fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אם השביתה בטאבו לא תיגמר ניזרק לרחוב"

בני משפחת קוגנוב בנהריה רכשו דירה בסכום של 1.7 מליון שקלים, אך לא יכולים לעבור אליה ללא רישום אזהרה בטאבו. 14 אלף תיקים מחכים לרישום בעקבות השביתה
אסף להב יועץ משכנתאות
שיטת התמריצים. להב (צילום עצמי)

השביתה ברשות המקרקעין נכנסה היום ליומה ה-19.  הצפי: 14 אלף עסקאות מכר חתומות מחכות לאישור הטאבו.  בענף הנדל"ן צופים עומס בהחתמה על האישורים ובינתיים מאות אלפי משפחות, מעמד הביניים נותרו ללא פתרון. רוכשים אינם יכולים לקבל משכנתה ללא הערת אזהרה, מוכרים אינם יכולים לקבל תשלום ראשוני והכספים נשארים בנאמנות. מי שאין לו סעיף בחוזה שמגן עליו מפני שביתות במשק יכול להיחשב כמפר חוזה. אגב, הערת אזהרה לא משפיעה על חובת הדיווח למיסוי מקרקעין בזמן.

אנדריי וסבטלנה קוגנוב בני 40 מנהריה, חוששים מאד. אם השביתה בטאבו לא תיגמר מחר הם יאלצו לחפש אלטרנטיבה למגורים.  לבני הזוג שני ילדים וסבטלנה בהריון מתקדם. הם עובדים ברפאל.  לפני כשנה מכרו את דירתם, 4 חדרים ברחוב הרצל בנהריה בסכום של 950 אלף שקלים ורכשו קוטג' ברחוב בלפור בסכום של 1.7 מיליון שקלים.  כעת הם תלויים בחסדיו של המוכר שייתן להם קורת גג בגלל המחדל בטאבו. ללא הרישום בטאבו הם לא יקבלו את כספי המשכנתה ולכן לא יוכלו לקבל את החזקה על הדירה.

"כל החומר הבנקאי מוכן פרט לרישום הערת אזהרה", מסביר יועץ המשכנתאות אסף להב, "כרגע הם נתונים לחסדיו של הקונה שייתן להם ימים בתשלום כדי שלא יזרקו לרחוב. הם גרים בבית שמכרו אבל צריכים לפנות שבוע הבא, וגם אם תסתיים השביתה, השאלה מתי יטפלו ברישום היות ויש הצטברות של 14 אלף תיקים לרישום​.

"הסכסוך שהכריזו עובדי לשכת המקרקעין הוא אחד הגדולים שהיו במדינה.  העובדים דורשים תוספות שכר של 800 שקלים בחודש.  ולדעתי אם יעבדו בשיטת התמריצים עבור כל רישום הדירות, זה יהיה מהלך יעיל, אכן ברוב החוזים מכניסים העו״ד את הסעיף של שביתות, אך לדוגמא יש בעיה  נפוצה שמי שמכר דירה בטאבו ורכש במקביל דירה מקבלן ולא קיבל כספים נושא קנס של ריבית והצמדה והפרת חוזה לקבלן".

אלפי עסקאות נדל"ן בחיפה והקריות מוקפאות"

עו"ד עידית רונן
שוק במשבר. עו"ד רונן (צילום: יוס סטיבל)

עו"ד עידית רונן מתחום המקרקעין, מתארת את המצב בחיפה: “העובדים לא מקבלים קהל, למרות שהם יושבים במשרדים. השביתה מסיבה נזק גדול, נערמים מאות אלפי תיקים ונכון להיום יש בעיה לערוך עסקאות מכר. אני לא זוכרת שביתה כזאת ארוכה בכל שנותי בתחום. זה אבסורד שאף גורם ממשלתי לא לוקח את המושכות לידיים ואין כל התייחסות ועדכונים. בשביתת הרופאים הגדולה קבלנו עדכון בכל שעה ואילו דווקא ששוק הנדל”ן במדינת ישראל במשבר עמוק, אין כל התייחסות".

לדברי עו"ד רונן ניתן לעשות חוזי רכישה כדי שהצדדים יבטיחו את הדירה, אך לא ניתן לרשום הערת אזהרה לטובת הקונה, ואז המוכר לא יכול לקבל את הכסף.  "שוק הנדל"ן בצפון גם ככה מדשדש, זוגות צעירים התחייבו לדירות חדשות ואין להם איך לקדם תשלומים, או אפשרות למחוק משכנתה מנסח טאבו. נוצרה שרשרת של עיכובים ובעיות".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות