fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"המחשבה המזעזעת מה עבר במוחם של האנשים ששכבו שם לא עוזבת אותי"

ארבעה נערים מהיחידה לקידום נוער במעלות-תרשיחא חזרו ממסע בפולין. בוחבוט: "זהו מסע שלדעתי כל ילד בן 17 צריך לעבור על מנת לזכור ולא לשכוח את הזוועות שעבר עמנו"
למדו על יהדות אירופה לפני השואה ובמהלכה. התלמידים ממעלות בפולין צילום: אלעד בוקר

ארבעה בני נוער מהיחידה לקידום נוער הפועלת במעלות יצאו השנה, יחד עם כל תלמידי קידום נוער ממחוז הצפון, למסע בפולין. את היחידה לקידום נוער מפעיל משרד החינוך והיא מהווה מעין "רשת ביטחון" לטיפול בבני נוער בגילאי 14- 18 שנשרו ממסגרות החינוך הפורמאליות או מתקשים לתפקד בתוכה.

"למסע לפולין וזיכרון השואה לצד חיזוק השייכות הלאומית והזיקה להיסטוריה ולמורשת יש חשיבות רבה המתעצמת בשל העובדה שככל שעוברות השנים הולכים ומתמעטים ניצולי השואה, ואנו ובני הנוער מחויבים לכבד ולשמור את זיכרון הנספים. המסע מאפשר התבוננות ברמות השונות במושגים כמו התמודדות, אחריות הדדית, זכויות אדם, גזענות, ערך המשפחה ועוד. אני גאה בנערי היחידה על ההתמודדות שלהם בהכנות למסע ובמסע עצמו. זה מסע לא פשוט בכלל וברמה הרגשית בפרט והם עברו אותו הצורה טובה מאוד", סיפר אלעד בוקר, מנהל היחידה שליווה את בני הנוער במסע.

טרם יציאתם לפולין, עברו הנערים מספר מפגשי הכנה וסדנאות, על מנת לתת להם את הכלים להתמודד עם המראות של מחנות הריכוז והגטאות. כמו כן עברו הנערים יום השתלמות בקיבוץ לוחמי הגטאות. את המסע החלו בני הנוער בעיירה קטוביץ'. משם המשיכו לקראקוב, שם היתה קהילה יהודית גדולה. אחרי שביקרו שם בבית הכנסת שהושמד במהלך המלחמה עברו הנערים למחנות אושוויץ, מיידנק, בירקנאו וטרבלינקה. הנערים למדו על יהדות אירופה לפני השואה ובמהלכה, נפגשו עם אשת עדות אשר סיפרה להם את סיפורה בתור ילדה יהודייה בשואה. "אחת החוויות הכי קשות היתה לי במיידנק. שמענו שם סיפור מזעזע על מפקד המחנה שנהג להשכיב יהודים על השביל המוביל למחנה ואז היה רומס אותם עם סוסו וכל זה מתוך רצון 'לשמור' על פרסות הסוס שלו. המחשבה המזעזעת – מה עבר במוחם של האנשים ששכבו שם, כשהם יודעים שכל רגע הם יכולים להיפגע מהסוס לא עוזבת אותי", סיפר אחד הנערים.

ראש עיריית מעלות שלמה בוחבוט: "היה לי חשוב לשלוח את בני הנוער מהיחידה לקידום נוער למסע הזה. זהו מסע שלדעתי כל ילד בן 17 צריך לעבור על מנת לזכור ולא לשכוח את הזוועות שעבר עמנו באירופה".

למדו על יהדות אירופה לפני השואה ובמהלכה. התלמידים ממעלות בפולין צילום: אלעד בוקר

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות