fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178237 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אפשר להתפוצץ מזה

דליפת גז חמורה שאירעה השבוע ברחוב השושנים בכרמיאל גילתה שאנחנו יושבים על חבית חומר נפץ ושאף אחד לא שומר עלינו. חברות הגז, המשרדים הממשלתיים והרשות המקומית מתנערים מאחריות וזורקים את הכדור מהאחד לשני. ואנחנו? שלא נתפוצץ?
בלוני גז
בלוני גז במקום צובר ברחוב שדמה (צילום: עליזה רוזן)

ביום שישי האחרון התקבלה הודעה על דליפה מצובר גז תת קרקעי ברחוב השושנים. צוותי כיבוי שהגיעו למקום מצאו ריכוז גבוה של גז. בית שיה, הנמצא בקרבת הצובר, פונה מיושביו, קצין חומרים מסוכנים מחוזי וקצין מבצעים אזורי הורו על הרחבת מרחק הבידוד הראשוני של האוכלוסייה מאזור הצובר.

זו לא הפעם הראשונה שגז דולף מצובר. ביוני 2011 נותקו דיירי הרחובות שדמה ומעלה אורט מצובר הגז בשל תקלה. בבדיקה השבוע עלה, כי עד היום הם טרם חוברו לצובר הגז. כלומר: התקלה לא תוקנה על ידי חברת הגז ונכון להיום הדיירים ברחובות הללו מתנהלים עם בלוני גז ביתיים. דייר ברחוב שדמה סיפר השבוע, כי היה ניסיון של הקבלן להעמיד בלוני גז במקום בו מצויים המונים, אך הדבר לא צלח. הדיירים ויתרו על השירות המאולתר ובחרו להעמיד בלוני גז באופן פרטי בבתיהם על כל הרע המשתמע מכך. צירוף מקרים מקאברי. בעוד שורות אלה נכתבות, ארע פיצוץ בלוני הגז בעכו העתיקה. בניין מגורים של שלוש קומות קרס, חמישה מדיירי הבניין נהרגו. תוצאות הבדיקה מעלות תמונה עגומה: משרדי ממשלה זורקים אחריות מהאחד על השני ורשויות מקומיות מתנערות מאחריות. התחושה היא שכולנו יושבים על חבית חומר נפץ ומתפללים שכלום לא יקרה, ואין שום גוף המפקח על עבודתן של חברות הגז.

חברות הגז
מחברת אמישראגז נמסר באשר לדליפה ברחוב שושנים: "בכתובת זו אותרה דליפת גז. אספקת הגז מהצובר הופסקה על פי הנחיות מפקחי משרד האנרגיה, המים והתשתיות הלאומיות וחודשה בעזרת עמדות זמניות. הפעלת הצובר תבוצע עם קבלת אישור משרד האנרגיה".

על השאלה מדוע דיירי הרחובות שדמה ומעלה אורט לא חוברו לצובר שלוש שנים לאחר הדליפה, השיב אליהו לירז, מנהל חברת קוראז' אנרגיה: "לא אני אחראי. כל אחד שרצה להתחבר קיבל מאתנו זוג מכלים כהטבה, חינם. בגבעה ליד, דור אנרגיה דרשו מכל דייר 18 אלף שקל כדי לתקן. בעירייה שאלו איך אני יכול לתת בחינם. בעירייה אמרו שאני זה שנתתי את הפתרונות הכי טובים לכל התושבים. אני הצעתי פתרון שהוא תקני, חוקי, ולא הייתי מוכן להשמיש צנרת שהיא לא תקינה".

 ולא ניתן להשמיש אותה?
מעיריית כרמיאל נמסר: "ממשלת ישראל קבעה כי מי שמטפל בנושא גז הוא משרד האנרגיה – מינהל הגז. במקרים של דליפה, נקבע כי הגוף הנותן מענה ראשוני הוא כיבוי אש. הרשות המקומית היא על תקן גוף מסייע לכוחות הביטחון, לפי הנדרש. יחד עם זאת, על מנת לטפל בפניות למוקד העירוני בנושאים של דליפת גז באופן המיידי והמיטבי, הכינה עיריית כרמיאל נוהל (למרות שאין זהמתפקידה). בהתאם לנוהל זה, ברגע שמתקבלת פניה למוקד העירוני בנושא דליפת גז, המוקד מעביר מיידית את הפניה אל כיבוי אש. במקרה של דליפות חמורות, כמו זו שהיתה ביום שישי האחרון, המוקד מעביר את המידע גם למשטרה. צוות כיבוי אש הוא זה הנמצא בקשר ישיר עם חברת הגז לטיפול בנושא. חלקה של העירייה הוא בסיוע לכוחות הביטחון בהתאם לצורך. את הבקרה על צוברי גז אמורים לעשות צוותים של מינהל הגז. כאשר מגיע מידע בנושא צנרת גז לא תקינה, העירייה מעבירה את המידע אל מינהל הגז במשרד האנרגיה. אני מציעה לך לפנות אל מינהל הגז ואל חברת הגז, במקרה זה אמישראגז".

בלוני גז
בלוני גז במקום צובר ברחוב שדמה (צילום: עליזה רוזן)

מינהל הגז
ממינהל הגז במשרד לאנרגיה נמסר: "בהתאם לדין, האחריות לתקינות מתקני הגז חלה על ספק הגז המספק גז למתקנים. משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים מופקד על רישוי מתקני גז שקיבולתם עולה על 10 טון באזורי מגורים או על 20 טון באזורי תעשייה או חקלאות. מתקנים הקטנים מכך (מרבית צוברי הגז הביתיים המותקנים בארץ) נמצאים לפי חוק באחריות ובפיקוח של משרד התמ"ת (הכלכלה). יש לזכור, כי היתרים לצוברים ניתנים על ידי הרשות המקומית ולכן יש לבדוק את העניין ישירות מולם. למרות האמור לעיל, מפקחי אגף פיקוח ובטיחות מינהל הדלק והגז במשרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים עורכים בדיקות שיטתיות בכל סוכנויות הגז ברחבי המדינה ובמסגרת בדיקות אלה נערכות בדיקות מדגמיות של מתקני גז הן לצוברים הגדולים והן בדיקות ויזואליות באופן פרטני לצוברים הקטנים".

משרד הכלכלה
ממשרד הכלכלה נמסר: "סוגיית הפיקוח והאכיפה במקרי התחברות ושימוש פיראטיים בגז בישול (גפ"מ) מוטלת על פי חוק על מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והמים. מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, במשרד הכלכלה, משמש נותן אישור לצורך רישוי לעניין הטמנת צוברי גז. עמדת המינהל מועברת לרשות המקומית, שהיא זו המעניקה את הרישוי להפעלת הצובר. במקרים בהם נעשה שימוש באופן הנוגד את החוק בגז בישול, כפי שעולה מפנייתכם, בין אם בצוברים ובין באמצעות בלוני גז, מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה והמים, הוא הכתובת הישירה לאכיפת החוק".

המשרד להגנת הסביבה
משרד אחד מפנה למשרד שני שמפנה לשלישי שמפנה לרשות המקומית. ניסינו את מזלנו גם במשרד להגנת הסביבה, האחראי על פליטת מזהמים, לרבות גז בישול, וזו תגובתו: "המשרד להגנת הסביבה מורשה ומפקח על צוברי גז המכילים כמות העולה על 8 טון. עבור צוברים אלה, המשרד דורש עמידה בתקנים מחייבים ובאמצעי בטיחות להגנה על הציבור והסביבה. יש לציין, כי צוברי גז המשמשים לחימום ובישול בבתי מגורים ועסקים מכילים כמות נמוכה מ~8 טון, ועל כן הפיקוח על צוברים אלה מתבצע על ידי משרד האנרגיה והמים, משרד הכלכלה והרשות המקומית".

דיון בכנסת
בתזמון מושלם, ביום שלישי השבוע, התקיים דיון מקיף בוועדת הכלכלה של הכנסת, בהצעת החוק להסדרת שוק הגז הביתי. הוועדה בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתיקון חוק הגז, העוסק בנושאי בטיחות ורישוי. בפתח הישיבה אמר ברוורמן, כי ההצעה נועדה לטפל בפיקוח ואכיפה על חברות הגז, כדי למנוע מקרים כמו שאירעו לאחרונה בירושלים או בעכו. הוא הזכיר כי בדיון שקיימה הוועדה לפני חודש, בעקבות האסון בירושלים, התברר כי במשרד האנרגיה ישנם שישה אנשים בלבד שאחראים על הפיקוח ואכיפת החוק בכל הארץ. לנוכח זאת דרש מנציגי משרד האנרגיה להבהיר תוך שבוע כמה פקחים דרושים למשרד. ברוורמן: "לא משנה כמה חוקים נחוקק, אם הם לא ייאכפו, הם יהפכו לאות מתה".

מנהל סניף האגודה לתרבות הדיור בעכו, בני כלפון, אמר בדיון כי אין שום אכיפה בבתים. הוא סיפר, כי לאחר הפיצוץ בעכו מצאו פקחים בלוני גז בתוך הבתים. לדבריו, מדובר ממש בפצצות מתקתקות.
הגז דלף, דיירים ברחוב השושנים פונו מבתיהם ביום שישי האחרון בשעות אחר הצהרים התקבלה הודעה בתחנת הכיבוי האזורית גליל מערבי על דליפת גז ברחוב השושנים. למקום הוזנקו צוותי הכיבוי מתחנת כרמיאל, שהבחינו כי מקור הדליפה בצובר גז תת קרקעי. למקום הגיעו גם קצין חומרים מסוכנים מחוזי, רמ"ד הערכת סיכונים ואחראי ניטור מחוזי של שירותי הכיבוי. הוזנק גם טכנאי של חברת הגז.

הדליפה היתה בצנרת הצובר סמוך למבני מגורים ולחדר טרנספורמציה של חברת החשמל. האזור נסגר על ידי המשטרה. מבחינת שירותי הכבאות ננקטו כל אמצעי הזהירות: פינוי הדיירים מהבית הסמוך לצובר למספר שעות, יצירת מרחק בידוד של התושבים, הסלנת מים אל אזור הצובר כדי לדלל את ריכוז הגז באוויר, סגירה של צוברי הגז וניתוק הצנרת, סגירת בריכת האביזרים במנעול עד המשך טיפול, ביצוע פעולות ניטור במרחקים שונים וניטור נקודתי בבתים סמוכים ומקומות נמוכים.

בשעה 20:00 בהתייעצות עם גורמי הכיבוי בשטח, שלא איתרו ממצאים חריגים נוספים באזור, הוחלט על חזרה לשגרה. ביום ראשון התקבל דיווח נוסף על ריח גז בשכונה. צוות של כיבוי אש יצא למקום אך לא זיהה ממצאים חריגים. ביום שני, בשעה 17:00 לערך, התקבל דיווח נוסף על ריח גז באותו מקום. צוותי כיבוי מתוגברים יצאו למקום האירוע, כשכבר היו בדרכם הוזעקו למקום קצין חומרים מסוכנים מחוזי ושאר גופי החירום. לאחר הערכת מצב של כל הגופים לרבות נציג הרשות המקומית ונציג מינהל הגז, ובשל המקרה החוזר, הוחלט על שאיבת הגז מהצובר שסמוך למבנה המגורים. מילוי הגז בשנית ייעשה אך ורק לאחר עדכון ואישור נציג הגז ושירותי הכיבוי. ביום שלישי בבוקר החלה שאיבת הגז מהצובר על ידי חברת הגז. למקום יצאו צוותי כיבוי כדי לאבטח את התהליך.

המידע נמסר על ידי נתי חג'ג' דובר התחנה האזורית גליל מערבי, מחוז צפון.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות