fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נפטר הטייס שהפיל ביום כיפור טיל מול שמי תל אביב

איתן כרמי (צילום פרטי)
איתן כרמי (צילום פרטי)

הטייס איתן כרמי תושב הררית, נפטר בבית החולים שיבא, חמישה שבועות לאחר שהתרסק עם מטוס קל במנחת עין ורד ונפצע קשה.

כרמי, שבמלחמת יום כיפור יירט טיל שנורה לעבר תל אביב, מת בלילה שבין ראשון לשני השבוע  בגיל 76. לפני כשישה שבועות נפצע בהתרסקות עם מטוס אולטרה לייט במנחת עין ורד בשרון, אושפז עם פציעות קשות. בלילה שבין ראשון לשני מת מפצעיו.

התאונה בה נפגע קשה לפני כשישה שבועות אירעה כאשר המטוס הקל שבו היה הגיע לנחיתה מכיוון מערב, ואז ככל הנראה רוח הסבה אותו לעבר חניית המטוסים הצמודה למסלול הנחיתה, על שביל צדדי. הוא פגע בו ואז החל לעלות באש. אחד הפצועים נפגע כשהיה על הקרקע, נוכח הנחיתה שבוצעה לא במסלול הנחיתה.

איתן כרמי  (צילום פרטי)
איתן כרמי (צילום פרטי)

כרמי היה קברניט באל-על. אחרי פרישתו מאל-על עסק בהדרכת טיסות. תושב הררית, הותיר אחריו את אשתו כרמלה, שני בנים תאומים, בת, ונכדים.

חברו ליישוב ולחיל האוויר הטייס דוד דורון סיפר על האיש המיוחד: "איתן היה איש מיוחד, הוא מאוד אהב לעשות דברים בידיים. בתקופה ששימש קפטן באל-על אהב לחזור ליישוב במיוחד לעבוד בגינה וליצור. הוא היה איש שעוזר לכולם. ממש טיפוס של לעזור לא לרכל בכלל. הוא גם היה מגוון בעיסוקיו, אהב גלישת גלים. היה איש צעיר למעשה למרות הגיל הכרונולוגי אפשר להגיד שחייו נגדעו ממש באמצע. הוא הדריך טיסה על מטוסי אולטרה לייט שגם הטיס בעצמו".

חברו הקרוב עשרות שנים ושכנו,  אביב לנה סיפר עליו :"איתן היה חבר אמתי. מתי שהייתי צריך משהו הוא תמיד היה. היינו חברים מאוד קרובים. איתן התאפיין בהיותו אדם מאוד נחמד, לא וכחן, חבר טוב. אנחנו כל כך מצטערים שזה קרה, פשוט חבל למות ככה. היינו משוכנעים שהוא ייצא מזה, הוא היה איש מאוד בריא, עסק בספורט והיה מאוד חזק ולכן האמנו. נחמה קטנה אנחנו מוצאים בכך שהוא מת כשעשה את הדבר שהכי אהב".

רס"ן כרמי נודע בזכות התושייה שגילה במלחמת יום כיפור כאשר יירט באזור הדולפינריום בת"א טיל קלט, ששיגר מטוס טופולב מצרי.  הוא לחם במלחמות ששת הימים, ההתשה, יום כיפור ולבנון, הפיל תשעה מטוסי מיג בקרבות אוויר. בראיון לביטאון חיל האוויר סיפר לימים כי תחילה לא זיהה כי מדובר בטיל וחשב כי הטיל הוא מטוס.

בשעות אחר הצהריים של ה-6 באוקטובר 1973, יום פתיחת מלחמת יום הכיפורים, שיגר מפציץ מצרי, שטס מעל לים, טיל שיוט מסוג "קלט" לכיוון תל אביב. ברחבי המדינה הושמעה אזעקה בעקבות גילוי הטיל על מסכי המכ"מ. זוג מטוסי שחק של טייסת הקרב הראשונה שהיו בכוננות בחצור הוזנקו ליירטו.

כמה חודשים אחרי מלחמת יום כיפור, באחת מגיחות הביון בשמי סוריה, נפגע מטוסו. הוא הצליח להימלט משמי סוריה, ונחת לבסוף בים בישראל. בראיון לערוץ ה-1 אמר בהומור אופייני: "בסוריה אני לא רוצה להיות. לא רוצה להגיע לבית סוהר בסוריה. אם אני רוצה לנטוש – בלבנון. החומוס שלהם טוב ויש שם סקי". לבסוף נחת ליד עכו וחולץ בידי דייג ערבי, תאופיק חלוואני. "זה הטייס שלנו, של המדינה שלנו", אמר לימים.

ב-2014, בעקבות פרסום המאמר הרעים לטיס של גדעון לוי, אשר תקף בחריפות את טייסי חיל האוויר בצוק איתן, ביטל כרמי את המנוי להארץ בתום 40 שנה, לדבריו, והוביל מחאה נגד העיתון. "אנחנו במלחמה, נהרגים ילדים בני 18-20, זה פשוט הזוי לכתוב כתבת שטנה כזו. זו לא כתבה נגד טייסי חיל האוויר, זו כתבה נגד צה"ל כולו. זו חציית קווים אדומים. לעיתון יש אחריות, זה לא פייסבוק", אמר .

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות