fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

39 שנים לפיגוע במעלות: "החרדה, הייאוש והתוגה נחרטו עמוק בתודעה"

היום התקיים טקס זיכרון ל-26 תלמידים ומורים שנרצחו על ידי חוליית מחבלים
שדרוג תמונת הפיגוע במעלות של האמן יוסי ממן
שדרוג תמונת הפיגוע במעלות של האמן יוסי ממן (צילום פרטיים)

היום, שישי, התקיים טקס לציון 39 שנים לפיגוע בבית הספר נתיב מאיר במעלות-תרשיחא במתנ"ס גרס בעיר במעמד ראש העיר ויו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, אנשי ציבור, משפחות הנרצחים ועוד.

ב-15 במאי 1974 חדרה חוליית מחבלים מלבנון למעלות בכוונה לתפוס בני ערובה ולדרוש את שחרורם של אסירים לבנוניים מהכלא הישראלי. המחבלים עשו את דרכם בעיר תוך כוונה ברורה להתבצר בבית ספר ולחכות לשעות הבוקר להגעתם של תלמידים ומורים. הם הגיעו לבית הספר נתיב מאיר, שם שהו באותה העת חניכי ומדריכי גדנ"ע אשר לנו במקום. המחבלים לקחו את התלמידים כבני ערובה והציבו סדרה של דרישות על מנת לשחררם. במהלך ניסיון לשחרור בני הערובה על ידי כוחות צבאיים נרצחו 26 חניכים ומורים. בבית הספר הוקם חדר זיכרון ואנדרטה לזכרם.

פיגוע במעלות 1974
הפיגוע במעלות 1974

התמונה שלא תשכח

לפני חודשיים, ביקר בארץ ובמעלות יהודי יקר, יוסי ממן שמתגורר בדנמרק.  ממן בן 62, בעלים של חברה גדולה שעוסקת בתחום התאורה. במהלך ביקורו ניפגש עם בוחבוט וביקר במקום הפיגוע בבית הספר נתיב מאיר.  בפינת הזכרון מונצחת התמונה של הטרור ההוא. האח שמחזיק את אחותו על ידיו כשהיא פצועה וזועק לעזרה.  עיניו  של ממן התמלאו בדמעות, הוא זכר את הפיגוע ב- 1974, הסתכל בתמונה בדמעות  וביקש "להחיותה" ומסביב לדמויות "לשתול" מעין כוכבים, (מנורות זעירות), וכך להחיות את התמונה ובנוסף להראות לצופה כי אחרי אסון כזה יש תקווה וחייבים להמשיך- "מחושך לאור". הכוכבים הם גם מעין הילה מסביב לשני האחים. ממן תרם את כל העבודה, עבד במשך יום שלם בבית הספר בהתנדבות.

 

שדרוג תמונת הפיגוע במעלות של האמן יוסי ממן
מחושך לאור. שדרוג תמונת הפיגוע במעלות של האמן יוסי ממן (צילום פרטיים)

אהרון גלברג יליד מעלות נולד אמנם שלוש שנים אחרי הפיגוע הנורא שחלחל עמוק לתוך התודעה. "האירוע המכונן של מעלות היה טרגי, זה קרה שנים ספורות לפני שנולדתי, מחבלים רצחו משפחה שלמה, פרט לתינוק שהם לא ראו אותו, לאחר מכן המשיכו במסע ההרג והשתלטו על תלמידים שבאו ללון בבית הספר במעלות.

האירוע נחרט בתודעה הקולקטיבית של התושבים, החרדה, הייאוש והתוגה חלפו על פני הבתים והתושבים. אני זוכר כילד שהאירוע הזה הדהד והיה תמיד ברקע. האוויר היה טעון, התושבים מתוך חרדה ופחד חשבו לא עלינו לקרוא תיגר ולהתנקם בתרשיחא, מה שלשמחתי לא קרה. אירוע מכונן הוא אירוע חשוב, הוא אירוע שחרוט על מצבת הלב". סיכם גלברג

האמן יוסי ממן
עבודה בהתנדבות. ממן

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות