי וזאת עד להפסקת השימוש החורג של בית החולים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "כל עוד בית החולים נשאר במיקומו הנוכחי, יש להבטיח תנאי מיגון הולמים לאוכלוסיית החולים והעובדים בבית החולים, ובהתאם לכך תוכנן מבנה שיאפשר  פיתרון לכ-180 חולים עם אנשי הצוות. לעניין זה היתה הסכמה בין ראש העירייה ומנכ"ל המשרד, אך לצערנו, משיקולים אחרים, העירייה מונעת פתרון זה, בין השאר, כדי ללחוץ על משרד הבריאות לפנות את בית החולים.

"יש להדגיש כי גם אם ימצא אתר ראוי להעתקת בית החולים, תהליכי התכנון, האישורים והבנייה יימשכו בין שבע ל-10 שנים ויש חובה לתת פתרון מיגוני הולם, בכל עת. המתחם שהוצע על ידי העירייה לא נמצא ראוי להקמה של בית החולים, לא רק לדעת משרד הבריאות אלא גם לגורמי תכנון אחרים כמו המשרד להגנת הסביבה. המשרד מתכוון לפעול גם מול גורמי הגנת העורף בדרג הבכיר ביותר במדינה על מנת להבטיח הקמת המבנה הממוגן".

הכתבה תפורסם גם בגיליון סוף השבוע של "צפון-1 "

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות