fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לחופש נולדה

מרים כץ מנהריה היא האשה הראשונה בישראל שהותרה מעגינותה בעוד בעלה שרוי בתרדמת. פסיקה הלכתית תקדימית השיבה לה את הסטטוס "רווקה" ומתירה לה להינשא לאדם אחר. הדרך אל החופש לא היתה קלה. היא לוותה בקשיים ובייסורים, והיא עוד בכלל לא מאמינה שזה קורה לה
מרים כץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)
מרים כץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

מהסיפור של מרים כץ מנהריה אפשר בקלות לרקוח עלילה לסרט טוב סוחט דמעות, ממנו אפשר יהיה ללמוד משהו על הלכות המשפחה ביהדות. היא בת 26, לפני שש שנים חזרה בתשובה וחיפשה לעצמה שידוך טוב, אבל הגורל רצה אחרת. היא גדלה במשפחה נורמטיבית, בת זקונים מתוך חמישה אחים ואחיות. היא למדה והתחנכה בנהריה, ובגיל 20, החליטה לעשות את המהפך.

היום היא האשה הראשונה בארץ שבית הדין הרבני ביטל את עגינותה, בעוד בעלה שרוי בתרדמת, והיא מותרת להינשא לאחר. סיפורה הוא סיפור כואב על חיים ללא חיים, תקוות, דרך ייסורים ארוכה ומשברים, אבל עם אמונה שהצדק, בסופו של דבר, ינצח. היום, כמעט חודש אחרי תום המאבק הארוך שלה, היא עדיין לא מאמינה שהיא חופשייה.

עברו למהדורה הדיגיטלית של צפון-1

81 עמודי פסיקה

מרים כץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)
מרים כץ (צילום: אדריאן הרבשטיין)

כשהיתה בת 22 נישאה מרים כץ לתלמיד ישיבה. אשה, שפגשה בבית הכנסת, הציעה לה שידוך והיא היתה מאושרת. אחרי 15 פגישות קצרות עם המיועד, שאותן היא מסכמת כמו יום שלם אחד, עמדו השניים מתחת לחופה. בתוך זמן קצר מאוד, הרתה כץ, אבל, במקביל, אחרי ארבעה חודשי נישואים, כבר הבינה שזה לא מה שהיא רוצה בחייה. משהו לא טוב היה בנישואים האלה.

לפני שלוש שנים החליטה לסיים את הקשר ופתחה תיק בבית הדין הרבני בחיפה. כמה ימים לאחר מכן, ניסה בעלה לשים קץ לחייו. מאז הוא שרוי בתרדמת. כץ לא הסכימה עם הקביעה ההלכתית שמעתה ואילך היא אשה עגונה והחליטה לצאת למסע הארוך והקשה למען חייה. שני עורכי דין התחלפו בתיק שלה, עד שלפני שנה וחצי פגשה את עו"ד אייל וקסלר, מומחה לדיני משפחה, שהחליט לייצגה בהתנדבות. הוא הרגיש שבתיק הזה יש תחושת שליחות וידע שהצדק חייב לצאת לאור. ביחד הם עשו מיני-מהפכה.

את הפסיקה התקדימית, המשתרעת על 81 עמודים וחתום עליה הרב יצחק יוסף, בנו של הערב עובדיה יוסף, היא קיבלה לפני כחודש. "ביטול הנישואים לאשה האומללה", נכתב בפסיקה וכץ הוגדרה שוב כרווקה. מאז, המקרה של מרים כץ הוא שיחת היום בקהילות החרדיות בארץ.

 דתייה בנשמה
אני פוגשת את כץ בנהריה. אשה יפהפייה, שברירית, מבוישת ומכונסת בעצמה, אך עם פרצי רגשות עזים. היא נחושה לשתף במה שעבר עליה והיא לא מתכוונת לעצור בנקודה זו. היא עדיין מתקשה להאמין שחייה עומדים להשתנות, שסוף-סוף, הגיע הרגע לו חיכתה. בליבה יש עדיין חששות רבים מהעבר וגם מהעתיד- האם תצליח לתת אמון פעם נוספת במוסד הרבנות?

כץ: "קיבלתי את ההלם של חיי כששמעתי שהוא ניסה להתאבד. לא חשבתי על כזאת קיצוניות. משפחתו ניתקה עימי קשר. נשארתי לבדי. בחורה צעירה בהריון מתקדם, כמעט לא תמיכה. הרגשתי עירומה, הדבר שהחזיק אותי הייתה האמונה. כשבית הדין הרבני שמע על מצבו הבריאותי של בעלי, הוא פשוט הקפיא את התיק שלי ליותר משנה. במהלך הזמן הזה, הפעלתי שני עורכי דין, ואף אחד מהם לא חזר אליי עם תשובות. אני עדיין מגדירה את עצמי כדתייה בנשמה, אבל הסרתי את הסמלים: הסרתי את כיסוי הראש, חזרתי ללבוש מכנסיים וגופיות.

"הרגשתי שעולמי חרב עליי, שאין אור בקצה המנהרה. בשלב מסוים, בדיון בפני אב בית הדין, אמרתי לו: 'תסתכל עליי, גרמתם לי להסיר את כיסוי הראש, לחזור למכנסיים, לא להאמין. מה עשיתי? רציתי לבנות בית כשר דרך התורה. תחשוב שזו הבת שלי במקומי'. אז, לדעתי, נכמרו רחמיו. זה היה כמו לחיות בכלוב.

"כשהגעתי לבית הדין הגדול בירושלים, חשבתי באמת שמדובר בעוד דיון. כשראיתי את המשפט שמבטל את נישואיי, נשמתי לרווחה. עו"ד וקסלר הוא המלאך שהציל אותי. מראה לי מכתב שגדולי הדור חתמו עליו. מעבר לזה, אני לא זוכרת כלום.

"כשחזרתי לנהריה הסתכלתי בעיניה של בתי בת ה-3 ואמרתי לה: "אמא מהווה דוגמה לחיים שכן אפשר לנצח בהם. אני מאמינה שזה גם המסר לנשים אחרות. אני עדיין באופוריה. לא מאמינה שעברתי את המכשול הזה. לא חגגתי, כי אין מה לחגוג, זה סיפור חיים עצוב מאוד. הרגשתי שאני נשואה לחתיכת נייר".

 היעד: קריירה
עכשיו כץ מסתכלת קדימה. "המטרה שלי היא לבנות קריירה ולעסוק בנושא של נשים עגונות. קיבלתי את הכוחות שלי בחזרה. למדתי להעריך את עצמי אחריהרבה עלבונות והשפלות. אני רוצה לשכוח את הנזק שנגרם לי, אבל, למען נשים אחרות, אני לא אשכח את הדרך ואת המצב שהייתי נתונה בו. לאט לאט אני חוזרת לעצמי. אני חוזרת לנשום יכול היות שארצה להתחתן בעתיד, אבל, בדרך, איבדתי את האמונה. אי אפשר להיות במקומי, ואני לא עוצרת פה".

"זו מהפכה של ממש"

עו"ד אייל וקסלר (צילום: אדריאן הרבשטיין)
עו"ד אייל וקסלר (צילום: אדריאן הרבשטיין)

עו"ד אייל וקסלר, שייצג את מרים כץ במאבקה בבתי הדין הרבניים, אמר השבוע: "אני חייב להודות לאב בית הדין הרבני בחיפה, כבוד הרב מימון נהרי, לרב יגודה ולרב רפופורט, אשר היו חלק בלתי נפרד מההרכב אשר דן בתיק, לכבוד הרב דוד אבוחצירא, אשר נתן ידו לקידום הפסיקה ההלכתית המהפכנית בתיק.

הפסיקה אושרה והתקבלה בחיוב אצל כל המקובלים וגדולי הפוסקים, ובראשם כבוד נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב, יצחק יוסף, שהתיר את מרים להינשא לאחר. "מדובר במהפכה של ממש, לא פחות מכך. לא היה כדבר הזה במדינת ישראל. אני מאמין שסובלנות בין חילוניים לדתיים וחרדיים היא המפתח לפתרון כל הסוגיות ההלכתיות הקשות, שעומדות על סדר היום הציבורי השכם וערב, סוגיות שנוגעות בכל אחד ואחת מאיתנו בשלב מסוים בחיינו.

"פסק הדין שביטל את הנישואים הוא תקדים, שיוצר תקדים נוסף: מרים תהיה רשומה כרווקה בתעודת הזהות שלה. הן בפן המשפטי והן בפן האישי, אני מרגיש סיפוק עצום. זה לא פחות מלהציל נפש בישראל. זו שליחות ברוכה ואני מאחל לכל עמיתיי למקצוע לחוות זאת. למרים, אישית, אני מאחל הצלחה בדרכה החדשה בחייה ושלא תדע עוד צער כלשהו בהמשך. באותה נשימה אני מאחל לבעלה ולבני משפחתו רק בריאות ואושר בחייהם".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות