fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הורחבה רשת הביטחון לרוכשי דירות

הממשלה אישרה את התיקון החדש לחוק המכר, כשעיקרו הוא חיסכון של אלפי שקלים לרוכשים
עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)
עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)

מאת עו"ד אושרי שלוש

הגדלת רשת ביטחון לרוכשי הדירות למול הקבלנים תובא בקרוב לאישור הכנסת, במסגרת התיקונים לחוק המכר הקיים. זאת לאחר שההמשלה אישרה את תיקוני החקיקה שהגיש  שר הבינוי יואב גלנט להסדרת היחסים בין רוכשי הדירות לקבלנים, והגדלת רשת הביטחון לטובת רוכשי הדירות בעת ביצוע עסקאות רכישה.

עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)
עו"ד אושרי שלוש (צילום: יעקב מדר)

יש לזכור כי חוק המכר הקיים תשל"ג~1974 נועד להבטיח את כספי הרוכשים במסגרת עסקאות רכישת דירה מקבלן לאור פערי הכוחות שבין הרוכש לבין הקבלן. המחוקק קבע שיש ליידע את הרוכש בדבר זכויותיו וההגנות הניתנות לו במסגרת העסקה, ולהבטיח את כספי הרכישה המועברים על ידיו לקבלן.

במסגרת הבטוחות שמעניק קבלן לרוכש דירה, נקבע שלקבלן אסור לקבל סכום העולה על 7% ממחיר הדירה, אלא אם הבטיח את כספי הרוכש באחת מהדרכים הבאות: ערבות בנקאית, ביטוח הכספים בחברת ביטוח, שיעבוד הדירה, או חלק יחסי מהקרקע, במשכנתה ראשונה, רישום הערת אזהרה.

בימים אלה אישרה הממשלה הצעת חוק לשינויים בחוק המכר. על פי ההצעה, הקבלן יהיה חייב לספק לרוכש הדירה מפרט הכולל את כל החיובים הצפויים לו, מעבר למחיר הרכישה, דוגמת תשלום בגין חיבור לגז וחשמל. כיום מספקים קבלים רבים לרוכש מפרט טכני בעל ניסוח מעורפל ולא ברור, המאפשר להכניס  בעקיפין שינויים בתוכניות. כמו כן, הקבלן יידרש למפרט של כל שינוי בתוכנית אותה הוא יוזם, כמו הגדלת זכויות בנייה, או שימוש בשטחים המשותפים, או למשל סגירת קומת עמודים ומכירתה כדירת סטודיו.

בנושא הערבות לחוק המכר, בעת ביצוע עסקת מכר מקבל הרוכש מהקבלן  ערבות בנקאית כנגד התשלומים שישלם עבור הדירה עד לקבלת החזקה בה. עד כה, על פי חוק המכר הקיים, בערבות נכלל רכיב המע"מ בסך 17% הכלול במחיר הדירה. כעת, בנוסח המתוקן של החוק, מבקשת הממשלה לתת פתרון לטובת רוכשי הדירות שיבטיח השבת סכום המע"מ ישירות מהמדינה לידי הרוכש.

בשורה התחתונה, על פי הצעת החוק, מדובר בחיסכון בעמלות שהקבלן יידרש לשלם עבור הנפקת ערבות, כשלא יהיה חייב להנפיק ערבות על 17% ממחיר הדירה. כך ייחסכו לרוכשים אלפי שקלים ברכישת הדירה.

אמר השר גלנט לאחר התיקון לחוק: "הפרצות בחוק המכר פגעו בציבור. היעדר שקיפות בחוזה הביא לעוגמת נפש ולנזק כלכלי, ורוכשים נדרשו לשלם מכיסם אלפי שקלים על מרכיב המע"מ. התיקונים יגנו על הציבור ויביאו לחיסכון של אלפי שקלים בעקבות הסרת מרכיב המע"מ מהערבות".

 

עו"ד אושרי שלוש הוא שותף מייסד ועו"ד אסף רוזנצוויג מפירמת שלוש עורכי דין ונוטריון

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות