fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

תופעה: תנים פולשים בלילות לשכונות מגורים בנהריה

הווטרינר העירוני, ד"ר אייל אמיתי, מסביר מה הסיבה לבואם של השכנים החדשים ונותן עצות להתמודד עם הבעיה
התן הוא חיית טרף (צילום: פנתרמדיה)
התן הוא חיית טרף (צילום: פנתרמדיה)
 התן הוא חיית טרף (צילום: פנתרמדיה)
התן הוא חיית טרף (צילום: פנתרמדיה)

בשירה העברית משתמשים חלק מן המשוררים ביללות תנים כדי לתאר אווירה רומנטית. תושבים בנהריה, הסובלים לאחרונה, מיללות התנים בלילות, לא יסכימו עם הקביעה שמדובר ברומנטיקה.

מלבד היללות הנשמעות היטב, מעלה הימצאותם של התנים לא מעט שאלות. הווטרינר העירוני, ד"ר אייל אמיתי: "התנים אכן קרובים מאוד לבתי המגורים. במהלך היום, הם נמצאים מסביב לעיר, באזורים חקלאיים בעיקר, ורובם נכנסים לעיר בשעות הלילה. הם מגיעים לחצרות הבתים ואוכלים מפחי האשפה".

לדברי ד"ר אמיתי, לפלישת התנים לעיר יש משתי סיבות עיקריות: האחת – צמצום השטחים החקלאיים ושטחי הבר באזור, והשנייה – התרבותם. סיבות אלה מביאות לכך שיש להם פחות מזון, מה שגורם להם לחפש אותו באזורים עירוניים. אמיתי מוסיף כי את התנים ניתן לשמוע בשכונת רסקו, בשכונות המזרחיות, בעין שרה וגם ברחובות המרכזיים.

באשר לסכנה לבני האדם, אומר ד"ר אמיתי, כי בדרך כלל התנים אינם תוקפניים כלפי בני אדם, אך הם בהחלט מסוגלים לתקוף חיות מחמד וחיות בר קטנות ואף לטרוף אותן. לדבריו, השירות הווטרינרי העירוני דואג לפזר מסביב לעיר פתיונות חיסון נגד כלבת, כדי למנוע את הפצת המחלה על ידי התנים. ד"ר אמיתי הוסיף, כי על מנת לטפל בתופעה באופן יעיל, פנתה העירייה לרשות שמורות הטבע, האמונה על הטיפול בחיות בר.

למרות שאינם מסוכנים, ד"ר אמיתי מדגיש, כי התנים הם חיות טרף, העלולות לתקוף אם וכאשר הן חשות מאוימות. המלצתו: אם נתקלים בתנים ליד הבית, יש להרחיק מהם חיות מחמד, כולל כלבים, ולא להתקרב אליהם או לגוריהם.

ד"ר אמיתי מנדב המלצות נוספות, היכולות להועיל בהרחקת התנים מאזורים מיושבים: אין להשליך אשפה מחוץ לפחים ויש לסגור את הפחים היטב בתום השימוש; מזון הניתן לחיות משוטטות, מומלץ לסלקו לאחר כחצי שעה, כיוון שהשאריות מושכות את התנים.

בעירייה, אומר ד"ר אמיתי, מנסים למצוא את האיזון בין צורכי התושבים ומניעת מטרדים לבין הצורך לשמור על חיות הבר, לכן הם מחפשים פתרון לבעיה בעזרת גורמים מקצועיים המומחים בנושא.

מרשות שמורות הטבע והגנים נמסר, כי הנושא מוכר להם גם מערים אחרות בארץ. ברשות מצדדים בהמלצותיו של ד"ר אמיתי להרחקת התנים. דוברת הרשות, טלי טננבוים: "התנים מגיעים למרכזים עירוניים כתוצאה מחוסר שמירה על סניטציה. זמינות מקורות המזון (פחי אשפה פתוחים או אוכל שאנשים משאירים לחתולים) מושכת את חיות הבר לעיר ומאיצה את התרבותן. אנחנו ממליצים לעירייה ולתושבים לשמור על ניקיון, לפנות את הזבל בזמן ולא להשאיר אוכל ברחובות".

כתבה: תאיר פז

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות