fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אנו באים לעולם להשאיר חותם"

בסטודיו מקסים בנהריה יושבות נשים שרוקמות ומעצבות יודאיקה בעבודות יד לארץ ולחו"ל. את הסטודיו מנהלת עדינה גת המגדירה עצמה רעיונאית עילאית והכל התחיל כשהיא וחברה רצו למכור אפודות במשכית. כיום עבודותיה פרוסות בכל העולם והיא מקבלת בביתה קבוצות אירוח להתרשם מהיצירות הייחודיות ולשמוע את סיפור חייה המרתק. ראיון חילוני- דתי
עדינה גת (צילום: דורון גולן)
עדינה גת (צילום: דורון גולן)

בעליית גג קטנה בנהריה בשכונת עין שרה הישנה פועל סטודיו בוטיק של רקמות יודאיקה בעבודת יד המוכר בארץ ובקהילות יהודיות בעולם. בימים בהם הייצור העולמי מתמקד בסין ובמכונות תעשייה, יש סטודיו אחד שמאמין שצריך להחזיר עטרה ליושנה. בסטודיו  רוקמות נשים, שתיים מהן בנות 81, והן עושות חיל ומעצבות: פרוכת לארון הקודש, מעילים לספרי תורה, טליתות ותיקים, כיסויים והזמנת חופה בעיצוב אישי. עבודה שנעשית בשקט ובצנעה.

על סטודיו אפוד ארט מנצחת זה 33 שנה עדינה גת שחגגה בערב ראש השנה יום הולדת 75 שנה. גת אינה מגדירה את עצמה כאמנית אלא כרעיונאית עילאית, אשר מצליחה לתרגם את רעיונותיה לתשמישי קדושה ויודאיקה. היא לא תופרת, לא מעצבת, אלא מביאה את הרעיון לכדי ביצוע.

עדינה משתמשת בבדים עכשוויים, בוחרת שילובי צבעים מפתיעים, ומציגה עיצובים השואבים השראה ממקורות יהודיים מגוונים: צמחים ופרחים המוזכרים בתנ"ך, יצירות יודאיקה קדומות מרחבי העולם, והפשטה של נושאים יהודיים.

עבודותיה פרוסות בכל העולם: וושינגטון, ניו יורק, אוסטרליה, פולין ודרום אמריקה. לקהילה היהודית בסאן פאולו הם רקמו שבעה מעילים לספרי תורה ושבעה לראש השנה. לאחרונה גם עיצבה מעיל לספר התורה הכי קטן בעולם שנכתב בבני ברק בגודל 33 מ"מ. בניו יורק היא יצרה מעילים לספרי תורה, ועוד 12 מעילים לספרי תורה בבית כנסת בוושינגטון. עבודותיה כמובן מקשטות את בתי הכנסת בארץ.

גת הצטרפה למיזם אוצרות הגליל, והיא מקבלת בביתה קבוצות אירוח ששומעות את סיפור חייה ונוגעות ביצירות.  אומרים כי כל בן אדם ישאיר חותם בעולם אחריו, יצירותיה המיוחדות של גת פזורות בכל רחבי התבל, והם ייחודיות עבורה.

המודרניזציה נכנסה היישר ללב היודאיקה. בדי הקטיפה הכחולים הוצאו על ידי גת, גם הפרנזים, ואותיות מנוקדות ואלמנטים אחרים תפסו את מקומם. אצל גת אפשר למצוא טליתות גם לבנות, אחת מהן היא אורתודוכסית פמיניסטית שגת רקמה לה טלית ותיק עם שמה. אגב, אם תשאלו אותה, אדם וחווה לדעתה האישית אכלו מעץ התאנה ולא התפוח בגן עדן ולכן גם כיסו את עצמם בעלי התאנה.

כעת עובדות הרוקמות במרץ על פרויקט שיישלח לקהילה יהודית מארה"ב שבחג הסוכות תתכנס בבית הכנסת ותקרא לכל הנערים להתעטף בטלית אחת גדולה עליה רקומים שמותיהם ושמות בני משפחתם. עבודה נדירה ויוצאת דופן.

גת: "פעם מישהו אמר לי שהוא מתפלל רק בבתי כנסת שיש בהם את הפרוכות שלי. אני בצניעות אומרת שבזמנו אמרתי שגם את מוצארט מזהים. אבל עם כל המחמאות, צניעות זה הדבר הכי חשוב לי בעולם. אני משפיעה בדרכי שלי. אנו באים לעולם להשאיר חותם, אחרי גידול הילדים והעשייה, אני השארתי חותם ויכולה ללכת.

הסיפור המלא יפורסם מחר ב :"צפון 1".

עדינה גת (צילום: דורון גולן)
עדינה גת (צילום: דורון גולן)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות