בית / גליל מערבי / חדשות גליל מערבי / מה באמת קורה בכיתת המחוננים?

מה באמת קורה בכיתת המחוננים?

אגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים במשרד החינוך מפעיל תוכניות לתלמידים מחוננים ברחבי הארץ. בכלל זה גם כיתות מחוננים על אזוריות בבתי ספר נבחרים. כיתות אלה פועלות במסגרת החינוך היסודי, בחטיבת הביניים ובחטיבות העליונות. הכיתות הייחודיות הן כיתות קטנות, בהן התקן מקסימלי לכיתה הוא 26 תלמידים, המאפשרות מענה הולם לצרכים הרגשיים, החברתיים
והאינטלקטואליים של כל תלמיד ומאפשרות מפגש בין תלמידים הדומים זה לזה ביכולותיהם, ומעשירים זה את זה.

אורט כרמים
אורט כרמים (צילום: אלכס הובר)

מסגרות לימוד למחוננים מאפשרות לתלמידים מחוננים ללמוד אחת לשבוע במסגרת ייחודית המותאמת לצרכיהם וליכולותיהם. הלימודים מתקיימים יום אחד בשבוע בשעות הבוקר ובשאר ימות השבוע ממשיך התלמיד ללמוד בבית הספר הרגיל. השנה נפתחה בקול רעש וצלצולים כיתת המחוננים האזורית בבית הספר כרמים. איך שהוא הצליחו להגיע לרישום של 18 תלמידים, אבל מהר מאוד נותרו מתוכם רק 15, ביניהם 10 כרמיאלים ושניים או שלושה ממשגב. את המיונים לכיתה, בתשלום ההורים, ערכה חברה חיצונית, מכון קרני. למיונים התייצבו כ~400 תלמידים אך רק 18 מתוכם התקבלו. בין הנבחנים היו גם תלמידים שאובחנו בעבר כמחוננים והשתתפו במסגרת המחוננים הפועלת בבית הספר הדקל, כבר מכיתה ג', אך במקרה זה לא עברו את סף המיונים של מכון קרני. חלק מהנבחנים שלא עברו את המיונים הם מבית הספר המעוטר בפרסים בבית ג'אן.

הורים שהסכימו לשתף את הקורה במקום קובלים על כך שהמסגרת החדשה, הפועלת בבית הספר כרמים, מחויבת פעולה עם המסגרת של המחוננים הפועלת בבית הספר הדקל. ההורים ביקשו להבין במה שונה הכיתה הזאת מכיתה ז' רגילה, מה הן שיטות החקר? מה מאתגר את הילדים? לדבריהם לא התקבלו תשובות מניחות את הדעת. גם לא בשאלה מדוע עליהם להשתתף בפעילות של המסגרת בדקל, מה הקשר? תומר הופמן, אב לילד בכיתה: "אין לכיתה הזאת שום ערך מוסף אפילו לא חברתי".

לאחרונה התפרסמו מודעות בעיתונות הקוראות להירשם לכיתת המחוננים לקראת שנת הלימודים הבאה, אלא שלא כל המידע מובא בפרסומים. למשל, שההשתתפות בכיתת המחוננים גבוהה בכ-60 אחוז מתשלומי ההורים במסלול רגיל, ולכך יש להוסיף גם את עלות המיונים. הופמן מפרט: "התשלום עבור ההשתתפות בכיתה מגיע כמעט ל-5000 שקלים לשנה ומורכב מתשלומי הורים רגילים לבית הספר. לכך יש להוסיף כ~2000 שקלים דמי השתתפות עבור פעילות המתבצעת בבית הספר הדקל ומעט יותר מ~500 שקלים עבור נסיעות למעבדות בתל אביב. נכון לעכשיו לא התקיימה אפילו נסיעה אחת. לכל אלו יש להוסיף את עלות מבחני המיון במכון קרני". פועל יוצא של התשלומים הגבוהים, אשר עליהם לא דווחו ההורים בתחילת התהליך, היה כי חלק מההורים לקחו את הילדים ועזבו, גם בגלל העלות, אך גם, כנראה, כיוון שלא היו מרוצים. כעת פועלת הכיתה עם 15 תלמידים בלבד, שזה רע לילדים וגירעוני לבית הספר.

עיריית כרמיאל ומנהל בית הספר כרמים יואב קוסן מסרו בתגובה, כי רק רשת אורט רשאית להגיב. מרשת אורט נמסר: "כיתת המחוננים באורט כרמים נפתחה בהתאם לנוהלי ופיקוח משרד החינוך ונותנת מענה לאוכלוסיית תלמידים מיוחדת המוגדרת 'מחוננת'. גביית כספי ההורים נעשית על פי נוהלי משרד החינוך ויודגש כי לא הייתה כל דרישה לתשלום של 5000 שקלים. אורט כרמים גאה על כך כי נמצא ראוי להוביל תלמידים אלה, ולשמש בית חינוך למחוננים במחוז צפון, מכיתה ז' ועד לכיתה יב'".

בדוק גם

המטרה: לקבל הכרה כגן מוכר ורשמי. חברי "חיים ביחד" צילום: אדריאן הרבשטיין

גן שלנו מה נחמד הוא

ב-2 בספטמבר ייפתח בקיבוץ עברון גן דו לשוני, ראשון מסוגו בחברה הקיבוצית ובגליל המערבי. ילמדו בו שמונה ילדים יהודים מהקיבוץ ושמונה ילדים ערבים מהכפר מזרעה הסמוך. מאחורי היוזמה עומדת עמותה, שחבריה יהודים וערבים, מאמינים שאפשר גם אחרת ושהשלום מתחיל בתוכנו

המרכז הרפואי זיו - צילום המרכז הרפואי זיו

התפרצות העכברת; "אם יש חשד לבוא להיבדק"

חשש לקיומה של מחלת הלפטוספירוזיס Leptospirosis (עכברת ) במקורות מים טבעיים, ברמת הגולן. תשעה בני אדם …

4 תגובות

  1. הורה שמבין

    הכתבה ממש לא מדויקת!!! מבחני המיון נעשו מבחירה חופשית של ההורים בעלות של כ-150 ש"ח.בכל מקרה הלימודים הייחודיים למחוננים מתבצעים במרכז מדע ודעת (הנמצא במתחם בי"ס הדקל) בימי רביעי וכך נחסך מהתלמידים להשלים את החומר הלימודי הנלמד בימי רביעי לו למדו בכיתה רגילה. נושא 5,000 ש"ח "מצוץ מהאצבע"…נכון שיש עלות עבור הפעילות של מרכז מדע ודעת (בי"ס הדקל) של 1,800 ש"ח לשנה שזה מחיר בהחלט סביר עבור הפעילות המעשירה מאוד שלה זוכים הילדים למשך כל שנת הלימודים. לגבי התלמידים שכביכול "פרשו" מהלימודים – הם מעולם לא התחילו את שנת הלימודים (התלמיד האחרון שפרש מהכיתה הגיע רק ליום אחד למפגש ההיכרות שהיה יום לפני פתיחת שנת הלימודים). אם כבר עושים כתבה אז נא לדייק בפרטים…נכון שלא הכל אידיאלי…לא יזיק לשפר את עניין המשמעת בכיתה הזו… בשורה התחתונה טוב שיש בכרמיאל מענה לילדים בעלי יכולות גבוהות.

  2. מייצגי הדעה השנייה

    בתור תלמיד אני לא מסכים איתך מכמה סיבות.

    1) עובדתית, 11 ילדים שלא הגיעו לכיתה, לא הגיעו מכיוון שלא הצליחו לסדר הסעות, כך שהכשל דווקא נמצא במועצות האזוריות ולא ברשת אורט, במבחנים או במכון קרני.

    2) בתור תלמיד, אני מרגיש שמעמדי החברתי השתפר פלאים מאז שהצטרפתי לכיתה המיוחדת הזו. אני מכיר יותר חברים ו90% מהכיתה הם חברים טובים שלי. לדוגמא, עכשיו אני כותב זאת עם עוד חבר שלי שבא אליי, שהכרתי מהכיתה הזו, לפני כמעט זמן עוד אחד היה פה ולפני יומיים הייתה מסיבה אצל חבר לכיתה. הרבה פעילויות חברתיות מתקיימות, אנחנו מקיימים אינטרקציה חברתית רבה ובאופן כללי כולם חוץ משני ילדים שבחרו שלא מגובשים יותר מכל כיתה שהכרתי.

    3) המיעוט בתלמידים דווקא תורם לנו ללמוד (ועוד פעם בפאן החברתי). אנחנו מספיקים ללמוד יותר ובצורה יותר חוויתית לרוב.

    4) הכתבה לא מסתמכת על עובדות מבוססות כלל וכלל, להלן ציטוטים:
    "למיונים התייצבו כ~400 תלמידים אך רק 18 מתוכם התקבלו"

    הנתון הזה שגוי. לכיתה התקבלו 25 תלמידים ובנוסף, תלמידים מסוימים שנכון לעכשיו נמצאים בכיתה (לא ננקוב בשמות) לא התקבלו אבל מכיוון שהם למדו במרכז מדע ודעת המנהלת כן דיברה עם אורט כרמים והם כן נכנסו לכיתה על סמך ידע של מרכז מדע ודעת שהם כן מחוננים.

    הורים ביקשו להבין במה שונה הכיתה הזאת מכיתה ז' רגילה, מה הן שיטות החקר? מה מאתגר את" "הילדים? לדבריהם לא התקבלו תשובות מניחות את הדעת

    ראשית, היינו רוצים לדעת אילו תשובות לא מניחות את הדעת התקבלו. שנית, יש כמה הבדלים. הראשון הוא שלומדים כל השבוע עם ילדים מחוננים כמוך ואני בטוח שאם תסקור את הכיתה רוב מוחץ של תלמידים ימסור שזה דבר טוב בהרבה מכיתה רגילה. . בנוסף, הלימוד בכיתה מתנהל מהר יותר ובצורה חוויתית ומלמדת יותר ברוב השיעורים.

    עוד דבר: כבודו תומר הופמן הוא ההורה היחיד שנמצא בכתבה הנ"ל, האם זה קשור לעובדה שכבודו הוא ההורה היחיד שרוצה בשינוי הכיתה בצורה אותה אתם מציעים?

    חוץ מזה, אתם כלל וכלל לא מציעים פתרונות. אתם מונים בעיות שעונות על כמה קטגוריות. או שהן מדברות על בעיות לגמרי שוליות ואפילו ניתן לומר, לא קיימות. (כגון הנסיעה לתל-אביב בהמשך או קבלת תלמידים בעייתית) או שהבעיות המוצגות הן בעיות שמאוד קשה לפתור. (לדוגמה, הכיתה לא עונה על הצרכים האינטלקטואליים, הרגשיים והחברתיים. אתם לא במקרה מציעים שבכל יום תהיה שעת מחנכת, שנלמד ביחד עם כיתה י' או שאתם תארגנו לנו מסיבות בריימנס. או שאולי בעצם הנקודה היא שהבעיות האלו פתורות כבר? :P)

    "מעט יותר מ~500 שקלים עבור נסיעות למעבדות בתל אביב. נכון לעכשיו לא התקיימה אפילו נסיעה אחת" – אני באופן אישי לא מבין מה לא בסדר בכך. רק הדלק לשלוש נסיעות לאוניבירסיטת תל-אביב הם באזור ה-600 שקל, וגם אם אתם רוצים לחסוך בכל, האם מישהו מההורים ביקש שילדו לא יצא וקיבל תשובה שלילית? הנסיעות מאוד מרגשות אותי ואת כל שאר ילדי הכיתה ולא באות על חשבון לימודים, אלא מביאיות אותנו אל אוניברסיטה, ועוד אחת מהטובות בארץ. (אם לא ה..) הסיור ילמד בצורה חוויתית והסיבה היחידה שלא התקיים עוד, היא שבוטל בגלל גשם. הוא מתוכנן, קיים ואין שום סיבה שהוא עומד להתבטל, שני משפטים מיותרים ומגוחכים לחלוטין.

    ולסיכום, הכיתות חשובות לנו ומקדמות אותנו בלימודים ובחיים בפרט. לדוגמה, כרגע שני ילדים קרעו אתכם בדיבייט ופסלו כל נימוק שהיה לכם.

  3. לביא מכיתת המחוננים בכרמיאל

    סליחה אבל חלק מהדברים שנאמרו פה לא נכונים לכיתה התקבלו 20 ילדים או יותר אבל היו בעיות עם סדורי הסעות אם מועצות מסוימות וזאת בעיה שאינה קשורה לבית הספר אורט המורים דואגים לנו ומלמדים אותנו כמה שיותר אנו למדים כהלכה אומנם אין לנו קשרים אם כיתות אחרות אבל זה לא קשור לכיתה זה כי אנו לא יוזמים אותם אנחנו מסתדרים בכיתה מאוד לומדים ברמה גבוה ומקבלים יחס שונה מכיתות אחרות בלימודים ובשיעורי הבית אנו לומדים במהירות והכיתה שלנו מתקדמת מאוד והציונים בכיתתנו גבוהים

  4. מייצגי הדעה השנייה:

    בתור תלמיד אני לא מסכים איתך מכמה סיבות.

    1) עובדתית, 11 ילדים שלא הגיעו לכיתה, לא הגיעו מכיוון שלא הצליחו לסדר הסעות, כך שהכשל דווקא נמצא במועצות האזוריות ולא ברשת אורט, במבחנים או במכון קרני.

    2) בתור תלמיד, אני מרגיש שמעמדי החברתי השתפר פלאים מאז שהצטרפתי לכיתה המיוחדת הזו. אני מכיר יותר חברים ו90% מהכיתה הם חברים טובים שלי. לדוגמא, עכשיו אני כותב זאת עם עוד חבר שלי שבא אליי, שהכרתי מהכיתה הזו, לפני כמעט זמן עוד אחד היה פה ולפני יומיים הייתה מסיבה אצל חבר לכיתה. הרבה פעילויות חברתיות מתקיימות, אנחנו מקיימים אינטרקציה חברתית רבה ובאופן כללי כולם חוץ משני ילדים שבחרו שלא מגובשים יותר מכל כיתה שהכרתי.

    3) המיעוט בתלמידים דווקא תורם לנו ללמוד (ועוד פעם בפאן החברתי). אנחנו מספיקים ללמוד יותר ובצורה יותר חוויתית לרוב.

    4) הכתבה לא מסתמכת על עובדות מבוססות כלל וכלל, להלן ציטוטים:
    "למיונים התייצבו כ~400 תלמידים אך רק 18 מתוכם התקבלו"

    הנתון הזה שגוי. לכיתה התקבלו 25 תלמידים ובנוסף, תלמידים מסוימים שנכון לעכשיו נמצאים בכיתה (לא ננקוב בשמות) לא התקבלו אבל מכיוון שהם למדו במרכז מדע ודעת המנהלת כן דיברה עם אורט כרמים והם כן נכנסו לכיתה על סמך ידע של מרכז מדע ודעת שהם כן מחוננים.

    הורים ביקשו להבין במה שונה הכיתה הזאת מכיתה ז' רגילה, מה הן שיטות החקר? מה מאתגר את" "הילדים? לדבריהם לא התקבלו תשובות מניחות את הדעת

    ראשית, היינו רוצים לדעת אילו תשובות לא מניחות את הדעת התקבלו. שנית, יש כמה הבדלים. הראשון הוא שלומדים כל השבוע עם ילדים מחוננים כמוך ואני בטוח שאם תסקור את הכיתה רוב מוחץ של תלמידים ימסור שזה דבר טוב בהרבה מכיתה רגילה. . בנוסף, הלימוד בכיתה מתנהל מהר יותר ובצורה חוויתית ומלמדת יותר ברוב השיעורים.

    עוד דבר: כבודו תומר הופמן הוא ההורה היחיד שנמצא בכתבה הנ"ל, האם זה קשור לעובדה שכבודו הוא ההורה היחיד שרוצה בשינוי הכיתה בצורה אותה אתם מציעים?

    חוץ מזה, אתם כלל וכלל לא מציעים פתרונות. אתם מונים בעיות שעונות על כמה קטגוריות. או שהן מדברות על בעיות לגמרי שוליות ואפילו ניתן לומר, לא קיימות. (כגון הנסיעה לתל-אביב בהמשך או קבלת תלמידים בעייתית) או שהבעיות המוצגות הן בעיות שמאוד קשה לפתור. (לדוגמה, הכיתה לא עונה על הצרכים האינטלקטואליים, הרגשיים והחברתיים. אתם לא במקרה מציעים שבכל יום תהיה שעת מחנכת, שנלמד ביחד עם כיתה י' או שאתם תארגנו לנו מסיבות בריימנס. או שאולי בעצם הנקודה היא שהבעיות האלו פתורות כבר? :P)

    "מעט יותר מ~500 שקלים עבור נסיעות למעבדות בתל אביב. נכון לעכשיו לא התקיימה אפילו נסיעה אחת" – אני באופן אישי לא מבין מה לא בסדר בכך. רק הדלק לשלוש נסיעות לאוניבירסיטת תל-אביב הם באזור ה-600 שקל, וגם אם אתם רוצים לחסוך בכל, האם מישהו מההורים ביקש שילדו לא יצא וקיבל תשובה שלילית? הנסיעות מאוד מרגשות אותי ואת כל שאר ילדי הכיתה ולא באות על חשבון לימודים, אלא מביאיות אותנו אל אוניברסיטה, ועוד אחת מהטובות בארץ. (אם לא ה..) הסיור ילמד בצורה חוויתית והסיבה היחידה שלא התקיים עוד, היא שבוטל בגלל גשם. הוא מתוכנן, קיים ואין שום סיבה שהוא עומד להתבטל, שני משפטים מיותרים ומגוחכים לחלוטין.

    ולסיכום, הכיתות חשובות לנו ומקדמות אותנו בלימודים ובחיים בפרט. לדוגמה, כרגע שני ילדים קרעו אתכם בדיבייט ופסלו כל נימוק שהיה לכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *