fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ברית אחים: שיר המלחמה

יוחאי אמזלג בן 34 ממעלות כתב בשבוע שעבר שיר לאות הזדהות עם המדינה והלחימה הקשה במבצע צוק איתן. את השיר הוא שלח לאחותו נעמה אסתר- אמזלג שהלחינה אותו בתוך מספר שעות. 'ברית אחים', שיר עוצמתי ומרגש שסוחף אחריו המוני אנשים. אמזלג: "המלחמה כל כך קשה, הרגשתי צורך לשפוך את כל הכאב החוצה. המילים פשוט יצאו ממני"
ברית אחים
ברית אחים
יוחאי אמזלג
יוחאי אמזלג (צילום: עצמי)

יוחאי אמזלג בן 34 תושב מעלות- תרשיחא חש את רגעי המלחמה בעוצמות רבות של כאב וחוזק ואחדות העם. ביום שלישי שעבר, שהמראות בטלוויזיה קשים מנשוא והוא כואב את כאבם של המשפחות השכולות על מות יקיריהם, הוא לקח דף ועט וכתב את שיר המלחמה: ברית אחים. כשסיים תחושת הבטן לא הרפתה. אמזלג שלח את השיר לאחותו: נעמה אסתר- אמזלג, זמרת יוצרת בתחילת דרכה  שמיד התיישבה והלחינה את השיר. שבוע לאחר מכן "ברית אחים", יוצא לרדיו ומרגש מדינה שלמה בזמנים של מלחמה עזה.

אמזלג, בן 34 הנדסאי מכונות במקצועו, מנהל מחלקת גידול נבטים במפעל מרינה פטריות במושב חוסן. הוא גדל במושב לפידות, בן בכור למשפחה בת חמישה אחים ואחיות. משפחתו עברה להתגורר במעלות עם השנים. הוא למד בתיכון אורט והמשיך את לימודיו במכללת אורט בראודה. אחותו נעמה, בת 28, מתגוררת בתל אביב, זמרת חופות ומסיימת כעת לימודי משחק באקדמיה לאומניות הבמה.  "ברית אחים" זה השיר המקורי הראשון שהיא מוציאה לאור.

יוחאי: "אני כותב שירים למגירה והם לא רואים אור, מידי פעם אני משתף את אחותי. המלחמה הזאת היא קשה מאד והרגשתי צורך לשפוך את כל הכאב החוצה. היו לי רגעים של השראה. "כתבתי את השיר ברגעים אינטנסיביים של לחימה ושבתה אותו הרוח הישראלית של אחדות וכוח של החיילים והתושבים לאסוף את עצמם ברגעים קשים ולשמור על קור רוח ואצילות נפש ברגעים קשים.נדהמתי לראות את חיילנו שנפצעו בקרב נחושים לחזור ללחימה לצד חבריהם לנשק. בעוד המשפחות שלהם לצידם מברכות על שקיבלו את בניהם בחיים. השיר מתאר נקודת מבט של חיילים בקרב, את הברית בינם לאחיהם שבצער שנפלו, את המחויבות להמשיך הלאה למרות הכל לטובת המדינה וברית החיילים ביינם ובין הברית המדינה ואזרחיה. כמו כל המדינה אני ניזון מהתקשורת והמחדשות ואחרי שראיתי איך מח"ט גולני היה נחוש לחזור לקרב אחרי שנפצע ושיש כל כך הרבה הרוגים ופצועים וכמה שהם מסכנים את חייהם למענינו הבנתי שזו ברית אחים".

נצבט לי הלב
השיר 'ברית אחים' נוגע בכל כך הרבה אנשים בתקופה קשה בה אנו נמצאים בארץ ובעולם, אך אי אפשר לפספס את המשמעות הכפולה והקשר המשפחתי.  יוחאי מסביר כי זהו צירוף מקרים, ובימים הכואבים כולנו אחים במדינה. נעמה מצד שני  מסבירה כי התחושות הם הרבה יותר חזקות.

נעמה: "כשיוחאי התקשר אליי הוא ממש היה נחוש שאסכל על המילים מיד. קראתי ונדהמתי, הרגשתי שנצבט לי הלב. עזבתי הכל ועליתי לדירתי בתל אביב, התיישבתי על הפסנתר והלחן יצא ממני. יוחאי כתב את השיר כמו סיפור והתחלתי לחלק אותו לבתים, שרתי את השיר פעם אחת. בפעם שנייה כבר הקלטתי את השיר בטלפון ושלחתי ליוחאי. הוא אמר לי הצלחת לבטא בדיוק מה שהרגשתי כאילו המילים יצאו מפי. המצב הרגיש במדינה גרם לי להקליט את השיר במהרה באולפן הקלטות. יש בו פשטות הרבה רק ניגון הפסנתר והצ'לו. התהליך היה מלא בסערת רגשות והוא מסמל את הכאב שלנו כעם. השיר לא מגיע משום כוונה אנו מקווים שהוא רק ייגע בכמה שיותר אנשים".

נעמה אסתר אמזלג
נעמה אסתר אמזלג (צילום: נועם יוסף)

יוחאי מוסיף: "זה שיר ראשון שלי שיוצא לאור. מבחינתי הכתיבה היא אישית ורק עכשיו שמתי לב כמה כבוד יש לכותב. אחותי נתנה לזה משמעות אדירה, היא שרה מדהים. אין לי  סיפור אישי מהמלחמה, אבל בני הדודים שלי נמצאים בקרב ונחושים לסיים את המשימה. המטרה שלי שהמון אנשים יזדהו עם השיר, אין לי מטרות לרווח". נעמה מסכמת: "אחרי שהקלטנו את השיר המעבד באולפן שאל אותי 'איך קוראים לשיר? לא כתבתם שם'. אמרתי לו: 'תרשום ברית אחים'. רק אחרי זה הבנתי את המשמעות העצומה".

ברית אחים
ברית אחים

ברית אחים
ביצוע ולחן:  נעמה אסתר אמזלג

מילים: יוחאי אמזלג
פסנתר והפקה מוזיקלית: מאור סבג

אוספים את השברים וממשיכים
דם אדמה, דמעה למדינה
אוספים את השברים וממשיכים
זו ברית דמים, אחינו הנופלים

לא אנום ולא אישן
אשמור עלייך ברית היא לעולם
לא אסיר עיניי ממך
כי אין אחרת, אין זכה ממך

אוספים את השברים ונחושים
נשמור על בית, על אילו ערכים
אוספים את השברים ונחושים
למענכם, אחינו בחיים

לא תיפלי בידיי אויבים
מורשת עם לנצח נצחים
לא נרעה בשדות זרים
נשמור עלייך

לא אנום ולא אישן
אשמור עלייך ברית היא לעולם
לא אסיר עיניי ממך
כי אין אחרת, אין זכה ממך

נשמור עלייך, נשבענו ברית אחים

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות