fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"מדוע לא להנהיג נישואים אזרחיים בישראל?"

זו רק אחת השאלות הנוקבות שהפנו ארבע תלמידות י"ב מנהריה במכתב לשר הדתות נפתלי בנט, שעושות עבודה באזרחות על נישואים אזרחיים. הן ממתינות לתשובה
נישואין
אילוסטרציה: פנתרמדיה
ויקה מאיורוב
ויקה מאיורובטלי ולגון

זו רק אחת השאלות הנוקבות שהפנו ארבע תלמידות י"ב מנהריה במכתב לשר הדתות נפתלי בנט, שעושות עבודה באזרחות על נישואים אזרחיים. הן ממתינות לתשובה מרי מישל, ויקה מאיורוב, טלי ולגון ובקי סלובודוב הן תלמידות י"ב בבית הספר למדעים ואמנויות בנהריה. מישל עלתה לארץ מגיאורגיה לפני 10 שנים עם משפחתה. שאר חברותיה נולדו בארץ להורים שעלו מחבר המדינות.

לאחרונה הן התבקשו במסגרת לימודי האזרחות לכתוב עבודה בנושא כלשהו הקשור בזכויות אדם והחליטו להקדיש אותה לנישואים אזרחיים. הן מסבירות: "ראינו שיש בעיה שמציקה להרבה בנות, שירצו להתחתן בעתיד, כי הן לא יהודיות".

בקי סלובודוב
בקי סלובודוב (צילומים עצמאיים)

מישל העלתה לאחרונה את הנושא לעמוד הפייסבוק שלה, והוא מיד צבר תגובות רבות ותומכים.  היא מספרת: "החלטנו לפנות לשר הדתות נפתלי בנט, כדי שיטפל בבעיה. רבים, אגב, אינם מודעים כלל לחומרת הבעיה שתצוץ בעתיד. יש הרבה אנשים שלא יכולים להקים משפחה. אצלי בבית אין בעיה כזאת, אבל אני מכירה נערה שגדלה על פי המסורת היהודית, אבל מכיוון שסבתא אחת לא היתה יהודייה, כל חייה של הנערה יכולים להיהרס. אין ספק שיש כאן מכנה משותף לעולים החדשים".

כך כתבו הנערות לבנט: "ישנם היום אלפי אנשים במדינת ישראל שאינם מקבלים שירותי נישואים ואינם רשאים להקים משפחה עם אהוב או אהובת ליבם. שלילת זכות זו נעשית על בסיס דתי ולאומי. המוסד היחיד שדרכו ניתן להירשם כזוג נשוי הוא מוסד דתי בהתאם לדת בני הזוג. בני זוג בעלי דת שונה אינם יכולים להינשא במדינת ישראל בניגוד למדינות אחרות בעולם ולחיות כמו כל זוג נשוי.

טלי ולגון
טלי ולגון

גם אזרחים שיהדותם מוטלת בספק או אזרחים שדתם לא מוגדרת, קרואים 'פסולי חיתון' ואינם מקבלים אישור נישואים במדינה. "כיום קיימים מספר פתרונות אלטרנטיביים. זוגות רבים נישאים בחתונה אזרחית בחו"ל ומקבלים תעודת נישואים. אחרים מוציאים תעודות של 'ידועים בציבור' או 'תעודות זוגיות', המאשרות כי הזוג מנהל משק בית משותף ומתנהל כזוג. למרות זאת, תעודות אלו אינן תקפות בכל מוסדות המדינה והזוגות אינם מקבלים את כל השירותים שזוגות הנשואים דרך מוסדי הדת כן מקבלים. כמו כן, תהליכים אלו עולים כספים יקרים לזוגות, אף שהתועלת מהם אינה רבה.

מרי מישל
מרי מישל

"השאלה היא מדוע לא לנתק את שירותי הנישואים והגירושים ממשרד הדתות? מדוע לא להנהיג נישואים אזרחיים גם במדינת ישראל, כפי שנהוג בהרבה ממדינות העולם? נישואים אזרחיים יפתרו את הבעיות המוצגות כאן ובעיות רבות אחרות… יישום נישואיים אזרחיים לא יהווה שום איום על מעמד היהדות במדינת ישראל, שכן היהדות קיימת ומורגשת בכל מקום ובכל פינה…". הן ממתינות לתשובה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות